مهدی کاوه
نویسنده
مهدی کاوه
به‌عنوان یک بازرگان حرفه‌ای، آیا این تفاوت را می‌دانید؟

به‌عنوان یک بازرگان حرفه‌ای، آیا این تفاوت را می‌دانید؟

ارسال شده در تاریخ 17 اردیبهشت، 1401


در تجارت بین المللی، مساله حمل و نقل بین المللی و تعامل با شرکتهای حمل و نقل بین المللی موضوعی است که نکات ظریفی را در بر دارد که دانستن آن‌ها میتواند از بروز هزینه های ناشی از انتخاب اشتباه جلوگیری کند.شرکت‌های متصدی حمل به دو دسته تقسیم می‌شوند: شرکت‌های فورواردر و شرکت‌های کریر


شرکت‌های کریر یا حمل کننده (Carrier)


به شخصی حقوقی اطلاق می‌شود که با داشتن وسایل حمل‌ونقل کالایی را از مکانی به مکان دیگر منتقل کنند شرکت‌های حمل‌ونقل زمینی، هوایی و دریایی و مسئولیت‌های آنان بر اساس کنوانسیون‌ها و همچنین در قوانین و مقررات داخلی کشورها مشخص و شناخته‌شده می‌باشد.


مسئولیت‌های شرکت‌های کریر:

  • صدور راهنامه و یا بارنامه و تحویل گرفتن کالا از فروشنده.
  • داشتن بیمه مسئولیت کریر ی براساس کنوانسیون مربوط به شیوه حمل.
  • بیمه باربری جزو وظایف کریر نیست و تهیه آن کاملاً برعهده صاحب کالاست.
  • ارائه دادن اسناد کالا به گمرک از مبدأ تا مقصد.
  • تحویل کالا به خریدار در محل‌های تأییدشده گمرکی.


تفاوت بیمه باربری با بیمه مسئولیت متصدیان حمل


حقوق شرکت‌های کریری:

خدمات شرکتهای کریر، محدود به شیوه حملی است که مسئول انجام آن هستند. یعنی اگر قراراست محموله ای بخشی از مسیر را بصورت زمینی و بخشی را بصورت دریایی طی کند، در بخش زمینی یک کریر و در بخش دریایی یک کریر دیگر انجام امور حمل را برعهده میگیرد و صاحب کالا میبایست با هر کریر بصورت جداگانه وارد قرارداد شود.

 

شرکت‌های متصدی حمل یا فورواردر (Forwarder)


متصدیان حمل و نقل بین المللی که به‌عنوان واسطه بین صاحب کالا و شرکت‌های کریر مسئولیتهای حمل‌ونقل کالا را بر اساس کنوانسیون‌های مربوطه به عهده می‌گیرند.

فورواردها خدماتی فراتر و متنوع تر از کریر ها ارائه می‌دهند به‌عنوان مثال یکی از خدمات فورواردرها، خدمات Door to Door می‌باشد که در این حالت فورواردر کلیه خدمات مربوط به کالا را از درب کارخانه سازنده تا درب کارخانه خریدار انجام می‌دهد. فورواردرها در سال ۱۹۲۶ در اتریش اقدام به تشکیل فدراسیون بین‌المللی انجمن فورواردرها (فیاتا) نمودند و بارنامه فیاتا از معتبرترین بارنامه ها نزد بانک ها و سیستم های بازرگانی بین المللی است. خدمات فورواردری همه شیوه های حمل و یا ترکیبی از آنها را در برمی‌گیرد و چنانچه قرارباشد در یک فرآیند حمل و نقل بین المللی، از یک یا چند شیوه حمل برای رساندن محموله به مقصد استفاده شود، صاحب کالا فقط با فورواردر یک قرارداد تمام و کمال خواهد داشت و جزییات مربوط به حمل در هر شیوه حمل برعهده فورواردر است. 

مسئولیت‌های شرکت‌های فورواردر:

  • طراحی بهترین مسیر و شیوه حمل از نظر سرعت و هزینه برای مشتری طرف قرارداد با خود (فروشنده یا خریدار).
  • صدور بارنامه و سایر اسناد حمل و نقل و انعقاد قرارداد حمل و خدمات فورواردی.
  • نظارت بر امور عملیات حمل، تهیه و ارائه اطلاعات موردنیاز به مشتری در تمامی نقاط کلیدی مسیر حمل.
  • تحویل کالا به گمرک مقصد یا درب محل مورد نظر مشتری.
  • انجام تشریفات گمرکی ویا ترخیص قطعی کالا مطابق قرارداد.
  • بیمه مسئولیت فورواردری که کل فرآیند حمل را از A تا Z در بردارد.
  • بیمه باربری جزء وظایف فورواردر نیست مگر آنکه در قرارداد منعقده صراحتاً قید گردیده و پرداخت حق بیمه جدا از هزینه حمل و نقل کالا  است.
  • کلیه خدمات لجستیک و انبارداری از جمله جمع آوری کالا، انبارداری، بیمه باربری، بسته‌بندی کالا، تفکیک و توزیع کالا براساس زمانبندی اعلامی توسط مشتری، اظهار کالا به مراجع رسمی، دریافت وجوه و تهیه اسناد مربوط به کالا به نیابت از مشتری.


