مهدی کاوه
نویسنده
مهدی کاوه
۵ راهکار حرفه‌ای کاهش هزینه های حمل و نقل محمولات شما

۵ راهکار حرفه‌ای کاهش هزینه های حمل و نقل محمولات شما

ارسال شده در تاریخ 22 مرداد، 1398



وقتی از راهکارهای کاهش هزینه های حمل و نقل بین المللی صحبت می‌شود، اغلب مبلغ کرایه حمل پرداخت شده به متصدی حمل و نقل بین المللی مورد توجه قرار می‌گیرد، که البته این یکی از شروط لازم برای بهینه سازی هزینه هاست، اما کافی نیست. نکات مهم و بسیار اثر‌‌گذار دیگری در جاهای دیگری وجود دارد که اغلب مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

در این مطلب، ۵ راهکار کاهش هزینه های حمل و نقل بین المللی را مورد بررسی قرار می‌دهیم:


۱. بسته بندی



بسته بندی نوع کالا علاوه بر تاثیری که بر ایمنی حمل محمولات شما دارد، می‌تواند بصورت قابل توجهی در کاهش هزینه ها نقش داشته باشد. بسته بندی توسط فروشنده انجام میشود که انتخاب هوشمندانه فروشنده در این روند بسیار مهم و اساسی است. بهینه سازی فضای اشغال شده از وسیله حمل و همچنین قابلیت روی هم چینی می‌تواند در بعضی مواقع هزینه های شما حتی تا نصف کاهش دهد !

بسته بندی را میتوان به ۳ دسته تقسیم کرد:

  1. بسته بندی برای مصرف کننده نهایی.
  1. بسته بندی برای عمده فروشی.
  1. بسته بندی برای حمل و نقل.

فرض کنید بسته‌های محموله شما برای مصرف کننده نهایی در بسته بندی کارتن برای عمده فروشی قرار گرفته است و این کارتن ها در پالت بعنوان بسته بندی برای حمل و نقل قرار گرفته است. در صورت در نظر گرفتن قابلیت بارچینی هنگام بارگیری برای حمل و نقل، اگر فشار ناشی از وزن کارتن های رویی بیش از حد مشخصی باشد، کارتن های زیرین دچار لهیدگی شده و کالا دچار آسیب دیدگی می‌شود. این بدان معنی است که عملاً‌ امکان روی هم چینی وجود ندارد. بنابراین در هنگام بارگیری در کامیون یا کانتینر، بخشی از فضای مفید قابل بارگیری از دست می‌رود. در این صورت، شما میتوانید با استفاده از تغییر بسته بندی از پالت به صندوق چوبی، از تمامی ظرفیت وسیله حمل برای بارگیری استفاده کنید. در واقع، بجای بارگیری مثلا ۱۰ تن در یک کامیون یا کانتینر، ۲۰ تن بارگیری کنید. حالا این سوال را از خود بپرسید که شما چگونه می‌توانید با تغییر بسته بندی، از ظرفیت کامل بارگیری وسیله حمل برای محمولات خود استفاده کنید ؟

برای دریافت اطلاعات تکمیلی در خصوص استفاده از فضای بارگیری وسیله حمل، مطالعه مطلب زیر پیشنهاد میشود.


[append:59]


۲. انتخاب هوشمندانه مسیر و شیوه حمل


در نگاه اول بنظر میرسد اغلب مسیر مشخص و معلومی برای یک پروژه حمل و نقل بین المللی وجود دارد، اما در واقع همیشه اینطور نیست. مثلاً فرض کنید شما محموله ای دارید که قرار است از آمریکا به ایران حمل شود. راهکارهایی که بنظر میرسد حمل هوایی از مبداء آمریکا به ایران و یا حمل دریایی به بندرعباس از مسیر دوبی با تعویض کانتینر (بدلیل تحریم!) است. اما آیا میدانستید که این حمل میتواند بصورت دریایی به بندر مرسین ترکیه انجام شود و از آنجا توسط کامیون به ایران حمل شود ؟ یا اینکه مسیر حمل از چین به ایران معمولاً بصورت دریایی به بندرعباس است. اما آیا میدانستید که این حمل میتواند بصورت ریلی و مستقیم از چین به ایران انجام شود ؟ شما چگونه میتوانید مسیر حمل نقل هوشمندانه ای برای محمولات خود انتخاب کنید ؟


[append=38]


۳. روشهای پیشگیری


برای پیشگیری از هزینه های اضافی، لازم است بدانید چه هزینه هایی میتواند بوجود بیاید که قابلیت پیشگیری دارد:

