مهدی کاوه
نویسنده
مهدی کاوه
5 روش پرداخت های بین المللی در تجارت جهانی

5 روش پرداخت های بین المللی در تجارت جهانی

ارسال شده در تاریخ 10 شهریور، 1398


به‌صورت کلی پرداخت بین‌المللی از حساسیت بالایی برخوردار است به‌خصوص در شرایط اقتصادی حال حاضر، چراکه اعتبار خرید خارجی بر پایه نحوه پرداخت خریدار است و لازم است که خریدار اطلاعاتی اصولی نه بر اساس تجربه بلکه بر اساس قوانین بازرگانی داشته باشد که بتواند در مواقع لزوم اقدامی کارآمد انجام دهد. در ادامه به بررسی 5 روش اصلی در پرداخت های بین المللی می‌پردازیم.

۱. تجارت حساب باز (Open Account Trade) :

در این روش فروشنده، کالا را برای خریدار به صورت امانی ارسال نموده و زمانی که خریدار کالا را به فروش رساند وجه مورد توافق را به حساب فروشنده واریز می‌نماید. لازمه این روش اطمینان فروشنده به خریدار است که کالا بدون پرداخت وجه به دست خریدار می‌رسد و معمولاً زمانی کاربرد دارد که کالا در بازار خارجی اشباع شده است و فروشنده ترجیح می‌دهد به جای پرداخت هزینه نگهداری و انبارداری کالا، آن را وارد بازارهای جدید نماید.

۲. پیش پرداخت کامل (Full Advance Payment) :

در این شیوه خریدار وجه کالا را به‌طور کامل قبل از دریافت آن، به فروشنده پرداخت می‌نماید. این مورد معمولاً در خصوص کالاهایی کاربرد دارد که بر طبق سفارش خریدار تولید می‌شوند و لازمه آن اطمینان خریدار به فروشنده است و بهتر است خریدار در مقابل وجه پرداختی ضمانت‌نامه بانکی از فروشنده مطالبه نماید.

۳. وصولی (Collection) :

در این روش بانک به‌عنوان واسطه بین خریدار و فروشنده عمل می‌نماید. در برات اسنادی مدارک حمل و نقل بین المللی به انضمام برات به‌وسیله بانک فروشنده به بانک خریدار ارسال می‌شود و بانک خریدار زمانی که خریدار برات را قبولی نویسی نمود، اسناد حمل و نقل بین المللی را در اختیار وی قرار می‌دهد و برات به‌عنوان یک سندی از طریق بانک مربوطه تحویل فروشنده قرار خواهد گرفت.

4. پرداخت در مقابل ارائه اسناد (Cash Against Documents) :

در این روش پرداخت، خریدار در کشور مبدا نماینده داشته و فروشنده، وجه سفارش را در مقابل ارائه مدارک از نماینده خریدار در مبدا دریافت مینماید.

5. اعتبار اسنادی (Letter of Credit) :

اعتبار اسنادی متداولترین شیوه پرداخت بوده و تقریبا درصد بسیاری از خرید های بین‌المللی براساس این روش انجام می‌شود که بانک تعهد پرداخت وجه کالا به فروشنده را داشته که مزایای خاصی برای خریدار و فروشنده دارد که در پست های دیگر به تشریح آن پرداخته میشود.

اگر مایل به دریافت فایل PDF این مطلب هستید، ایمیل خود را وارد کنید.

= 4 + 6

دیدگاه‌های کاربران

= 4 + 6

هزینه‌ی حمل خود را برآورد کنید.