مهدی کاوه
نویسنده
مهدی کاوه
چه زمانی میتوان اعتبار اسنادی را اصلاح و یا تمدید کرد؟

چه زمانی میتوان اعتبار اسنادی را اصلاح و یا تمدید کرد؟

ارسال شده در تاریخ 20 شهریور، 1398


مبنای اصلی شرایط و مقررات در اعتبار اسنادی، درخواست متقاضی اعتبار است که بر اساس توافقات بین متقاضی و فروشنده شکل می‌گیرد، ولی زمانی که نیاز به اصلاحیه و تغییر باشد، تمامی ۴ رکن اصلی اعتبار اسنادی، میبایست توافق کنند که اسناد اصلاح و یا تمدید شوند که این درخواست لزوماً باید به صورت کتبی و براساس روال زیر به بانک ابلاغ شود.


اصلاحیه اعتبار اسنادی

(Amendment Of L/C)


امکان هرگونه تغییر و یا اصلاح در متن L/C یا همان اعتبار اسنادی پس از افتتاح به دلایل مختلف ازجمله تغییرات فنی در مشخصات کالا، قیمت کالا، زمان بارگیری، شرایط حمل‌ونقل بین‌المللی، تحویل و ... می‌تواند ایجاد شود. این امکان زمانی قابل اجراست که بانک گشایش کننده اعتبار، خریدار و فروشنده در خصوص این موضوع برای تغییر تمامی اسناد موجود، اتفاق‌نظر داشته باشند و این اصلاحیه لزوماً باید به‌صورت کتبی به بانک ابلاغ شود تا اصلاحیه انجام گیرد.

نکته مهم این است که بانک گشاینده از زمان صدور اصلاحیه در مورد اصلاحیه صادره، تعهد برگشت‌ناپذیر دارد. 

بانک تأیید کننده هم در صورت پذیرش اصلاحیه و تأیید آن، از زمان ابلاغ آن تعهد برگشت‌ناپذیر دارد. اگر بانک تأیید کننده شرایط اعتبار را برای بار اول تأیید کرد، دیگر الزامی برای تأیید اصلاحیه اعتبار ندارد و می‌تواند قبول نکند ولی باید عدم پذیرش خود را صریحاً به بانک گشاینده اعلام نماید.

شرایط اعتبار و هرگونه اصلاحیه در آن از قرارداد فروش و سایر قراردادهای مربوطه مستقل است و جدا از استقلال اعتبار اسنادی است.

این هم نکته‌ی مهمی ست که مفاد و شرایط اعتبار اصلی (در واقع منظور اعتبار اسنادی قبل از اصلاحیه است) تا زمانی که ذینفع، پذیرش خود را به بانکی که اصلاحیه را ابلاغ کرده اعلام کند، معتبر است. این به این معناست که در بازه زمانی که مراحل اصلاحیه در حال انجام است، مفاد و شرایط اعتبار اسنادی قبل از قطعی شدن اصلاحیه، معتبر است.


تمدیدیه اعتبار اسنادی

(Extension Of L/C)


اعتبار اسنادی دارای تاریخ انقضا برای ارائه اسناد و تاریخ سررسید حمل برای حمل کالا می‌باشد. اگر به دلایل مختلف این پروسه بیش از زمان ذکر شده در اعتبار اسنادی به طول انجامید، نیاز است تا اعتبار اسنادی تمدید گردد. این اشکال ممکن است زمانی به وجود بیاید که به طور مثال فروشنده نتوانسته کالا را در زمان مقرر آماده کند که در اینصورت درخواست تمدیدیه به بانک ابلاغ میشود.

این ابلاغیه باید به‌صورت کتبی با اخذ موافقت طرفین اعتبار به بانک ابلاغ و پس از آن  L/C تمدید خواهد شد.

همانطور که میدانیم ارائه اسناد حمل شامل یک یا چند نسخه اصل از سند حمل می‌باشد (در شرایط اعتبار تعداد آن‌ها ذکرشده است) که نباید دیرتر از ۲۱ روز تقویمی از تاریخی که کالا حمل شده است توسط متقاضی به بانک تسلیم شود. اگر این زمان بیشتر از ۲۱ روز به طول انجامد اصطلاحاً این سند حمل را بارنامه کهنه (Stale) می‌نامند.  همچنین تاریخ ارائه اسناد نباید بعد از انقضای سررسید اعتبار باشد.


اگر مایل به دریافت فایل PDF این مطلب هستید، ایمیل خود را وارد کنید.

= 6 + 6

دیدگاه‌های کاربران

= 6 + 6

معین عارفی
معین عارفی
24 فروردین، 1401
با سلام
ممنون از نظر شما
یک نکته ای که بنده در عمل با آن برخورد داشته ام این است که برخی شرکت ها به عنوان ذینفع اعتبار اسنادی، درخواست اصلاح اعتبار اسنادی را می دهند. این در حالی است که چه در دستورالعمل اعتبارات اسنادی داخلی-ریالی بانک مرکزی و چه در مقررات متحد الشکل UCP-600، درخواست اصلاح از جانب ذینفع پیش بینی نشده است. آیا با این وجود، امکان درخواست اصلاحیه از جانب ذینفع وجود دارد و یا امکان توجیه آن در قالب توافق بین بانک، ذینفع و متقاضی وجود دارد؟
با تشکر
پاسخ نویسنده
سلام وقت شما بخیر
درخواست اصلاح اعتبار اسنادی از سوی ذینفع، چنانچه به تایید متقاضی اعتبار اسنادی برسد (گویی که درخواست اصلاح از سوی متقاضی صادر شده است)، امکان رسیدگی دارد.

هزینه‌ی حمل خود را برآورد کنید.