محسن کاوه
نویسنده
محسن کاوه
واردات موقت، بدون پرداخت حقوق و عوارض گمرکی

واردات موقت، بدون پرداخت حقوق و عوارض گمرکی

ارسال شده در تاریخ 24 اردیبهشت، 1399

برخی از کالاهای وارداتی، برای اهداف غیر مصرفی وارد کشور میشوند، اهدافی که برای صاحبان آنها جنبه تبلیغاتی یا استفاده در فرآیند تولید بعنوان ابزار و یا اهداف تحقیقاتی دارند. این کالاها در واقع بعد از اتمام ماموریتشان میتوانند به مبدا خود بازگردند و نیازی به پرداخت بهای آنها و حقوق و عوارض گمرکی نیست.

برای این دسته از کالاها، همانطور که در مقاله مربوط به رویه های گمرکی گفته شد، گمرک اقدام به تبیین یک رویه گمرکی مجزا کرده است و کلیات آنرا در ماده ۵۰ قانون امور گمرکی به این شکل بیان کرده است:

ورود موقت، رویه گمرکی است که براساس آن کالاهای معینی می‌تواند تحت شرایطی به‌ طور موقت به قلمرو گمرکی وارد شود. این کالاها باید ظرف مهلت معینی که گمرک ایران تعیین می‌نماید بدون این‌ که تغییری در آن ایجاد شود خارج گردد. تغییرات ناشی از استهلاک از این حکم مستثنی است.

برخی گروههای کالایی که میتوانند بصورت ورود موقت وارد کشور شوند به شرح ذیل میباشند:

 - کالا های به منظور عرضه در نمایشگاهها

-  دستگاههای فیلمبرداری عکسبرداری هوایی و فیلم های همراه آنها

-  دستگاههای مطالعات علمی، آموزشی، فنی و مهندسی نقشه کشی

-  دستگاها برای سد سازی، اسکله ها، راهسازی، حفاری و اکتشاف

-  وسائل برای نصب و سوارکردن کارخانجات و تاسیسات صنعتی و نظایر آن.

- ماشین آلات جهت تعمیر

- وسایل نقلیه مانند خودروهای توریستی، کشتی ( کانتینرهای خطوط کشتیرانی )، هواپیما، ...

 - وسائل امدادی و لوازم کمکهای بشر دوستانه .

- حیوانات جهت انجام مطالعات و زاد و ولد و ...


[append:41]


تشریفات گمرکی ورود موقت به این شکل است که صاحب کالا میبایست مستقیما از گمرک ایران مجوز لازم را دریافت کند. سپس پس از ارزیابی دقیق کالا و ثبت کامل اطلاعات کالا، با توجه به نوع کالا و ارزش آن، مبالغی بعنوان تضمین برای خروج کالا مشخص میشود که صاحب کالا میبایست از طریق ضمانت نامه بانکی و یا هر روش معمول دیگری که گمرک اعلام میکند اقدام به تامین آن کند. البته برای برخی کالاها ممکن است نیاز به برخی مجوزات دیگر مانند مجوز ارشاد، سازمان محیط زیست، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت بهداشت و ... باشد.

پس از انجام این تشریفات، با توجه به ماهیت کالا و هدف از ورود آن به کشور، مدت زمانی را به عنوان مهلت خروج از کشور مشخص میکنند و صاحب کالا میبایست در مدت مشخص کالاها را از طریق یکی از گمرکات مرزی مشخص از کشور خارج کند، در غیر اینصورت پروانه ورود موقت مشمول قوانین قاچاق کالا میشود.

این مدت قانونی بسته به نوع کالا و هدف از واردات آن متغیر است، برای مثال برای کالاهای نمایشگاهی ممکن است یک هفته و برای کالاهایی که برای پروژه های سدسازی و ... وارد میشوند تا چندسال هم متغیر باشد که البته بنا به درخواست صاحب کالا و ارائه ادله منطقی، قابل تمدید است.

البته اگر از پیش از اتمام مهلت قانونی خروج کالا از کشور، بنا به هر دلیلی صاحب کالا تمایل به انجام واردات قطعی کالا داشته باشد، میتواند با مراجعه به گمرک و اعلام این مطلب، نسبت به ابطال پروانه ورود موقت و انجام مراحل واردات قطعی و پرداخت حقوق و عوارض گمرکی اقدام نماید. این اتفاق در مورد کالاهایی که در نمایشگاه به فروش میرسند بسیار شایع است.

پس از اتمام ماموریت کالاها، پیش از خروج از کشور کالاها مجددا مورد ارزیابی دقیق قرار میگیرند تا اطمینان حاصل شود که کالاها دقیقا و عینا مطابق کالاهایی هستند که وارد شده اند و هیچگونه دخل و تصرفی در آنها اتفاق نیوفتاده، به جز کالاهایی که در فرآیند استفاده از آنها دچار اصطحلاک طبیعی شده اند.

پس از خروج کالاها از کشور و تایید گمرک خروجی، صاحب کالا میتواند نسبت به بازپس گیری وجه الضمان اقدام نماید.


اگر مایل به دریافت فایل PDF این مطلب هستید، ایمیل خود را وارد کنید.

= 2 + 8

دیدگاه‌های کاربران

= 2 + 8

هزینه‌ی حمل خود را برآورد کنید.