محسن کاوه
نویسنده
محسن کاوه
حمل ریلی، راهکار به صرفه و امن جایگزین حمل زمینی از اروپا

حمل ریلی، راهکار به صرفه و امن جایگزین حمل زمینی از اروپا

ارسال شده در تاریخ 21 اردیبهشت، 1399


بعد از اینکه مرزهای ترکیه بعلت شیوع کرونا بسته شدند و محمولات وارداتی بیشماری در ترکیه و مبادی دیگر اروپایی منتظر ارسال به ایران بودند، روشهای مختلفی برای ارسال کالاها به ایران به جای حمل مستقیم زمینی به کار گرفته شد. هرکدام از این راهکارها دارای مزایا و معایب مخصوص به خود هستند که با توجه به نوع کسب و کار صاحبان کالا و بسته به ماهیت و نوع کالاها، هرکدام از آنها بعنوان راهکاری انتخابی شرکتهای مختلف برگزیده میشوند.


حمل دریایی

همیشه حمل دریایی بعنوان اولین روش جایگزین برای مسیرهایی که امکان حمل دریایی از آنها وجود دارد مطرح بوده و هست، لذا در این شرایط هم خیلی از محمولات به جای روش زمینی از طریق دریا از مبادی اروپایی به ایران حمل میشوند که طبیعتا از نظر هزینه ای نسبت به حمل زمینی معمولا به صرفه تر و از لحاظ مدت زمان حمل طولانی تر خواهد بود. ولی قطعا امن ترین روش حمل از جنبه های مختلف است.


[append:75]


حمل هوایی

از سوی دیگر، برخی محمولاتی که از نظر وزن و حجم، برای حمل هوایی مناسب هستند و با توجه به ارزش کالا، ضرورت سرعت در رسیدن کالا و صرفه اقتصادی، ارسال هوایی آنها توجیه منطقی و اقتصادی دارد، به روش هوایی حمل میشوند.

حمل زمینی از مسیر نخجوان

یکی دیگر از روشهایی که کاملا بصورت نوآورانه ابداع شده و محمولات زیادی به این روش از ترکیه و اروپا به ایران حمل میشود این است که محمولات، از طریق ترکیه بصورت زمینی به کشور نخجوان ارسال میشوند و از آنجا بعد از انجام عملیات واردات و صادرات مجدد و تخلیه از کامیون خارجی و‌ بارگیری به کامیون ایرانی به ایران ارسال میشوند. این روش بسیار پرریسک و مخاطره آمیز است. چرا که زمانی که محموله به کشور نخجوان ارسال میشود، تمام مدارک مربوط به حمل و کالا، شامل سی ام آر، بارنامه، فاکتور فروش، لیست عدل بندی، گواهی مبدا و تمام مدارک مربوط به محموله به نحوی باید صادر شوند که گیرنده و در واقع مالک کالاها یکی از شرکتهای بازرگانی در کشور نخجوان باشد. لذا زمانی که محموله به نخجوان میرسد، اگر آن شرکت هر دخل و تصرفی در محموله داشته باشد و یا حتی محموله را در اختیار خود قرار دهد، متاسفانه هیچ کس هیچ کنترلی بر این شرایط نخواهد داشت و نه شرکت حمل و نقل و نه صاحب اصلی کالا نمیتوانند هیچ ادعایی داشته باشند. لذا با وجود مناسب بودن این روش از لحاظ هزینه حمل برای مخصوصا محمولات خرده بار، به هیچ وجه پیشنهاد نمیشود.

یکی دیگر از معایب حمل از مسیر نخجوان این است که اصولاً کشور نخجوان هیچ گاه مسیر روتینی برای ترانزیت به ایران و تخلیه و بارگیری یا به اصطلاح ترنشیپ (transshipment یا transhipment) نبوده است و اپراتورهای این کشور چه از نظر تجهیزات و امکانات و چه از نظر تجربه و مهارت، واجد شرایط برای این کار نیستند و به همین دلیل، ما بهیچ وجه این مسیر را جایگزین حرفه ای برای حمل در زمان کرونا نمیدانیم. این صرفه جویی درصد کوچکی در هزینه حمل و مدت زمان حمل ممکن است خیلی خیلی گران تمام شود!

حمل ریلی از مسیر ترکیه

و اما روش دیگر، ارسال کالاها از طریق ترکیه و به روش ریلی به ایران است. در این روش محمولات در ترکیه در واگن هایی با طول ۱۸ متر، عرض ۲/۶ متر و ارتفاع ۲/۴ متر بارگیری میشوند و مستقیم به ایران وارد میشوند. نکته قابل توجه این است که در این روش، حتما باید صاحب کالاهایی که درون یک واگن بارگیری میشوند یکسان باشد، لذا برای محمولاتی خرده بار که ارزش پایینی دارند و پرداخت هزینه یک واگن برای آنها مرقون به صرفه نیست مناسب نیست. ولی در عوض برای محمولات دربست و محمولاتی که حجم آنها بیش از یک کامیون دربست است بسیار مناسب است، چرا که میتوان محمولاتی که متناسب با ابعاد گفته شده برای واگن هستند، تا وزن ۴۵ تن در هر واگن بارگیری کرد. این روش اگرچه ممکن است از نظر زمانی اندکی با شرایط عادی تفاوت داشته باشد و مدت زمان بیشتری طول بکشد، ولی روشی بسیار اصولی و امن است. 


[append:67]


مشاوره و مدیریت ریسک

در نهایت، به شما پیشنهاد میکنیم که در شرایط کنونی، قبل از انتخاب روش حمل و انجام آن، حتما با متصدی حرفه‌ای حمل و نقل بین المللی مشورت کنید و بهترین روش حمل را با توجه به شرایط محموله خود انتخاب کنید.

امیدواریم این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد. در صورت نیاز به هرگونه اطلاعات و یا مشاوره، حتما با کارشناسان ما تماس بگیرد.

در پایان لینک ورود مستقیم به صفحه استعلام شرکت مسیراکسیر قرار دارد که میتوانید با ورود به آن، ظرف چندثانیه استعلام حمل خود را برای کارشناسان ما ارسال فرمایید تا در حداقل زمان ممکن پیشنهاد کرایه حمل برای شما ارسال شود.

برای ثبت استعلام حمل خود، اینجا کلیک کنید.


اگر مایل به دریافت فایل PDF این مطلب هستید، ایمیل خود را وارد کنید.

= 9 + 7

دیدگاه‌های کاربران

= 9 + 7

هزینه‌ی حمل خود را برآورد کنید.