محسن کاوه
نویسنده
محسن کاوه
راهکار ایده‌آل چیست؟ FCL یا LCL ؟

راهکار ایده‌آل چیست؟ FCL یا LCL ؟

ارسال شده در تاریخ 05 خرداد، 1399


در حملهای دریایی کانتینری، انتخاب اینکه محموله بصورت خرده‌بار یا کانتینر دربست حمل شود، مستلزم این است که موارد مهمی را بصورت همزمان مدنظر قرار داد و با توجه به جمیع جوانب این موارد، بهترین شیوه را  به عنوان یک راهکار حرفه ای برگزید.


در حملهای کانتینری، دو تعریف عمده وجود دارد:


LCL یا خرده بار ( گروپاژ )

اصطلاح LCL مخفف عبارت LESS THAN CONTAINER LOAD است که به معنای استفاده از بخشی از فضای کانتینر برای بارگیری محموله و پر کردن مابقی فضای کانتینر توسط محمولات صاحبان کالاهای دیگر است. در واقع مبتنی بر استفاده از فضای کانتینر بصورت مشترک توسط چند صاحب کالای مختلف است. طبیعتا در ظاهر این روش مرقون به صرفه به نظر می‌آید. ولی در ادامه خواهیم دید که در همه شرایط انتخاب این روش حمل برای محمولات کم حجم توجیه اقتصادی و منطقی ندارد و بهتر است در این موارد با متصدی حمل مشورت شود.


FCL یا کانتینر دربست

این اصطلاح که مخفف عبارت FULL CONTAINER LAOD است نشان‌دهنده این است که تمام فضای کانتینر توسط یک محموله یک صاحب کالا استفاده شده است.

پس از دانستن این تعاریف، نکته مهم این است که در چه زمانی باید هریک از این روشها را انتخاب کرد. طبیعتا برای محمولاتی که حجم و وزن آنها معادل یا بسیار نزدیک به حداکثر محدودیت وزن و حجم قابل بارگیری کانتینرهای مختلف است، میبایست به روش FCL عملیات حمل انجام شود. ولی برای محمولاتی که حجم و وزن آنها کمتر است باید نکات مهمی را مدنظر قرار داد و سپس نسبت به گزینش روش مناسب اقدام کرد.


به تعرفه های گران حق توقف کانتینر توجه کنید!


یکی از این نکات این است که کرایه حمل دریایی در روش واردات با کانتینر دربست، به ازای هر متر مکعب کمتر از کرایه حمل برای هر متر مکعب در روش خرده بار است. بنابراین گاهی ممکن است حجم محموله در حدی باشد که کرایه حمل آن بصورت خرده بار بیشتر از کرایه حمل بصورت کانتینر دربست شود، حتی اگر درصد کمی از فضای کانتینر اشغال شود. لذا میبایست همواره کرایه حمل بصورت کانتینر دربست را مدنظر قرار داد.

نکته مهم بعدی که به آن توجه داشت، این است که هزینه های انبارداری، ترخیصیه، THC، حق توقف  و هزینه های بندری دیگر، برای محمولات خرده بار کمتر از محمولاتی ست که بصورت کانتینر دربست حمل میشوند.

یکی دیگر از نکاتی که باید به آن توجه ویژه داشت، این است که عملیات حمل بصورت خرده بار، از همه بنادر کانتینری کشورهای مختلف انجام نمی شوند. گاهی حمل بصورت خرده‌بار فقط از یک بندر از بنادر کانتینری یک کشور انجام میشود، لذا میبایست محمولات خرده بار از اقصی نقاط کشور به بندر مخصوص خرده بار حمل شوند. همینطور محمولات خرده بار میبایست در ابتدا از محل فروشنده کالا، به انبار شرکت حمل و نقل بین‌المللی در مبدا منتقل شوند و پس از تجمیع با محمولات دیگری که قرار است در همان مسیر حمل شوند، برای بارگیری بر روی کشتی، به بندر مورد نظر منتقل شوند. علاوه بر این، گاهی عملیات ترنشیپ محمولات خرده بار در بنادر دیگر، مستلزم مدت زمان بیشتری نسبت به محمولات دربست است. لذا با توجه به موارد گفته شده، عملیات حمل بصورت خرده بار مدت زمان بسیار بیشتری نسبت به حمل دربست دارند، همینطور به علت تعدد تخلیه و بارگیری محموله در روش خرده بار، ریسک آسیب دیدن کالا هم وجود دارد.


محاسبه خودکار حق توقف کانتینر


در نهایت بعنوان جمع‌بندی لازم است توجه داشته باشید برای حمل محمولاتی که حجم و وزن آنها به اندازه یک کانتینر دربست نیست، باید موارد گفته شده را در نظر بگیرید و بهترین روش حمل را برگزینید. در واقع می توان گفت یکی از مسئولیتهای شرکتهای حمل و نقل بین المللی  ارائه مشاوره صحیح برای حمل اینگونه محمولات است.

برای اطلاعات بیشتر، دریافت مشاوره و یا پیشنهاد کرایه حمل برای محمولات خرده بار و دربست خود، با کارشناسان ما تماس بگیرید.

 

اگر مایل به دریافت فایل PDF این مطلب هستید، ایمیل خود را وارد کنید.

= 6 + 3

دیدگاه‌های کاربران

= 6 + 3

سیامک سعیدی
سیامک سعیدی
19 شهریور، 1402
نکات بسیار دقیق و مهنی رو اشاره میفرمایید.
تشکر میکنم.
بنده سعیدی هستم کارشناس ارشد مدیریت حمل و نقل دریایی

هزینه‌ی حمل خود را برآورد کنید.