محسن کاوه
نویسنده
محسن کاوه
ترنشیپ، راهکار یا اجبار؟

ترنشیپ، راهکار یا اجبار؟

ارسال شده در تاریخ 04 اسفند، 1398


طی فرآیند حمل و نقل بین المللی و برای جابجایی محمولات بین دو کشور، گاهی اتفاق میوفتد که لازم است وسیله حمل تعویض شود. یعنی محموله از یک وسیله حمل به وسیله حمل دیگری منتقل شود. این فرآیند در حملهای غیر دریایی شامل تخلیه و بارگیری کالا میباشد و در مورد حملهای دریایی در برخی موارد کانتینر از یک کشتی به کشتی دیگر منتقل میشود. به این فرآیند که شامل تعویض وسیله حمل میباشد اصطلاحا ترنشیپ یا ترنشیپمنت گفته میشود.


حال باید دانست که چه مواقعی، به چه دلایلی و با چه شرایطی باید این عملیات انجام شود که منافع صاحبین کالا در بهترین شرایط ممکن حفظ شود.

در ابتدا، صاحبین کالا باید همیشه دقت لازم را داشته باشند که بسته به شرایط اعتبار اسنادی، نوع و حساسیت کالاها، دستورات و مجوز انجام و یا منع انجام ترنشیپ را در قرارداد حمل قید کنند، چرا که در خیلی موارد ترنشیپ انجام میشود و صاحب کالا متوجه نمیشود و بعدها پس از تخلیه کالا ممکن است با کالای خسارت دیده و یا مشکلاتی که برای اعتبار اسنادی آنها بعلت تغییر وسیله حمل ایجاد شده مواجه شوند. 

همچنین اگر قرار است ترنشیپ انجام شود، حتما میبایست در بیمه نامه باربری قید شود که انجام ترنشیپ برای یکبار یا دفعات مجاز میباشد. چرا که اگر بنا به دلیل وقوع خسارت، نیاز به استفاده از بیمه نامه باربری باشد و مشخص شود که ترنشیپ انجام شده ولی در بیمه نامه قید نشده، قطعا شرکت بیمه گر از پرداخت خسارت سر باز خواهد زد.


برای دریافت نمونه قرارداد حمل مطلب زیر را مطالعه فرمایید.

[append:3]


حال باید به دلایل انجام ترنشیپ بپردازیم و بدانیم که چرا و در چه مواقعی این عملیات، بعنوان یک راهکار‌حرفه ای انجام میگردد.

همانطور که مشخص است، برای حمل کالا بین کشورهایی که مرزهای بین آنها متشکل از مرزهای دریایی و زمینی ست، نمیتوان تمام مسیر را به روش دریایی و یا زمینی پیمود. لذا نیاز است که قسمتی از مسیر به روش زمینی و قسمتی از مسیر هم به روش دریایی حمل شود. لذا کالا از کانتینر یا کامیون تخلیه و به وسیله حمل بعدی منتقل میگردد.

برای برخی مسیرهای دریایی، مثلا از بنادر اصلی و مهم چین که کشتیهای مادر و بزرگ کالاها را به مقاصد مختلف دنیا بارگیری میکنند، این امکان از لحاظ فنی و زمان‌بندی وجود ندارد که کشتیهای مادر به تک تک بنادری که باید کانتینرها تخلیه شوند بروند. لذا در بین راه در بنادری که اصطلاحا به آنها هاب (HUB) گفته میشود تعدادی از کانتینرها را تخلیه میکنند تا با کشتی های کوچکتری به مقاصد نهایی ارسال شوند. این رویه هم نوعی از ترنشیپ میباشد. این عملیات گاهی برای محمولات هوایی هم اتفاق می‌افتد.

یکی دیگر از مواقعی که عملیات ترنشیپ بسیار زیاد اتفاق می‌افتد و در اکثریت قریب به اتفاق موارد صاحبین کالا متوجه آن نمیشوند، حملهای زمینی از اروپا به مقصد ایران میباشند. یکی از ترفندهایی که شرکتهای کریر برای کاهش هزینه های حمل و افزایش حاشیه سود خود انجام میدهند این است که کالاها را از فرستنده های کالا دریافت کرده و آنها را توسط کامیونهای غیر ایرانی به کشوری ثالث که عموما بلغارستان هست منتقل کرده و پس از تخلیه در انبار نگهداری میکنند و سپس پس از یافتن کامیون ایرانی آنها را مجدد بارگیری کرده و سمت ایران روانه میکنند. لذا اگر رسیدن کالا در مدت زمان مشخص و یا حفظ سلامت کالاها برایتان مهم است و یا در بیمه نامه و یا اعتبار اسنادی خود ترنشیپ را قید نکرده اید و انجام ترنشیپ برای شما مخاطره آمیز است، حتما در قرارداد حمل با متصدی حمل عدم امکان ترنشیپ را قید کنید تا کالا بدون تاخیر و خسارت ناشی از ترنشیپ به دست شما برسد و حتما شماره کامیونی که در مبدا بارگیری میکند را با کامیونی که در گمرک مقصد تخلیه میکند تطابق دهید.


برای مطالعه ضروریات و نکات عقد قرارداد صحیح مطلب زیر را مطالعه بفرمایید.


[append:10]


در مدلی دیگر که تحت رویه ترانزیت انجام میشود، ممکن است کالا به وسیله کشتی، کامیون و ریل حمل شود. برای مثال محمولاتی که از مبدا چین میبایست به مقاصد کشورهای مشترک المنافع (CIS) حمل شوند، در ابتدا به وسیله کشتی به بندرعباس ارسال میشوند و سپس به وسیله کامیون یا واگن به سمت مقصد نهایی ارسال میشوند. البته ممکن است در این فرآیند بخشی از مسیر زمینی با ترکیبی از کامیون و ریل انجام شود که معمولا به اینگونه حملها، چندوجهی هم گفته میشود.

اما، یکی از راهکارهای حرفه‌ای که امروزه با دشواری‌هایی که بعلت اعمال تحریمها برای ارسال کالا به ایران وجود دارد، استفاده از ترنشیپ است. برای دانستن اینکه چگونه با کمک عملیات ترنشیپ میتوان از چالش تحریمها گریخت، لازم است که به یک متصدی حمل حرفه‌ای که به تمامی ترفندها و اقدامات لازم برای هرچه بهتر و به صرفه تر انجام شدن این فرآیند مسلط است مراجعه کنید.

امیدواریم با ارائه این مطلب که در آن سعی کردیم بصورت کلی به شرح این فرآیند بپردازیم توانسته باشیم اطلاعات مفیدی در راستای نیل به اهداف کسب و کار شما ارائه کنیم.



اگر مایل به دریافت فایل PDF این مطلب هستید، ایمیل خود را وارد کنید.

= 1 + 8

دیدگاه‌های کاربران

= 1 + 8

هزینه‌ی حمل خود را برآورد کنید.