مهدی کاوه
نویسنده
مهدی کاوه
در صورت دریافت محموله آسیب دیده چه اقداماتی باید انجام دهیم ؟

در صورت دریافت محموله آسیب دیده چه اقداماتی باید انجام دهیم ؟

ارسال شده در تاریخ 12 مرداد، 1398


پس از پایان فرآیند حساس حمل و نقل بین المللی، ترخیصیه و قبض انبار محموله خود را دریافت می‌کنید و به گمرک برای ترخیص مراجعه می‌کنید و پس از پایان فرآیند ترخیص محموله را تحویل می‌گیرید و متوجه می‌شوید که محموله شما آسیب دیده است ! اصلاً‌ حس خوبی نیست، اما چاره ای نیست و در اینجا لازم است اقداماتی انجام شود تا این خسارت مالی به حداقل ممکن میل کند.


این موضوع در دو بخش می‌تواند مورد بررسی قرار گیرد. بخش پیشگیری و بخش درمان. از آنجاییکه پیشگیری همیشه کارآمد تر از درمان است و احتمالاً‌ وقتی این مطلب را می خوانید شما به پیشگیری نیاز دارید نه درمان، در این مطلب نیز به پیشگیری و در واقع آنچه که باید باشد می‌پردازیم. در صورتیکه نیاز به درمان دارید، میتوانید با ما تماس بگیرید و به صورت رایگان از بهترین راهکارهای درمانی موجود برای مورد بخصوصی که با آن روبرو هستید مطلع شوید.

اولین نکته ای که در هنگام مشاهده آسیب دیدگی مهم است، زمان مشاهده آن است. یعنی دقیقاً‌ چه زمانی متوجه می‌شویم که محموله خسارت دیده است.

بهترین زمان مشاهده آسیب دیدگی این است که قبل از اینکه آسیب دیدگی خود را به ما نشان دهد، ما به سراغ آن برویم و درست در بهترین زمان، وجود یا عدم وجود آن را بررسی کنیم.  بهترین زمان مشاهده آسیب دیدگی قبل از صدور قبض انبار توسط گمرک است. یعنی در زمانیکه محموله شما در گمرک تخلیه می‌شود، در واقع مسئولیت متصدی حمل و نقل بین المللی تمام می‌شود و درست در همین لحظه لازم است تحویل درست محموله بررسی شود. اگر شما با یک متصدی حمل و نقل کار آزموده و به اصطلاح کار بلد کار می کنید، این کار توسط متصدی حمل شما بصورت خودکار انجام می‌شود و مشاهدات لازم در حین تخلیه محموله که البته بصورت ظاهری صورت می پذیرد انجام می‌شود چرا که مامور تحویل انبار ممکن است دقت کافی در ثبت مشاهدات نداشته باشد و اطلاعات صحیح را در قبض انبار درج نکند. در صورت عدم وجود آسیب دیدگی، چیزی در قبض انبار نوشته نمی شود و در صورتی که مشاهداتی وجود داشت، این مشاهدات لازم است خیلی دقیق ثبت شود. در واقع در قدم اول، لازم است به سراغ خسارت آشکار بروید.

نکته بعدی پس از ثبت اطلاعات در قبض انبار با فرض مشاهده خسارت، ارسال نامه ای به متصدی حمل و نقل بین المللی مربوطه در خصوص مشاهدات است. این کار لازم است بلافاصله انجام شود. براساس قرارداد حمل و نقل بین المللی با یک متصدی حمل و قوانین ناظر بر قرارداد که مسئولیت متصدی حمل و نقل بین المللی را تعیین می‌کند، بصورت کلی شرط زیر صدق می‌کند، هر چند که ممکن است بر حسب نوع قرارداد شما (ممکن است قراردادی وجود نداشته باشد، اما بارنامه خود دلیل وجود قرارداد است. لطفا مطلب مربوط به قرارداد را حتما مطالعه کنید)، این شرط کمی متفاوت باشد.

