محسن کاوه
نویسنده
محسن کاوه
مزایا و معایب DDP برای خریدارها

مزایا و معایب DDP برای خریدارها

ارسال شده در تاریخ 12 بهمن، 1400

در یک خرید خارجی که بر اساس ترم DDP انجام میشود، خریدار حداقل ریسک و مسئولیتها رو بر عهده میگیرد و در واقع تمامی مسئولیتها و ریسک و هزینه ها به عهده فروشنده است. برای مطالعه متن کامل و جزییات کامل این ترم به پست مربوط به ترم DDP مراجعه فرمایید.

همانطور که در تعریف این ترم آمده، مسئولیت فروشنده زمانی به پایان میرسد که کالای خریداری شده در مقصد و در نقطه مکانی مورد توافق در قرارداد خرید، ترخیص شده و آماده تخلیه بر روی وسیله حملی که توسط فروشنده ارسال شده است، تحویل خریدار شود.

خب با این تعریف، ظاهر قضیه کاملا به این شکل به نظر میرسد که خریدار فقط کافیست پا روی پا بگذارد و بدون اینکه نگران چیزی باشد منتظر بماند تا فروشنده تمامی کارهای مربوط به حمل و ترخیص کالا را انجام دهد و محموله آماده در تخلیه در انبار صاحب کالا به اون تحویل داده شود. ضمن اینکه خریدار از ابتدا تمام هزینه تمام شده خرید شامل هزینه خرید کالا و حمل و ترخیص رو میداند و به جز هزینه تخلیه محموله در مقصد هزینه دیگه‌ای نخواهد داشت و این به او کمک میکند که برنامه ریزی مالی خیلی کاملی داشته باشد. این مزایا کاملترین پکیجی ست که یک خریدار عافیت طلب میتواند داشته باشد. ولی این تمام ماجرا نیست. در ادامه به معایب این ترم خواهیم پرداخت.


۱۰ اشتباه رایج در استفاده از اینکوترمز ۲۰۲۰


گاهی ممکن است به خاطر برخی قوانین گمرکی، فروشنده نتواند برخی مجوزات ترخیص مرتبط با نوع کالا را در کشور مقصد بگیرد. مجوزاتی که فقط به خریدار و صاحب کالایی اعطا میشود که به علت ماهیت فعالیت اقتصادی‌اش مجاز به دریافت آنهاست. در واقع در صورت گیر کردن کالا در گمرک، صاحب کالا هیچ کاری از او بر نمی‌آید. در چنین شرایطی طبیعتا کل عملیات با چالش بزرگی روبرو خواهد شد و احتمالا فروشنده و خریدار رو در روی هم قرار بگیرند!!

از سوی دیگر، چون مسئولیت حمل بعهده فروشنده است، خریدار هیچ کنترلی رو برنامه زمانبندی حمل ندارد و فقط و فقط باید منتظر باشد تا فروشنده تمام مراحل حمل و ترخیص را در کشوری که احتمالا هیچ کنترلی روی قواعد و قوانین آن ندارد انجام دهد و گاهی ممکن است عملیات گمرکی‌ای که صاحب کالا میتواند در کمترین زمان انجام دهد، به مراتب بیشتر طول بکشد و کالا به موقع به مقصد نرسد که طبیعتا این میتواند برنامه‌ریزی های زمانی صاحب کالا را دچار وقفه کند.

عیب دیگر ترم DDP این است که خریدار هیچ راهکار و کانالی برای پیگیری موقعیت محموله به جز از طریق فروشنده ندارد.

یکی دیگر از مشکلاتی که میتواند رخ دهد این است که در صورت بروز هرگونه مشکلی برای محموله مخصوصا در کشور مقصد، خریدار و صاحب کالا ناتوان از مداخله برای حل مشکل خواهد بود.


ناگفته‌هایی در مورد اینکوترمز


به تمامی این معایب این نکته هم باید اضافه شود که عملیات واردات و ترخیص در مقصد، طبیعتا برای فروشنده‌ای که باید از کشور دیگه‌ای آنرا انجام دهد هزینه‌ بیشتری در بر خواهد داشت و این باعث افزایش هزینه تمام شده واردات برای صاحب کالا خواهد شد.

با دانستن این معایب، شاید بعضی صاحبین کالا به این نتیجه برسند که هزینه تمام شده خرید و واردات را نباید صرفا فدای درگیر نشدن با امور ترخیص و واردات کنند.

بنابراین لازم است تمامی صاحبین کالا تسلط کامل و کافی به همه ترمهای اینکوترمز 2020 داشته باشند و متناسب با کسب و کار خود و کالایی که خرید میکنند،‌ نسبت به انتخاب بهترین ترم در خریدهای خارجی خود اقدام کنند.


اگر مایل به دریافت فایل PDF این مطلب هستید، ایمیل خود را وارد کنید.

= 9 + 2

دیدگاه‌های کاربران

= 9 + 2

هزینه‌ی حمل خود را برآورد کنید.