مهدی کاوه
نویسنده
مهدی کاوه
۷ رویه گمرکی که ممکن است راه حل مسئله تجارت شما باشد!

۷ رویه گمرکی که ممکن است راه حل مسئله تجارت شما باشد!

ارسال شده در تاریخ 08 آبان، 1398


رویه‌های گمرکی و یا "Customs Procedures"

در همه‌ی کشورهای عضو سازمان جهانی گمرک قوانین مشترکی در رویه گمرکی وجود دارد که بر طبق قوانین آن سازمان، بین کشورها یکسان‌سازی می‌شود. در این بین تفاوت‌هایی وجود دارد که مربوط به حساسیت‌های داخلی و سیاسی کشورها است. به‌طور مثال کشورها برای حمایت از تولید داخلی تعرفه‌های متفاوتی بر کالاهای وارداتی اعمال می‌کنند.

با توجه به نوع و هدف از واردات و صادرات کالا، در جهت تسهیل امور گمرکی و ترخیص کالا چند رویه برای امور گمرکی تدوین‌شده است که در اینجا به برخی از رویه‌های مهم و پرکاربرد گمرکی اشاره می‌کنیم:

 

۱. واردات قطعی:

واردات قطعی به رویه‌ای اطلاق می‌شود که کالا برای استفاده دائم به کشور با پرداخت تمام حقوق های ورودی و مالیات های متعلقه و با انجام تشریفات گمرکی قطعی وارد میگردد و از گمرک ترخیص می شود. این رویه توضیحات مفصلی دارد که در مقالات بعدی به تفصیل به شرح آن خواهیم پرداخت.


۲. واردات موقت:

زمانی که مقرر باشد کالا ظرف زمان معینی به کشور وارد گردیده و پس از مدتی از کشور خارج شود واردات موقت اطلاق می‌گردد. به طور مثال ورود کالا به‌منظور شرکت در نمایشگاه بین‌المللی و یا ورود کالا جهت انجام پروژه و خروج آن پس از اتمام پروژه، ورود خودرو به‌صورت موقت، ورود کانتینر و تخلیه کالا موجود در کانتینر و خروج آن از کشور، ورود مواد اولیه و تکمیل آن در داخل کشور و صدور کالای ساخته‌شده از موارد واردات موقت هستند.


۳. صادرات قطعی:

درصورتی‌که قرار باشد کالایی به‌صورت دائمی از کشور خارج شود تحت عنوان صادرات قطعی شناخته خواهد شد و مشمول حقوق ورودی نگردیده و فقط هزینه‌های گمرکی (در بعضی موارد با تخفیف) را شامل می‌گردد.


۴. صادرات موقت:

مواردی که مقرر می‌گردد کالا برای مدت کوتاهی برای اهداف معینی از جمله: ساخت، پردازش، تعمیر، تکمیل و غیره، صادر شده و سپس به کشور عودت می گردد تحت عنوان صادرات موقت شناخته می‌شود مانند حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی در خارج از ایران.


۵. کالاهای مرجوعی:

درصورتی‌که کالایی به‌اشتباه به کشور وارد گردیده یا کیفیت موردنظر را نداشته و قرار باشد بر طبق موافقت طرفین به کشور مبدأ عودت گردد و یا بر اساس قانون، مشمول کالاهای ممنوع‌الورود بوده و یا خریدار موفق به اخذ مجوزهای ذی‌ربط از مراکز ذیصلاح نگردیده کالا را به کشور مبدأ مرجوع خواهند نمود.


https://masirex.com/news/view/65?appends=true


۶. ترانزیت داخلی

براساس آن كالاي گمرك نشده از يك گمرك مجاز به گمرك مجاز ديگر و يا ساير اماكن تحت نظارت گمرك منتقل ميگردد تا تشريفات قطعي گمركي آن در مقصد انجام شود. برحسب آنكه عبور داخلي كالا بنابر درخواست متقاضي يا تصميم گمرك باشد به ترتيب عبور داخلي شخصي و يا عبور داخلي اداري ناميده مي شود.


۷. ترانزیت خارجی

در صورتی است که قرار باشد کالایی از مبدأ خارج از کشور به مقصد خارج از کشور برود و صرفاً از کشور ثالث عبور کند.


اگر مایل به دریافت فایل PDF این مطلب هستید، ایمیل خود را وارد کنید.

= 9 + 7

دیدگاه‌های کاربران

= 9 + 7

lحمید افروغ
lحمید افروغ
11 شهریور، 1401
عایخوب

هزینه‌ی حمل خود را برآورد کنید.