محسن کاوه
نویسنده
محسن کاوه
همه خلاف کارند مگر عکس آن ثابت شود!

همه خلاف کارند مگر عکس آن ثابت شود!

ارسال شده در تاریخ 02 آبان، 1401

اگر شما صاحب کالایی هستی که در روز اظهار کالای وارداتی خود نگران تناقض بین نوع کالا و کد تعرفه و همینطور اختلاف وزن هستید، و یا از تعرفه گمرکی صحیحی که مورد تایید گمرک است اطمینان ندارید،  و یا به واسطه نوع کالا با ضعف در بسته بندی کالای شما تا قبل از انجام مراحل کامل گمرکی و تحویل آن به شما نیاز به مراقبتهایی مثل خشک کردن یا تعویض بسته بندی  و لفاف و ... دارد، و یا حتی برای اهداف آزمایشگای و یا بازرسی نیاز به نمونه‌برداری از کالا قبل از اظهار دارید، مطالعه این مقاله برای شما الزامی‌ست!

انوانتر یکی از فرآیندهای قدیمی مرسوم گمرکی ست که ظاهرا ریشه لغوی این اصطلاح در فرانسه از Inventory گرفته شده است که در عمل شامل صورت برداری از کالاست. طبق ماده ۹۹ قانون گمرکی که البته طی مواد ۴۲ و ۵۹ قانون جدید گمرکی مورد بازنگری و تعیین تعرفه‌های انجام این عملیات شده است، صاحب کالا میتواند قبل از تسلیم اظهارنامه گمرکی اقدام به بازدید کالا، باز کردن بسته‌ها، نمونه برداری، توزین و حتی تغییر بسته‌بندی و لفاف کالا کند. در مواردی هم که صاحب کالا از کد تعرفه دقیق کالای خود که مورد تایید گمرک ایران است اطلاع دقیق ندارد میتواند با انجام انوانتر از کارشناسان گمرک بخواهد تا کدتعرفه کالا را  تعیین کنند تا ترخیصکار بتواند اظهارنامه گمرکی صحیح که مشمول اظهار نادرست نشود به گمرک تسلیم کند. طبیعتا این عملیات مشمول پرداخت هزینه‌های مربوطه طبق تعرفه‌های مشخص است.


مبنای ارزش‌گذاری توسط گمرک


برای اینکار، صاحب کالا باید پس از  رسیدن کالا به مقصد و  دریافت ترخیصیه و قبض انبار و مدارک محموله از متصدی حمل، با ارائه مدارک مالکیت به گمرک به همراه درخواست انجام انوانتر دهد. این درخواست باید به وضوح و به تفکیک تمام درخواستهای صاحب کالا را به گمرک اعلام کند.پس از دریافت موافقت گمرک، عملیات اوانتر با حضور نماینده و کارشناس گمرک انجام میشود، به این شکل که تمامی اقدامات صاحب کالا شامل باز کردن بسته ها و نمونه برداری و تغییر بسته بندی و .... به تفکیک توسط مامور گمرک ثبت میشود.

در صورتیکه طی این فرآیند هرگونه آسیبی به کالا وارد شود و یا تغییری در کالا اتفاق بیوفتد، مسئولیت خسارت با گمرک نیست و جای هیچ ادعای خسارتی وجود نخواهد داشت. همچنین هیچ تخفیف یا تغییری در ماخذ تعرفه گمرکی یا حقوق عوارض و سود بازرگانی و سایر عوارض گمرکی در نظر گرفته نخواهد شد. در جریان بازبینی بسته ها و احیانا بازکردن بسته ها، البته در صورتیکه درخواست آن به گمرک تسلیم و مجوز آن صادر شده باشد، ناظر گمرک تمامی مشخصات ظاهری و ... بسته‌ها رو قبل از اقدام و تمامی تغییرات و اقداماتی که صاحب کالا انجام میدهد تماما ثبت و ضبط میشود. در نهایت صاحب کالا نیز گزارشی از کلیه اقدامات انجام شده تهیه میکند و یک نسخه از این صورتجلسه تسلیم گمرک و انبار میشود.

بنابراین در صورتیکه نیاز به انجام این عملیات دارید، میبایست با دریافت مجوز از گمرک، این عملیات توسط کارگزار گمرکی شما انجام شود.

اگر مایل به دریافت فایل PDF این مطلب هستید، ایمیل خود را وارد کنید.

= 4 + 5

دیدگاه‌های کاربران

= 4 + 5

هزینه‌ی حمل خود را برآورد کنید.