محسن کاوه
نویسنده
محسن کاوه
کریر یا فورواردر،  راهکار مناسب شما کدام است؟

کریر یا فورواردر، راهکار مناسب شما کدام است؟

ارسال شده در تاریخ 27 تیر، 1401

شرکتهای حمل و نقل بین المللی از نظر عملیاتی به دو دسته مختلف تقسیم میشوند:

۱. مالک وسیله حمل یا کریر

۲. بارفرابر یا همان فورواردر که الزاما صاحب وسیله حمل نیست.

طبیعتاً اولین سوالی که در ذهن یک صاحب کالا نقش می‌بندد این است که وقتی می‌توانم مسئولیت حمل محمولات خود را به مستقیما به مالک وسیله حمل واگذار کنم و بدون هیچ واسطه‌ای که باعث افزایش هزینه های حمل و یا حتی افزایش مدت زمان حمل شود کالای خود را دریافت یا ارسال کنم، چرا باید به سراغ یک واسطه‌بروم؟

در نگاه اول این رویکرد منطقی به نظر می‌آید، ولی با توجه به سابقه طولانی ظهور بارفرابرها از اوایل قرن دهم میلادی باید همزمان این سوال هم مطرح شود که این جماعت بارفرابر چه گلی به سر صاحبین کالا زده اند که تعدادشان رشد کرده است و چندین برابر صاحبین وسایل حمل است؟

برای پاسخ به این سوال لازم است که نیم نگاهی به اینکوترمز و حوزه پوشش خدمات صاحبین وسایل حمل یا کریرها  داشته باشیم. زمانی که قرار است محموله‌ای از یک بندرگاه، گمرک و یا ترمینال بار به مقصد یک بندرگاه یا گمرک دیگر در هر جای دنیا حمل شود، کریرها می‌توانند سرویس خوب و بی دردسری ارائه دهند. برای مثال فرض کنید قرار است یک محموله وارداتی توسط یک دستگاه کانتینر ۲۰ فوت به صورت دربست از بندر شانگهای کشور چین به مقصد بندرعباس حمل شود.صاحب کالا میتواند به راحتی با مراجعه به یکی از نمایندگیهای کشتیرانی مثل کشتیرانی جمهوری اسلامی سرویس حمل مستقیم دریایی برای این مسیر دریافت کنند که بنظر می‌رسدبه این ترتیب با حذف واسطه نرخ حمل پایین تری پرداخت می‌شود! اما این فرض معمولاً درست نیست!

باتوجه به اینکه شرکتهای فورواردر، مشتریان اصلی شرکتهای کریر هستند، معمولاً از تخفیفات ویژه ای استفاده بهره می‌برند که می‌تواند گاهی نرخ حمل پیشنهادی آن‌ها پایین تر نرخ داده شده توسط همان کریر به صاحب کالا باشد!

حالا اگر همین محموله قرار باشه از درب انبار فروشنده کالا در یکی از شهرهای کشور چین حمل شود یا اگر عملیات گمرکی صادرات در مبدا نیز بعهده فروشنده نباشد و قرار باشد محموله بصورت FCA و یا EXW حمل شود، کریر ها با توجه به تعریف و پوشش خدماتشان نمی‌توانند سرویس مورد نظر را ارائه دهند و طبیعتاً در اکثر موارد این چنینی وجود یک شرکت بارفرابر کلید حل مساله است.

از سوی دیگر، برخی محمولات به علت تحریمها و محدودیت در ارائه سرویس مستقیم و یا به علت وجود نداشتن سرویس مستقیم و یا به هر دلیل دیگری که نیاز باشد محموله توسط بیش از یک شیوه حمل جابجا شود، این بارفرابرها هستند که میتوانند با طراحی و اجرای حمل و نقل بین المللی ترکیبی، این محمولات را به مقصد برسانند. 


چگونه با یک شرکت حمل و نقل بین‌المللی قرارداد حمل تنظیم کنیم؟


در ادامه برخی دیگر از خدمات شرکتهای بارفرابری رو برمیشماریم:

۱. ارائه مشاوره برای انجام بهترین و بهینه ترین شیوه حمل و ارائه راهکارهای حرفه ای برای کاهش هزینه های حمل با در نظر گرفتن حساسیتها و نکات خاصی که برای هر محموله و هر صاحب کالایی باید مورد توجه قرار گیرد.

۲. تحویل محموله در مقصد در جایی خارج از بندرگاه یا گمرک و حتی انجام عملیات گمرکی ترخیص و تحویل کالا در انبار خریدار در مقصد برای محمولاتی که تحت ترمهای DAP , DDP , DPU حمل میشوند.

۳. انجام خدمات بسته بندی محمولات در انبار شرکت بارفرابر در صورت نیاز مشتری.

۴. انجام خدماتانبارداری و تجمیع محمولات مختلف از فروشنده‌های مختلف و حمل آنها بصورت یکجا و تحت یک بارنامه برای صاحب کالایی که چندین محموله از فروشنده های مختلف رو یکجا میخواهد حمل کند.

۵. انجام خدمات ترانزیت داخلی و عبوری به کشور ثالث

۶. ارائه سرویس Consolidation مخصوصا برای حملهای هوایی که منجر به کاهش کرایه حمل میشود.

۷. ارائه خدمات سوییچ و تعویض بارنامه

به همه موارد بالا، این را هم باید اضافه کرد که اساسا شرکتهای بارفرابر به دلیل ماهیت عملکرد و فلسفه وجودیشان، خدمات مشتریان بهتری نسبت به کریرها و خطوط کشتیرانی ارائه میدهند و حتی یک شرکت بارفرابر خوب و متعهد حتی در تعطیلات هم در دسترس و پاسخگوی مشتریان است.

بنابراین میتوان گفت که صاحبین کالا، لازم است یک شرکت بارفرابر مورد اعتماد که از دانش و تجربه کافی برخوردار باشد بعنوان دست راست خود در زنجیره تامین در کنار خود داشته باشند یا اساساً تمام موضوع زنجیره تامین خودرا به آن‌ها بسپارند.


چگونه شرکت بارفرابر خود را انتخاب کنیم


شرکت های بارفرابر معماران حمل و نقل بین المللی هستند و خدمات آن‌ها از طریق افراد متخصص در این حوزه و شبکه نمایندگی گسترده در سطح دنیا معنا پیدا می‌کند و بطور خلاصه، بوجود آمده اند تا پیچیدگی‌های حمل و نقل محمولات خود را به آن‌ها بسپارید تا با خیال راحت به کسب و کار اصلی خود بپردازید.


اگر مایل به دریافت فایل PDF این مطلب هستید، ایمیل خود را وارد کنید.

= 1 + 2

دیدگاه‌های کاربران

= 1 + 2

هزینه‌ی حمل خود را برآورد کنید.