محسن کاوه
نویسنده
محسن کاوه
از Surcharge در حمل دریایی چه میدانید؟

از Surcharge در حمل دریایی چه میدانید؟

ارسال شده در تاریخ 18 فروردین، 1399


مسائلی چون تغییرات و نوسانات نرخ جهانی برابری ارز، نوسانات قیمت نفت، مسائل زیست محیطی، جنگ و ... همواره تاثیر مستقیم بر روی هزینه های تمام شده یک حمل دریایی دارند. در این مطلب به شرح برخی از متداولترین هزینه هایی که احتمال تاثیر آنها بر روی نرخ کرایه حمل دریایی همواره زیاد بوده است میپردازیم.


شاید برای شما پیش آمده باشد که در زمان دریافت پیشنهاد کرایه حمل دریایی و قبل از عقد قرارداد حمل با یک خط کشتیرانی یا بارفرابر، در قسمت توضیحات و شرایط نرخ پیشنهادی با عباراتی شبیه به اینها روبرو شده باشید:

Excluding BAF and CAF

Excluding WRR

Excluding LSS

Excluding EFS

تمامی موارد گفته شده، مواردی هستند که برای حفظ حاشیه امنیت هزینه های خطوط کشتیرانی در زمان تاثیر شرایط مختلف بر هزینه های تمام شده یک سفر دریایی توسط سازمان جهان دریانوردی (IMO) پیش بینی شده اند.

BAF & CAF

BUNKER ADJUSTMENT FACTOR

CURRENCY ADJUSTMENT FACTOR

طی سالیان گذشته، بعلت نوسانات زیاد نرخ برابری ارز و نوسانات قیمت نفت در جهان، جهت پیشگیری از متضرر شدن خطوط کشتیرانی، این دو فاکتور بهمراه مبالغ کرایه حمل دریایی اعلام میشد. این ارقام بسته به شرایط روز، مسیر و مسافت سفر دریایی متغیر بودند. البته امروزه این فاکتورها بصورت ارقام ثابتی درآمده اند که جزو هزینه های ثابت شرکتهای کشتیرانی هستند و دیگر بعنوان فاکتور جداگانه عموما اعلام نمیشوند.


WRS

WAR RISK SURCHARGE

همانطور که از نام آن پیداست، این پارامتر برای مسیرها و زمانهایی هستند که بعلت وجود و یا حتی احتمال وقوع جنگ در آنها، ریسک به مخاطره افتادن یک سفر دریایی وجود داشته باشد. این ریسک شامل تمام هزینه هایی ست که بعلت وقوع جنگ، ممکن است یک کشتی متحمل شود. 


در این محتوا، خصوصیاتی که یک متصدی حمل تمام عیار باید داشته باشد شرح داده شده اند.


[append:67]


LSS

LOW SULPHUR SURCHARGE

از سال ۲۰۱۹ میلادی، بر اساس تحقیقات فراوانی که در خصوص تاثیر آلایندگی کشتی ها بر محیط زیست و همینطور سلامت انسانها مخصوصا در بنادر نزدیک به شهرهای پرجمعیت طی سالیان قبل انجام شده بود، سازمان جهانی دریانوردی کلیه شرکتهای کشتیرانی را در سراسر جهان ملزم به استفاده از سوختهایی با میزان سولفور کمتر کرد. بر اساس دستورالعملی که از اواخر سال ۲۰۱۹ اجرایی شد، حداکثر میزان سولفور مجاز در سوخت ۳.۵ درصد تعیین شد. لذا بعلت اینکه سوخت کشتی با این مختصات و شرایط، شرکتهای کشتیرانی را متحمل هزینه های اضافه کرد، یک Surcharge به نام LSS به هزینه های یک سفر دریایی اضافه شد. طبیعتا این رقم بسته به مسافت و مسیر کشتی متغیر بود.


EFS

 ENVIRONMENTAL FUEL SURCHARGE

از اواخر سال ۲۰۱۹ میلادی، در راستای حفظ سلامت انسان و محیط زیست، سلسله تصمیمات و دستورالعملهای دیگری هم برای کنترل آلایندگی سوخت کشتیها در نظر گرفته شد که برای مثال شامل کاهش مجدد شاخص سولفور در سوخت تا حد ۰.۵ درصد و نصب دستگاههایی روی کشتیها برای رفع آلودگی های مختلف بود و برخی اقدامات دیگر که در آینده به این فرآیند اضافه خواهند شد. لذا Surcharge دیگری تحت عنوان EFS منظور شد که در برگیرنده LSS هم میباشد.

البته این را باید بدانید که این اعداد نه تنها بنا به مسیر حرکت کشتی و مسافتی که طی میکند متغیر است، بلکه بصورت دوره ای نیز بازنگری و در صورت نیاز دستخوش تغییر میشوند.

لذا اگر در زمان دریافت کرایه حمل دریایی، موارد فوق در شرایط و جزییات نرخ ارائه نشده بود بهتر است برای اطمینان از اینکه این پارامترها در نرخ لحاظ شده اند، از متصدی حمل خود تاییدیه بگیرید.

اگر مایل به دریافت فایل PDF این مطلب هستید، ایمیل خود را وارد کنید.

= 8 + 5

دیدگاه‌های کاربران

= 8 + 5

anahita veyseh
anahita veyseh
09 اردیبهشت، 1399
perfect

هزینه‌ی حمل خود را برآورد کنید.