منا نصیری
نویسنده
منا نصیری
حواله خریدار به بانک می‌رسد ولی بانک پول را به فروشنده نمی‌دهد!

حواله خریدار به بانک می‌رسد ولی بانک پول را به فروشنده نمی‌دهد!

ارسال شده در تاریخ 17 آذر، 1398


بسیاری از کالاهایی که در حال حاضر وارد کشور می‌شوند از آسیای شرقی و کشور چین است. میزان واردات از چین در سال ۹۶ رکورد شکست ولی پس از 2 سال یعنی از اواسط سال 1397 با توجه به تحریم‌هایی که اعمال شد، روند نزولی پیدا کرد.

با شرایط سختی که بازرگانان پیدا کردند، خریدهای بین‌المللی و حمل‌ونقل بین‌المللی محدود شد و بسیاری از کشورها با ایران با قطع تبادلات اقتصادی مشکلات بسیاری  را ایجاد کردند و این سیر نزولی تا به امروز ادامه دارد تا جایی‌که تمامی خطوط کشتیرانی معروف دنیا خدمات خود را به ایران را متوقف کرده‌اند و راه‌های لجستیکی به کشور هر روز با محدودیت‌های جدی‌تری مواجه می‌شود. در این بین بدون شک شرکت‌های بازرگانی هرروز به دنبال راهکارهایی می‌گردند که بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند و بازار تجارت از آن‌ها پیشی نگیرد. 

اصلی‌ترین محدودیت‌ها در خرید مربوط به فروشندگانی ست که به‌دلیل تجارت وسیع با کشور آمریکا اجازه فروش به ایران را ندارند و یا برای دریافت هزینه کالا از ایران دچار مشکلات بانکی و غیر بانکی هستند و یا پرداخت‌هایی که انجام نمی‌شود و برگشت می‌خورد و حتی کالاهایی که در لیست تحریم قرار دارند و اصلاً به خریدار ایرانی واگذار نمی‌شود و ...

بعد از شروع تحریم‌ها با توجه به اینکه اغلب خطوط کشتیرانی خارجی خدمات خود به ایران را قطع کردند، بیشتر بار حمل‌ونقل دریایی توسط کشتیرانی جمهوری اسلامی یا همان شرکت حافظ دریای آریا HDS Lines انجام می‌شد. تقریباً از اواسط اردیبهشت سال 98 کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به لیست تحریم‌ها اضافه شد. 

نکته مهمی که وجود دارد این است که در حال حاضر بانکی که گیرنده پرداخت‌های بانکی در چین است KONLON نام دارد. این بانک مطابق تحریم‌هایی که از اردیبهشت سال ۱۳۹۸ اعمال شد اسنادی که در لیست تحریم‌ها اعلام‌شده باشد را نمی‌پذیرد. کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در این لیست قرار دارد و بانک KONLON محموله که بارنامه حمل آن مربوط به کشتیرانی جمهوری اسلامی باشد را رد می‌کند.

محموله‌های بسیاری که در آن بازه زمانی حمل شدند به علت عدم دریافت پول فروشنده از طرف بانک مرجوع شدند و در حال حاضر تقریباً تمام معاملات انجام‌شده با کشتیرانی‌های خارجی حمل و به ایران وارد می‌شود.

موضوع مهمی که باید تمام خریداران با توجه به نوسانات قوانین و تحریم‌ها در تجارت بین‌الملل بدانند  این است که شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی حرفه‌ای دائما درحال بروز رسانی راه‌کارهای حرفه‌ای موجود و عملی حمل بار به کشور هستند و می‌توانند به خریداران کمک کنند که با حداقل ریسک در یک خرید خارجی موفق باشند و در زمان مقرر و با هزینه‌ی مقرون‌به‌صرفه محموله خود را تحویل بگیرند.


اگر مایل به دریافت فایل PDF این مطلب هستید، ایمیل خود را وارد کنید.

= 1 + 6

دیدگاه‌های کاربران

= 1 + 6

هزینه‌ی حمل خود را برآورد کنید.