مهدی کاوه
نویسنده
مهدی کاوه
آیا شما مسئول خسارت وارد شده به کانتینر هستید؟

آیا شما مسئول خسارت وارد شده به کانتینر هستید؟

ارسال شده در تاریخ 30 آذر، 1398


محموله خود را ترخیص کرده‌اید و از نظر شما فرآیند حمل به خوبی و خوشی تمام شده است، اما وقتی به شرکت کشتیرانی آورنده محموله مراجعه می‌کنید تا سپرده‌های خود را پس بگیرید، یک صورتحساب گران قیمت بابت هزینه تعمیر کانتینر دریافت میکنید! آیا واقعاً شما مسئول خسارت وارد شده به کانتینر هستید؟ در این پست به فرآیند بررسی خسارت وارد شده به کانتینر می‌پردازیم. در صورتی‌که می‌خواهید در مورد شرایط مربوط به خسارت وارد شده به کالا بدانید، اینجا کلیک کنید.


در چنین شرایطی شرکت کشتیرانی از شما درخواست می‌کند که صورتحساب خسارت را بپردازید و اغلب صاحبان کالا، این مساله را یک فرض مسلم تلقی می‌کنند و بدون هیچ بررسی ای اضافی، خسارت را می‌پردازند. البته میزان سرعت عمل شما در کشیدن کارت در کارت خوان به مبلغ صورتحساب بستگی دارد و شاید بررسی این موضوع برای مبالغ کم چندان ارزشمند نباشد. اما همیشه چنین نیست و گاهی اوقات هزینه خسارت وارده به کانتینر مبلغ گزافی است و لازم است بررسی شود که چه کسی واقعاً‌ مسئول خسارت وارده به کانتینر است.


[append=11]


فرآیند تشخیص خسارت


خسارت وارد شده به کانتینر تنها از روی یک سند که به آن رسید مبادله کانتینر یا Equipment Interchange Receipt یا به اختصار EIR گفته می‌شود، تشخیص داده می‌شود.

کانتینر پری که پس از ترخیص کالا در ترمینال کانتینری به شما تحویل داده می‌شود (به کامیونی که شما یا شرکت حمل و نقل بین المللی یا ترخیص کاری که از طرف شما مسئول ارسال بار به انبار است) در ابتدا وضعیتی دارد که این وضعیت، مبنای مقایسه وضعیت کانتینر پس از بازگشت آن به‌صورت خالی به ترمینال کانتینری است. درواقع پس از بازگشت کانتینر خالی به ترمینال کانتینری، وضعیت کانتینر بازگشتی با وضعیت کانتینر پر خروجی مقایسه می‌شود و حالا سوال اینجاست که اطلاعات وضعیت کانتینر پر خروجی از ترمینال در کجا و چگونه ثبت شده است که این مقایسه انجام پذیرد؟

سوال خوبی‌ است! اطلاعات وضعیت کانتینر در شناسنامه کانتینر درج شده است. درواقع، مثلا اگر دیواره سمت راست کانتینر قبلاً خسارت دیده بوده است و این خسارت تعمیر نشده است، اطلاعات وضعیت ظاهری می‌بایست در شناسنامه کانتینر قید شده باشد، بدین معنی که این وضعیت ظاهری بخشی از هویت و شناسنامه کانتینر است. پس از بازگشت کانتینر خالی به ترمینال کانتینری، برگه مبادله کانتینر پر می‌شود و اطلاعات آن با اطلاعات شناسنامه کانتینر مقایسه می‌شود و هرگونه خسارتی که مطابق شناسنامه نباشد، در برگه رسید مبادله کانتینر یا همان EIR درج می‌شود.

پس هرگاه صورتحساب خسارت کانتینر به شما ارائه شد، حتما درخواست کنید که یک نسخه رونوشت از برگه EIR به شما داده شود. اگر در آن عبارت خسارت مطابق شناسنامه را مشاهده کردید، بلافاصله صورتحساب خسارت کانتینر را رد کنید، چون شما کانتینر را با وضعیتی که مطابق شناسنامه کانتینر بوده است تحویل داده اید.

