محسن کاوه
نویسنده
محسن کاوه
بسته بندی حرفه ای = کاهش هزینه حمل و بهای تمام شده کالا

بسته بندی حرفه ای = کاهش هزینه حمل و بهای تمام شده کالا

ارسال شده در تاریخ 09 اردیبهشت، 1399


بسته بندی کالا، یکی از مهمترین قسمتهای یک فعالیت اقتصادی ست که داشتن اشراف به تمام کارکردها و جنبه های آن، میتواند تاثیر به سزایی بر قیمت تمام شده، فروش و نهایتا افزایش بازدهی کسب و کار داشته باشد. بسته بندی با توجه به هریک از قسمتهای فرآیند ارسال و مصرف کالا دارای تقسیم بندی های مختلفی‌ست.

در مقاله مربوط به راهکارهای کاهش هزینه های حمل، از بسته بندی بعنوان یکی از مهمترین این راهکارها نام برده شد. در این محتوا، سعی در ارائه اطلاعات بیشتری در مورد بسته بندی و انواع آن داریم.

بسته بندی، اساسا به سه دسته تقسیم میشود : بسته بندی اولیه، بسته بندی ثانویه، بسته بندی حمل‌و‌نقل.

بسته بندی اولیه ( برای مصرف نهایی )

این بسته بندی، مخصوص مصرف کننده نهایی ست که بیشتر اهداف بازاریابی، ایجاد جذابیت، ارائه اطلاعات محصول، جلوگیری از ریزش یا مخدوش شدن کالا، نکات بهداشتی و مسائلی از این دست دارد که با در نظر گرفتن جنبه های زیبایی شناختی، روانی، جلوگیری از ضایعات، شکل محصول، نوع مصرف و متناسب با ماهیت کالا با شکلها و جنسهای مختلفی طراحی و اجرا میشوند.


برای آشنایی با تفاوت بیمه مسئولیت و بیمه باربری، مطالعه این محتوا پیشنهاد میشود

[append=49]


بسته بندی ثانویه ( عمده فروشی )

این نوع بسته بندی، مختص شبکه توزیع طراحی و اجرا میشود و برای یک کاسه کردن و حفظ یکپارچگی تعدادی از کالاها، صرفا بین تولید کننده و توزیع کننده در جریان است. این نوع بسته بندی باید مناسب برای حمل و نقل و نگهداری در انبار و گمرکات باشد و میزان مقاومتی که از آن انتظار میرود میبایست متناسب با ماهیت کالا، وزن و اندازه کالا، حساسیت و مقاومت کالا برای جابجایی و حمل و نقل بهتر و همینطور نگهداری در انبار و تخلیه و بارگیری آسان طراحی و اجرا شود.

بسته بندی ثانویه دارای انواع مختلفی ست:

کارتن (Carton)

کلاف (Coil)

صندوق چوبی (Wooden Box)

رول (Roll)

کلاف (Coil)

بشکه (Drum / Barrel)

عدل (Bale)

هرکدام از این انواع بسته بندی، میبایست بصورت تخصصی به گونه ای طراحی و اجرا شود که چند نکته مهم را در‌ بر گیرد.

نکته اول اینکه در فرآیند حمل و جابجایی ( واردات و صادرات - بین شهری - درون شهری ) حداقل امکانات مکانیکی ممکن برای جابجایی و تخلیه و بارگیری را نیاز داشته باشد.

نکته دوم اینکه تا حد ممکن قابل بارچینی باشند تا به صورت بهینه از فضای وسیله حمل استفاده شود.

نکته سوم این است که میبایست حداکثر محافظت از کالاها را در برابر ریزش، مخدوش شدن و آسیب دیدگی جزیی و کلی، سرقت و شرایط آب و هوایی مختلف داشته باشند. چرا که همانطور که در مقاله مربوط به بیمه باربری گفته شد، بیمه ها خسارات ناشی از بسته بندی ناکافی و نامناسب را تحت پوشش قرار نمیدهند.

نکته چهارم اینکه بسته بندی میبایست متناسب با نوع و وسیله حمل، به شکلی طراحی شود که با رعایت نکات قبلی، حداقل‌ فضای ‌ممکن را در وسیله حمل اشغال کنند تا کرایه حمل به حداقل برسد.


نکات مهم پس از رسیدن محموله!

[append=42]


بسته بندی حمل و نقل

این نوع بسته بندی صرفا برای حمل و نقل مورد استفاده قرار میگیرد و در واقع بعنوان ظرفی که کالاها برای بارگیری در وسیله حمل در آنها قرار میگیرند استفاده میشوند و بعنوان جزیی از کالا محسوب نمیشوند. به همین دلیل معمولا طراحی و اجرای این نوع بسته بندی عمدتا توسط متخصصهایی که به امر حمل و نقل آشنایی دارند انجام میشود. ولی متاسفانه در موارد بسیاری دیده میشود که این نوع بسته بندی مورد غفلت قرار میگیرد و صرفا با اکتفا کردن به بسته بندی ثانویه، محمولات بارگیری و حمل میشوند. البته بسیاری از کالاها به علت ماهیت آنها قابلیت حمل با بسته بندی ثانویه را دارند، ولی نمیتوان این امر را به تمام کالاها تعمیم داد.

این نوع بسته بندی دارای انواع مختلفی ست:

کانتینر (Container)

پالت (Pallet)

قفس (Crate / Cage)

بندل (Bundle)

صندوق (Case)

عدل (Bale)

جامبوبگ (Jumbo Bag)

رول (Roll)

هدف اصلی از این بسته بندی، حفظ مشخصات مهم و صفات کالا، جلوگیری از آسیب دیدگی و کاهش هزینه های حمل‌ونقل است.

برخی از انواع بسته بندی های گفته شده، بازرگانان را متحمل هزینه هایی میکند که در ظاهر ممکن است بعضا بعنوان هزینه اضافه تلقی شود. ولی با دانستن اینکه یک بستهٰ‌بندی مناسب چه تاثیری بر هزینه های تمام شده، کاهش هزینه ها و  چالشهای آسیب دیدگی کالا و همینطور جذب مشتری و بازاریابی دارد، هرگز به عنوان یه هزینه اضافه تلقی نخواهد شد و یکی از اجزای مهم یک کسب و کار محسوب میشود.

در هر عملیات حمل، اگر محموله به خاطر ماهیت و ارزش آن نیازمند بسته بندی مناسب و مخصوصی باشد، میتوان از یک شرکت بازرسی بی طرف درخواست کرد تا قبل از انجام عملیات حمل محموله و بسته بندی آن را مورد بازرسی دقیق قرار داده و گزارشی از میزان صحت و کافی بودن یا ناکافی بودن بسته بندی ارائه دهند. طبیعتا این هزینه ها در برابر هزینه هایی که در صورت وقوع آسیب برای محموله ایجاد میشوند بسیار ناچیز هستند.

در این محتوا سعی کردیم به کاربرد و انواع بسته بندی ها بصورت کلی و تیتروار اشاره کنیم که امیدوارم مفید واقع شده باشد. اگر نیاز به اطلاعات دقیقتری در مورد هریک از موارد گفته شده دارید حتما با کارشناسان ما تماس بگیرید و مشاوره رایگان ما بهره ببرید.



اگر مایل به دریافت فایل PDF این مطلب هستید، ایمیل خود را وارد کنید.

= 2 + 9

دیدگاه‌های کاربران

= 2 + 9

هزینه‌ی حمل خود را برآورد کنید.