محسن کاوه
نویسنده
محسن کاوه
انواع بارنامه به زبان ساده

انواع بارنامه به زبان ساده

ارسال شده در تاریخ 05 اردیبهشت، 1402

تقریبا تمام محمولاتی که طی رویه‌ها و  شیوه های مختلف حمل و نقل بین المللی حمل میشوند، دارای یکی از انواع بارنامه ها میباشند که بسته به نوع و شرایط حمل توسط متصدیان حمل و نقل بین المللی صادر میشوند. در این مقاله به تعریف بارنامه و معرفی برخی از مهمترین انواع بارنامه ها اشاره و توضیح مختصری خواهیم داد.

در درجه اول بارنامه ها از این جهت که چه کسی آن را صادر میکند، کریر یا فورواردر، به دو دسته کلی تقسیم میشوند:  بارنامه های فورواردری یا HBL که مخفف  House bill of lading است و بارنامه اصلی یا MBL که مخفف Master bill of lading است. اگر جایی شنیدید بارنامه MBL را به عنوان Mother Bill of Lading مطرح کردند همانجا گوینده رو به هر شکلی که بلد هستید تمسخر کنید! همچین تعریفی وجود ندارد و یک غلط مصطلح است! 

بارنامه HBL را همانطور که از معنای آن مشخص است شرکتهای فورواردر یا همان بارفرابر صادر میکنند و نشان دهنده قرارداد حمل فی‌مابین صاحب کالا و شرکت فورواردر است. در این بارنامه ها فرستنده کالا فروشنده واقعی و گیرنده هم خریدار واقعی کالاست. اینکه در چه تعداد نسخه صادر شود و اینکه آیا اصل بارنامه صادر شود یا توسط Telex Release محموله در اختیار صاحب کالا قرار گیرد بستگی به توافق و قرار بین صاحب کالا و شرکت بارفرابر دارد. اگر هم در این مقطع با Telex Release آشنا نیستید حتما محتوای مربوط به انواع روشهای دریافت اسناد از متصدی حمل را مطالعه کنید.

بارنامه MBL هم توسط شرکت کریر یا صاحب وسیله حمل صادر میشود و مبین قرارداد حمل بین شرکت بارفرابر و کریر است که در آن فرستنده کالا نماینده شرکت فورواردر در مبدا و گیرنده کالا هم نماینده شرکت فورواردر در مقصد است. 


چه اطلاعاتی روی بارنامه فیاتا درج میشود؟ 


اگر در اینجا سوال شما اینه که فرق بارفرابر یا فورواردر و کریر چیست حتما محتوای مربوط به تفاوت فورواردر و کریر و همچنین نقشهای مختلف شرکتهای حمل و نقل بین المللی را مطالعه کنید.

با این توضیحات یک محموله مخصوصا دریایی یا هوایی میتواند هم بارنامه MBL داشته باشد هم HBL که البته در محمولات هوایی با نامهای HAWB و MAWB تعریف شده‌اند. House Air Way Bill و ....
تا اینجا تعریف بارنامه هایی که برای یک محموله واحد ممکن است وجود داشته باشد گفته شد.

اما بارنامه های دسته بندیهای مهم دیگری هم دارند:

TBL یا Trough Bill of Lading

TBL یا بارنامه سراسری بارنامه‌ای ست که برای حملهای ترکیبی که بخشهای مختلف عملیات بصورت ترکیبی از حملهای مختلف دریایی و هوایی و زمینی و ... و بصورت ترنشیپ انجام میشوند صادر میشود. 


انواع روشهای تحویل گرفتن محموله از متصدی حمل


FBL یا FIATA Bill of Lading

FBL یکی از اسناد FIATA ست که پیشتر در محتوای کاملی در این خصوص توضیح داده شده که میتوانید از اینجا مطالعه کنید. این بارنامه برای انواع شیوه‌های حمل مخصوصا زمینی و دریایی صادر میشود.مخصوصا برای محمولاتی که تحت اعتبار اسنادی حمل میشوند.

SeaWay Bill

این سند در اصل راهنامه دریایی‌ست و قابل معامله نیست.در واقع سندی برای وجود قرارداد حمل و رسید دریافت کالاست.محمولاتی که تحت این سند بصورت دریایی حمل میشوند، تحویل اسناد محموله بدون ارائه اصل بارنامه به نماینده کشتیرانی انجام میشود.. بنابراین از Seaway Bill زمانی استفاده میشود که بین فروشنده و خریدار اعتماد کامل وجود داشته باشه و تمامی پرداختیها بین خریدار و فروشنده انجام شده باشد و قرار نباشد محموله به شخص ثالثی واگذار شود.از این سند فقط برای حملهای دریایی استفاده میشود.طبیعتا با این سند گیرنده کالا در سریعترین حالت میتواند محموله را دریافت کند.




اگر مایل به دریافت فایل PDF این مطلب هستید، ایمیل خود را وارد کنید.

= 1 + 3

دیدگاه‌های کاربران

= 1 + 3

هزینه‌ی حمل خود را برآورد کنید.