تفاوت کریر با فورواردر 


فورواردر شرکتی است که در مقابل اجرت، ترتیبات حمل‌ونقل کالا را از یک کشور به کشور دیگر را فراهم می‌کند. و به‌صورت یک واسطه حرفه‌ای میان فرستنده یا گیرنده کالا از یک سو و حمل کننده صاحب وسیله حمل از سوی دیگر عمل می‌کند که به آن کارگزار (درصورتی‌که صرفا با مسئولیت صاحب کالا به‌عنوان نماینده وی ایفای نقش نماید) و یا کارکیا (درصورتی‌که از طریق صدور بارنامه یا حتی به‌صورتی ضمنی مانند دریافت کرایه یا توافقی جداگانه تصدی گری حمل کالا را به‌طور کامل برعهده گرفته باشد.

البته یک فورواردر می‌تواند خود نیز صاحب وسیله حمل نیز باشد، اما نداشتن وسیله حمل، چیزی از مسئولیتهای یک متصدی حمل که این نقش را برعهده گرفته است کم نمی‌کند. شرکتهای فورواردر با صدور بارنامه فیاتا، نقشی بسیار معتبر در فرآیندهای حمل‌ونقل بین‌المللی در تمام دنیا دارند.


اسناد حمل فیاتا


حمل با فورواردرها ارزان تر است یا کریر ها؟ 


در نگاه اول ممکن است این‌طور به‌نظر برسد که انجام حمل‌ونقل بین‌المللی کالا با کریرها که خود صاحبان وسایل حمل‌ونقل هستند ارزان تر است، اما درواقع این‌طور نیست!

اگر شما هم تا به‌حال چنین تصوری داشتید، پس به توضیحات زیر توجه کنید:

مشتریان اصلی کریرها درواقع فورواردرها هستند و قیمتهایی که فورواردرها به دلیل داشتن حجم قابل توجهی محموله به‌صورت مرتب در یک مسیر از کریرها دریافت می‌کنند، پایین تر از قیمتی است که کریرها به بازرگانان به‌صورت مستقیم اعلام می‌کنند. درواقع، حجم بالای محمولاتی که از طریق فورواردرها حمل می‌شود، به آن‌ها قدرت چانه زنی بیشتری می‌دهد.

همچنین، کریرها، وقتی با یک فورواردر کار می‌کنند، با یک مشتری کاربلد و آشنا به ریزه‌ کاری‌های حمل‌ونقل کار می‌کنند و این باعث می‌شود کارکردن با آن‌ها آسان ترباشد. درواقع هر دو حمل‌ونقل چی هستند و حرف هم را بهتر درک می‌کنند! این خود دلیل دیگری است بر این واقعیت است که کریرها به‌دلیل تمایل به کارکردن با فورواردرها، قیمت‌های پایین تری را به آن‌ها اعلام میکنند. این قیمت‌های پایین تر، گاهی به‌گونه ایست که ممکن است قیمت پیشنهادی یک فورواردر به یک صاحب کالا، از قیمت پیشنهادی کریر به همان صاحب کالا پایین تر باشد!


۵ راهکار حرفه ای کاهش هزینه های حمل و نقل شما


فورواردرهای حرفه‌ای، معماران طراح یک فرآیند حمل ‌و نقل حرفه‌ای هستند.

فورواردرها، خدمات متنوع تر و وسیع‌تری نسبت به دامنه عمل کریرها انجام می‌دهند. یعنی یک کریر دریایی که در مسیر چین به بندرعباس عملیات حمل را انجام می‌دهد، کاری به فرآیند حمل و ترانزیت از بندرعباس به تهران ندارد. اما یک فورواردر، تمامی مسئولیت حمل از چین به تهران را انجام می‌دهد و این یعنی دریافت یک سفارش حمل که معمولاً به کریر داده نمی‌شود. در این مثال، علاوه بر کریر دریایی از چین به بندرعباس، یک کریر جاده‌ای از بندرعباس به تهران نیز وجود دارد و جمع دستمزد دریافتی یک فورواردر از چنین فرآیندی، از مجموع جداگانه این عملیات که مستقیماً‌ توسط خود صاحب کالا انجام شود، پایین تر است. علاوه بر کمتر بودن هزینه، این عملیات توسط یک فورواردر کاربلد، سریع‌تر، ایمن‌تر، و با کیفیت بالاتری انجام می‌شود.


اگر مایل به دریافت فایل PDF این مطلب هستید، ایمیل خود را وارد کنید.

= 6 + 4

دیدگاه‌های کاربران

= 6 + 4

هزینه‌ی حمل خود را برآورد کنید.