محسن کاوه
نویسنده
محسن کاوه
تغییر بسته بندی و برچسب محموله، چرا و چگونه؟

تغییر بسته بندی و برچسب محموله، چرا و چگونه؟

ارسال شده در تاریخ 31 مرداد، 1399


صاحبین کالا، بنا به دلایل مختلفی گاهی ناچار به تغییر بسته بندی و تغییر برچسب و عنوان تجاری محمولات خود قبل از حرکت از مبدا هستند. برای مثال در مورد کالاهایی که جزو برندهای ثبت شده بین المللی نیستند و صاحب کالا ترجیح میدهد آنهارا با نام تجاری مربوط به خود وارد کشور کرده و به فروش برساند و یا بنا به دلایل دیگر و حتی برخی محدودیتها. به هرحال به هر دلیلی که نیاز به انجام این عملیات وجود داشته باشد، صاحب کالا باید نکاتی را مدنظر قرار دهد که در ادامه به آنها میپردازیم.


در وهله اول، طبیعتا این عملیات پس از تحویل گرفتن کالا از فروشنده و قبل از انجام عملیات گمرکی باید انجام شود، پس بنابراین باید محموله از فروشنده تحویل گرفته شود و برای انجام این عملیات به انبار متصدی حمل منتقل شود. پس بنابراین برای محمولاتی که قرار است این عملیات بر روی آنها انجام شود، باید تحت ترم EXW یا FCA حمل شوند. چون در ترمهایی مثل FOB که فروشنده عملیات گمرکی را انجام میدهد و محموله را روی کشتی به خریدار تحویل میدهد، امکان انجام این عملیات از بین میرود.نکته مهم دیگر این است که صاحب کالا میبایست پیش از هر اقدامی، متصدی حملی را پیدا کند که امکانات انجام این عملیات را در مبدا حمل داشته باشد. 

پس از در نظر گرفتن موارد گفته شده، صاحب کالا باید نکات مهم دیگری را در مرحله اجرای این فرآیند مد نظر قرار دهد. اولین نکته این است که متصدی حمل باید موظف شود تا از تمام بخشهای این فرآیند گزارش مکتوب و تصویری تهیه کند. به این صورت که باید عکسهایی قبل از انجام کار و در تک تک مراحل انجام کار تهیه شود. این اقدام به این دلیل باید انجام شود که اطمینان کامل از صحت و کامل بودن این عملیات حاصل شود و همینطور کیفیت بسته بندی جدید مورد تایید خریدار قرار بگیرد و از همه مهمتر اینکه این اقدام باعث میشود ریسک گم شدن یا آسیب دیدن کالاها به حداقل برسد. همینطور باید کیفیت بسته بندی جدید کاملا مورد توجه قرار بگیرد، به شکلی که حداکثر ایمنی برای کالاها و همینطور  حجک معقول و تا جای ممکن اقتصادی را برای رسیدن به  حداقل کرایه حمل در بر داشته باشه.


بسته بندی حرفه ای = کاهش هزینه حمل و بهای تمام شده کالا



پس از این مرحله، بایداسناد مربوطه به محموله، شامل فاکتور فروش یا اینویس، لیست عدلبندی یا پکینگ لیست و همینطور گواهی مبدا در صورت نیاز منطبق با بسته بندی و برچسبهای جدید صادر شوند. این مدارک میتوانند توسط خریدار و یا متصدی حمل صادر شوند. همینطور باید متصدی حمل دقت کافی را در انطباق محتویات بسته ها با اطلاعاتی که در اسناد محموله ثبت شده را داشته باشد، چرا که هرگونه اختلاف بین این اطلاعات میتواند صاحب کالا را مخصوصا در مقصد دچار  چالش با گمرک کند.

البته باید به این نکته توجه کرد که گاهی و در موارد خاصی این عملیات میتواند در یک کشور ثالث انجام شود. به این معنا که محموله با اسناد و بسته بندی اولیه توسط متصدی حملی که فروشنده و یا خریدار بر اساس ترم مورد توافق بین خریدار و فروشنده انتخاب کرده اند به یک کشور ثالث ارسال میشود و در آنجا عملیات تغییر بسته بندی و برچسبها انجام میشود. ولی باید توجه داشت که در این روش، کالا بایستی در مرحله اول به مقصد کشور ثالث ارسال شود و در آن کشور عملیات واردات قطعی انجام شده و پس از پرداخت حقوق ورودی و هزینه های دیگر، بسته بندی، برچسبها و اسناد محموله تغییر کرده و بعد از انجام عملیات صادرات به مقصد نهایی ارسال شوند. به این عملیات اصطلاحا Re-Export گفته میشود که طبیعتا مستلزم صرف هزینه و زمان بسیار بیشتری نسبت به روش اول است.



اگر مایل به دریافت فایل PDF این مطلب هستید، ایمیل خود را وارد کنید.

= 9 + 3

دیدگاه‌های کاربران

= 9 + 3

هزینه‌ی حمل خود را برآورد کنید.