مهدی کاوه
نویسنده
مهدی کاوه
محاسبه خودکار حق توقف کانتینر

محاسبه خودکار حق توقف کانتینر

ارسال شده در تاریخ 08 مرداد، 1398


حق توقف کانتینر از جمله هزینه هاییست که معمولاً توسط صاحبان کالا در هنگام محاسبه بهای تمام شده در نظر گرفته نمی‌شود، البته اگر شما این هزینه را محاسبه می‌کنید، مسلماً تجربه کافی در این زمینه دارید و قطعاً این تجربه مجانی نبوده است !

کانتینر هایی که در فرآیند حمل و نقل دریایی استفاده می‌شود جزو دارایی هایی خطوط کشتیرانی است و از آنجاییکه حمل و نقل محمولات توسط خطوط کشتیرانی با کمک این کانتینرها انجام می‌شود، برای هر روزی که این کانتینرها در فرآیند حمل و نقل نیست درواقع هزینه ای برای خطوط کشتیرانی در بر دارد. خطوط کشتیرانی برای جبران این هزینه، مبلغی را بعنوان هزینه حق توقف در نظر می‌گیرند که به آن دموراژ (demurrage) نیز گفته میشود. برای محاسبه این مبلغ میتوانید از فایل پیوست استفاده کنید. تعرفه در نظر گرفته شده در این فایل، بر اساس تعرفه روز مصوب انجمن کشتیرانی است، اما میتوانید تعرفه را تغییر دهید و نتیجه محاسبات را با تعرفه وارد شده ببینید. 


[append:76]


هزینه دموراژ معمولاً‌ تعرفه ای ثابت دارد که توسط انجمن صنفی شرکتهای کشتیرانی طی فرآیندی هر ساله تعیین میشود که البته ممکن است برای چند سال ثابت بماند، اما از طرف دیگر، خطوط کشتیرانی که ایرانی نیستند و در ایران ثبت نشده اند، میتوانند این تعرفه را نپذیرند، اما موظفند مبلغ تعرفه خود را در بارنامه صادره اعلام نمایند. اخیراً‌ با توجه به تحریم های اعمال شده بر خطوط کشتیرانی ایرانی، این موضوع بسیار بیش از پیش دیده می‌شود و این مبالغ مربوط به هزینه حق توقف معمولاً دلاری است و رقم آن بسیار سنگین است.

متاسفانه، اغلب صاحبان کالا به اطلاعات مندرج در متن بارنامه توجه چندانی نمی کنند و البته اگر شما توجه می‌کنید، حتما تجربه کافی دارید و این تجربه نیز قطعاً رایگان نبوده است. بنابراین پیشنهاد می‌شود که به موضوع تعرفه حق توقف یا دموراژ بعنوان یک فاکتور هزینه ای بسیار مهم توجه گردد و حتماً علاوه بر سوال در مورد کرایه حمل، تعرفه حق توقف و همینطور مدت زمان معافیت آن نیز از متصدی حمل و نقل بین المللی مربوطه که انتخاب کرده اید سوال شود. برای محاسبه هزینه دموراژ براساس هر تعرفه ای که برای محموله شما در نظر گرفته شده است، میتوانید از فایل اکسل پیوست استفاده کنید. در صورت وجود هرگونه سوال درباره حق توقف و محاسبات آن، با کارشناسان ما تماس بگیرید.


اگر مایل به دریافت فایل PDF این مطلب هستید، ایمیل خود را وارد کنید.

= 4 + 8

دیدگاه‌های کاربران

= 4 + 8

هزینه‌ی حمل خود را برآورد کنید.