محسن کاوه
نویسنده
محسن کاوه
ناگفته‌هایی در مورد اینکوترمز

ناگفته‌هایی در مورد اینکوترمز

ارسال شده در تاریخ 05 آبان، 1399


از سال ۱۹۳۶ میلادی که اولین نسخه اینکوترمز که مشتمل بر ۶ ترم بود تا کنون، ۱۱ نسخه مختلف و در واقع به روز رسانی شده آن توسط اتاق بازرگانی بین‌المللی منتشر شده است که آخرین نسخه آن، یعنی اینکوترمز 2020 در ابتدای سال جاری میلادی منتشر شد. اینکوترمز، زبان و ادبیات مشترک بین همه طرفین معاملات در تجارت جهانی و بین‌المللی است. بین خریدار و فروشنده، بین فروشنده و حمل کننده و یا بین خریدار و حمل کننده. البته به روزرسانی نسخه های مختلف اینکوترمز که در طی سالیان مختلف انجام شده، به این معنا نیست که نسخه‌های قدیمی قابل استفاده و استناد نیستند و درواقع همچنان طرفین معامله میتوانند از نسخه‌های قدیمی اینکوترمز هم استفاده کنند، با این شرط که در متن قرارداد حتما باید قید شود که قواعد ناظر بر آن قرارداد، کدام نسخه از اینکوترمز میباشد.

قبل از انجام هر معامله تجاری، دانستن وظایف و تعهدات خریدار و فروشنده در هریک از مراحل انجام معامله، ضروری‌ست. این کمک میکند تا در آینده ریسک وقوع اختلاف و دعاوی به حداقل برسد و همینطور از تحمیل هزینه های حمل به هریک از طرفین جلوگیری میکند. با علم به این نکته، برای معاملاتی که دارای جنبه‌های عملیاتی مختلف و پیچیده هستند و همینطور برای خریداران یا فروشنده‌هایی که روزانه تعداد زیادی سفارش خرید یا فروش برای رسیدگی دارند، تنظیم قراردادهای معامله به گونه‌ای که وظایف هر یک از طرفین و نقاط انتقال ریسک و هزینه را مشخص کند زمانبر است. مهمتر آنکه هر یک از طرفین میبایست در تنظیم هر بند قرارداد، قواعد و مقررات حاکم بر آن قرارداد را در کشور مقابل بدانند که این امر هم خود چالش زا خواهد بود. بنابراین وجود ادبیاتی مشترک و پذیرفته‌شده مشترک به نام اینکوترمز در عقد قراردادها، به گونه‌ای که صرفا با قید یک اصطلاح اختصاری سه حرفی چندین صفحه از قواعد و قوانین پذیرفته شده بین‌المللی را در بر دارد، عامل پیشگیری از بسیاری از مشکلات آتی در معاملات خرید و فروش بین‌المللی خواهد بود. 

گذشته از آن، زمانی که یک عملیات خرید یا فروش انجام میشود، فاز بعدی عملیات حمل و نقل کالای مورد معامله است که آن هم تحت قوانین اینکوترمز بسیار تسهیل شده است.

در واقع اینکوترمز، تسهیلاتی‌ست که تمامی قراردادهای بازرگانی و حمل و نقل بین‌المللی را تحت پوشش قرار میدهد و اگر به درستی بکار گرفته شود از بسیاری از مشکلات پیش بینی نشده احتمالی پیشگیری میکند.


در یک معامله تجاری، اینکوترمز چه زمانی کارایی ندارد؟

۱. تعیین بهای فروش و نحوه پرداخت و ...