اما اگر خسارت وارده مطابق شناسنامه کانتینر نبود، احتمالاً شخص یا اشخاصی که از طرف شما در فرآیند تحویل حضور داشته اند، این خسارت را وارد کرده اند و به‌هرحال، متاسفانه شما مسئول پرداخت خسارت هستید!

یکی از نقاط مهم در این فرآیند، جایی است که فرستنده کالا، کانتینر خالی را جهت بارگیری محموله تحویل می‌گیرد. لازم است در هنگام تحویل گرفتن کانتینر خالی، وضعیت کانتینر را به شناسنامه کانتینر دقیقاً مطابقت دهد و اگر مغایرتی مشاهده نمود، فوراً گزارش دهد. این مساله از این نظر حایز اهمیت است که تنها جایی که داخل کانتینر قابل مشاهده است، هنگامی است که فرستنده کانتینر خالی را تحویل می‌گیرد. پس به فرستنده تاکید کنید، این مساله را حتما بررسی کند.

اما لازم است در هنگام خروج کانتینر پر از محوطه ترمینالی، اطمینان حاصل شود که کانتینر پری که تحویل می‌گیرید، دقیقاً از نظر ظاهری مطابق مندرجات شناسنامه آن است. یعنی اگر این وضعیت ظاهری با شناسنامه کانتینر خوب مقایسه نشود، ممکن است شما برای خسارتی که قبلاً‌ توسط شخص دیگری به کانتینر وارد شده است مسئول شناخته شوید. پس یکی دیگر از نقاط مهم جایی‌است که شما کانتینر پر را از محوطه کشتیرانی تحویل می‌گیرید. در اینجا لازم است شخص تحویل گیرنده که به نوعی نماینده شما یا نماینده شخص استخدام شده از طرف شما است (ترخیص کار یا شرکت حمل و نقل بین المللی) وضعیت ظاهری کانتینر را به مشخصات مندرج در شناسنامه به دقت چک کند و اگر مغایرتی مشاهده نمود، حتماً آن را قبل از تحویل قطعی کانتینر از ترمینال کانتینری به مسئول ترمینال گزارش دهد تا صورتجلسه ای در این خصوص تنظیم شود و این اطلاعات در شناسنامه کانتینر درج شود.

بهرحال، پس از تحویل گرفتن بار و کانتینر تا زمان عودت کانتینر خالی، شما مسئول سلامت کانتینر هستید و لازم است از پیمانکار، نماینده یا هر شخص دیگری که مسئول تحویل محموله به شماست بخواهید که وضعیت ظاهری کانتینر را مطابق شناسنامه در نقاط مختلف تحویل بررسی کند تا در صورت بروز خسارت، شخص مسئول شناسایی شود و هرگاه لازم شد، بتوانید خسارتی که در حوزه مسئولیت شما به کانتینر وارد می‌شود را از شخص یا اشخاص دیگری که واقعاً مسئول هستند بازیابی کنید. مثلاً اگر کانتینر در فرآیند حمل جاده در اثر بی‌احتیاطی راننده کامیون به ستون یا دیواره ای برخورد کند یا ساییده شود، شرکت حمل و نقل جاده ای میبایست خسارت را به شما پرداخت کند (یا مستقیماً و یا از طریق شرکت بیمه مسئولیت متصدیان حمل این خسارت جبران شود).

نقطه مهم بعدی وقتی است که می‌خواهید کانتینر خالی را توسط کامیون به ترمینال کانتینری که کانتینر پر از آنجا آمده است عودت دهید، لازم است مشخصات ظاهری کانتینر را توسط یک فرم ساده به راننده تحویل گیرنده کانتینر تحویل دهید و از ایشان امضا بگیرید و رونوشت آن را برای شرکت باربری صادر کننده بارنامه ارسال نمایید. همچنین بهتر است، مبلغ کرایه کامیون را به‌صورت پس کرایه پرداخت کنید تا درصورت بروز خسارت، اهرمی برای بازیابی خسارت داشته باشید.




اگر مایل به دریافت فایل PDF این مطلب هستید، ایمیل خود را وارد کنید.

= 6 + 1

دیدگاه‌های کاربران

= 6 + 1

هزینه‌ی حمل خود را برآورد کنید.