۹) اخطار
۱-۹. هر گاه اخطار کتبی دال بر فقدان یا خسارت کالا، که ماهیت کلی فقدان یا خسارت را مشخص کند، توسط شخصی که هنگام تحویل کالا محق به دریافت آن میباشد (گیرنده کالا) به بار فرابر داده نشود، خود دلیل موجهی بر تحویل صحیح و سالم کالا است. درمواقعی که چنین فقدان یا آسیبی آشکار نباشد نیز، هر گاه ظرف ۶ روز متوالی بعد از روز تحویل کالا به شخصی که حق دریافت آن را داشته، اخطار کتبی تسلیم بارفرابر نشده باشد، دلیل موجه مذکور به همان نحو صادق است.
۲-۹. در سایر موارد زیان یا خسارت، مشتری بایستی ادعای خود را در مورد هر خدمتی که بارفرابر برای وی انجام داده و یا ارائه آن را متقبل شده است، ظرف مدت ۱۴ روز از تاریخی که مشتری از بروز واقعه یا حادثه موجد ادعا مطلع گردیده و یا باید مطلع می شد کتبا به بارفرابر ابلاغ نماید. هر ادعایی که به ترتیب فوق عنوان و ابلاغ نشده باشد، فاقد اعتبار ومشمول مرورزمان خواهد بود، مگر آنکه مشتری اثبات نماید که رعایت شرط فوق برایش میسر نبوده و ادعای خود را در اولین فرصت ممکن اعلام نموده است.

از گمرک اجازه بگیرید و از خسارت موجود عکس و فیلم تهیه کنید و در اینکار دقت کافی بخرج دهید. عکسها و فیلمها لازم است طوری باشد که شماره بسته های خسارت دیده یا آیتم آشکار خسارت دیده را نشان دهد. جمع بندی مطالب تا اینجا این است که هرگاه متوجه خسارت شدید، بلافاصله از آسیب دیدگی چه آشکار و یا پنهان (با مشاهده وضعیت بسته بندی)‌ گزارش تهیه کنید و به متصدی حمل اخطار ارسال کنید.

در قدم بعدی در صورتیکه برای محموله خود بیمه باربری تهیه کرده اید، به بیمه گر خود اطلاع دهید. تا اینجا شما اقدامات ایمنی لازم را انجام داده اید، اما هنوز کافی نیست. در اقدام بعدی پس از انجام فرآیند ترخیص و قبل از اینکه محموله از گمرک خارج شود، یک شرکت بازرسی مستقل را انتخاب کنید و از آنها بخواهید در هنگام بارگیری محموله از انبار گمرک، بازرسی دقیقی روی کالاها انجام دهد و گزارش دقیقی تهیه کند و باتوجه به فهرست ارزش محموله شما یا همان INVOICE، گزارش خسارت بهمراه مبلغ خسارت وارده تهیه شود. در واقع در این مرحله شما کار را به یک متخصص می‌سپارید و یکی از ویژگیهای شرکتهای بازرسی، مستقل بودن آنهاست. یعنی این گزارش براساس عرف و قوانین بین المللی، مورد تایید همه طرفین درگیر در این فرآیند می‌باشد. سپس گزارش تهیه شده توسط شرکت بازرسی مستقل را به متصدی حمل و همینطور بیمه گر باربری محموله خود ارسال کنید. هزینه اینکار در برابر مزایایی که برای شما دارد ناچیز است.

این فرآیند را میتوانیم بصورت زیر خلاصه کنیم:

  1. بلافاصله مدارک لازم در خصوص مشاهدات مربوط به آسیب دیدگی را ثبت کنید.
  2. بلافاصله اخطار مشاهدات مربوط به آسیب دیدگی را به متصدی حمل ارسال کنید.
  3. بلافاصله به بیمه گر باربری محموله خود اطلاع دهید.
  4. در اولین فرصت از گزارش کامل یک شرکت بازرسی مستقل استفاده کنید.
  5. گزارشات نهایی شرکت بازرسی مستقل را برای متصدی حمل و بیمه گر ارسال کنید.

در صورت وجود هرگونه ابهام یا نیاز به مشاوره در این خصوص، میتوانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.


اگر مایل به دریافت فایل PDF این مطلب هستید، ایمیل خود را وارد کنید.

= 1 + 5

دیدگاه‌های کاربران

= 1 + 5

هزینه‌ی حمل خود را برآورد کنید.