۲. زمانی که کالا به طور کامل تحت مالکیت خریدار قرار گرفته است

۳. تعیین اسناد حمل و مدارکی که توسط فروشنده برای خریدار باید صادر شوند تا روند ترخیص کالا در مقصد تسهیل شود

۴. تعیین تضامین برای دریافت به موقع کالا یا پرداخت به موقع وجوه مشخص شده

۵. ساز و کار تعیین مراجع قانونی برای رسیدگی به اختلافات احتمالی

۶. تعیین وجوه خسارات برای عدم انجام به موقع تعهدات


اینکوترمز چه چیزهایی را تحت نظارت قوانین خود دارد؟

۱. تعیین اینکه کدامیک از طرفین معامله، مسئول تهیه مجوز صادرات در کشور مبدا است و چه کسی باید هزینه این عملیات را بپردازد.

۲. تعیین اینکه کدامیک از طرفین معامله، مسئول انجام تشریفات گمرکی صادرات در کشور مبدا است و چه کسی باید هزینه این عملیات را بپردازد.

۳. تعیین اینکه کدامیک از طرفین معامله مسئول مشخص کردن و عقد قرارداد با شرکت حمل است ، چه کسی باید هزینه این عملیات را بپردازد و ریسک و مخاطرات این عملیات به عهده کیست.

۴. تعیین اینکه کدامیک از طرفین معامله، مسئول تهیه بیمه باربری است و چه کسی باید هزینه آن را بپردازد.

۵. تعیین اینکه کدامیک از طرفین معامله مسئول انجام بسته بندی محموله برای حمل است ، چه کسی باید هزینه این عملیات را بپردازد و ریسک و مخاطرات این عملیات به عهده کیست.

۶. تعیین اینکه عملیات تحویل محموله، شامل تخلیه کالا و انجام عملیات گمرکی در مقصد به عهده کیست، هزینه این عملیات به عهده کیست و ریسک و مخاطرات آن به عهده کیست.

۷. تعیین اینکه چه زمانی ریسک و مخاطرات کالای معامله شده، از فروشنده به خریدار منتقل میشود.

نکته‌ای که باید به آن توجه شود این است که در هریک از مراحل یک معامله تجاری که مسئول انجام عملیات و مسئول پرداخت هزینه‌های مربوطه به تفکیک مشخص شده‌اند، مسئول ریسک و مخاطرات انجام آن عملیات هم مشخص شده است. به این معنا که کسی که مسئول انجام یک عملیات است و حتی هزینه آن را هم پرداخت میکند، الزاما مسئول خطرات و ریسک آن عملیات نیست. این نکته یکی از مهمترین نکاتی‌است که میبایست هر یک از طرفین یک معامله تجاری به آن وقوف کامل داشته باشند و بدانند که که در هریک از ترمهای اینکوترمز، نقاط انتقال ریسک و هزینه ها کجاست.


اینکوترمز ۲۰۲۰ را از کجا میتوان تهیه کرد؟

آخرین نسخه اینکوترمز که در سال ۲۰۲۰ توسط اتاق بازرگانی بین المللی منتشر شده است، از طریق وبسایت این نهاد قابل خرید و استفاده است. البته نسخه فارسی اینکوترمز ۲۰۲۰ نیز که برای اولین‌بار توسط کارشناسان شرکت حمل و نقل بین‌المللی مسیراکسیر خریداری و ترجمه شده‌است، از طریق لینک دانلود بصورت کاملا رایگان قابل دریافت است. همینطور در صفحه تازه‌ها و دانستنیها ، محتواهای جداگانه‌ای در خصوص هر یک از ترمهای اینکوترمز ۲۰۲۰ وجود دارد که مطالعه آنها نیز به شما مخاطب عزیز پیشنهاد میشود.

در صورت نیاز به هرگونه مشاوره رایگان در خصوص اینکوترمز ۲۰۲۰ و یا هر موضوع مرتبط دیگری با حوزه حمل و نقل بین‌المللی میتوانید از طریق راههای ارتباطی قرار داده شده در صفحه‌اصلی وبسایت، با ما تماس بگیرید.

اگر مایل به دریافت فایل PDF این مطلب هستید، ایمیل خود را وارد کنید.

= 3 + 7

دیدگاه‌های کاربران

= 3 + 7

هزینه‌ی حمل خود را برآورد کنید.