  1. بیمه باربری: در صورت وجود صانحه، اگر بیمه باربری مناسبی نداشته باشید و اگر این صانحه بدلایلی اتفاق بیفتد که در حوزه مسئولیت متصدی حمل و نقل بین المللی نباشد، هزینه ناشی از این مسئله فوق العاده زیاد است و این مستقیماً‌ به ارزش محموله شما بستگی دارد! حتما بیمه باربری مناسب تهیه کنید.
  1. انتخاب هوشمندانه متصدی حمل و نقل بین المللی: متصدی حمل و نقل بین المللی همان کسی است که محموله ارزشمند خود را به او میسپارید و قرار است امانت دار شما باشد. در انتخاب متصدی حمل و نقل بین المللی موضوعی کلیدی در بهینه سازی هزینه هاست. نقاط کور زیادی در فرآیندهای حمل‌ونقل از مبدا تا مقصد وجود دارد که یا شما می‌بایست به آن‌ها آگاه باشید و یا متصدی حمل‌ونقلی که انتخاب می‌کنید به اندازه کافی حرفه‌ای باشد.
  1. داشتن قرارداد مناسب با متصدی حمل و نقل بین المللی: یک قرارداد مناسب، می‌تواند از مسائل پیش بینی نشده ای که ماهیت هزینه زایی دارد، جلوگیری کند. حتماً قرارداد داشته باشید چون قرارداد حمل شما قیمت تمام شده کالای شما را تا حدودی تعیین میکند.
  1. استفاده از روش‌های بازرسی کالا و انتخاب هوشمندانه شرکت بازرسی برای اطمینان از دریافت کالا مطابق استانداردهای توافق شده با فروشنده و همچنین آگاهی از مسئولیت‌های شرکت بازرسی.


۴. انتخاب صحیح ترم مناسب در اینکوترمز:


اگر شما برای حمل و نقل محمولات خود هر یک از ترم های C یا D در اینکوترمز را انتخاب کنید، یعنی انتخاب هزینه حمل را بعهده فروشنده گذاشته اید و فروشندگان همیشه بهترین گزینه را از طرف شما انتخاب نمی‌کنند. پیشنهاد می‌کنیم از ترم FCA استفاده کنید. FCA بهینه ترین ترم از نظر هزینه و کیفیت در حمل و نقل محمولات شماست.

موارد عنوان شده مهمترین راهکارهای کاهش هزینه های حمل و نقل بین المللی است و همواره راهکار دیگری نیز وجود دارد.


۵. انتخاب هوشمندانه متصدی حمل:


انتخاب متصدی حمل قلق های خاصی دارد. برای این منظور لازم است از تجربیات مفید قبلی خود، تجربه های دیگران و یا حتی جستجو در اینترنت استفاده کنید. این نکته می‌تواند تفاوت زیادی ایجاد کند. مثلاً برای حمل یک محموله هوایی، یک متصدی حمل که تعداد سفارشات بیشتری دارد، می‌تواند یک کانتینر کامل در یک حمل هوایی که به آن ULD گفته می‌شود را به‌طور کامل اجاره کند و وقتی بخشی از فضای این کانتینر را به محموله شما تخصیص می‌دهد، کرایه حمل به طرز چشم‌گیری کاهش پیدا می‌کند. به این روش Consolidation گفته می‌شود. یا مثلاً، گاهی اوقات هزینه حمل شما وقتی برای یک حمل دریایی مستقیماً به خط کشتیرانی مراجعه می‌کنید، بالاتر از زمانی است که یک فورواردر را بعنوان متصدی حمل انتخاب می‌کنید چراکه فورواردرها مشتریان ثابت و پرتیراژ خطوط کشتیرانی هستند و براساس تعداد محمولاتی که در یک دوره با خطوط کشتیرانی حمل می‌کنند، از تعرفه های ویژه ای استفاده می‌کنند. یعنی ممکن است شما به یک خط کشتیرانی مراجعه کنید و برای حمل محموله خود نرخ بگیرید و برای همان مسیر با همان خط کشتیرانی از یک فورواردر نرخ پایین تری دریافت کنید.


شما چه راهکار دیگری را برای کاهش هزینه های حمل و نقل محمولات خود در نظر دارید ؟


اگر مایل به دریافت فایل PDF این مطلب هستید، ایمیل خود را وارد کنید.

= 1 + 5

دیدگاه‌های کاربران

= 1 + 5

هزینه‌ی حمل خود را برآورد کنید.