محسن کاوه
نویسنده
محسن کاوه
مهاجرت و ارسال لوازم زندگی به کشور ترکیه!

مهاجرت و ارسال لوازم زندگی به کشور ترکیه!

ارسال شده در تاریخ 26 آذر، 1399


پیشتر، در پستی دیگر، مراحل کلی ارسال لوازم شخصی و منزل افراد یا خانواده‌هایی که به کشورهای خارجی مهاجرت میکنند یا توضیح دادیم. در این محتوا، با توجه به تجربیاتی که در جریان انجام پروژه‌های ارسال لوازم منزل به کشور ترکیه کسب شده، جزییات دقیقتر و مهمتری را از این فرآیند در اختیار شما قرار خواهیم داد.

بر اساس قوانین مهاجرت برای کشور ترکیه، روشها و قوانین مختلفی برای اعطای مجوز اقامت دائم یا موقت به مهاجرین وجود دارد. یکی از این روشها، از طریق خرید املاک در این کشور است. بر این اساس ، در کشور ترکیه که امروزه یکی از اصلی‌ترین مقاصد ایرانیان برای دریافت اقامت است، شما میتوانید با خرید یک آپارتمان که واجد شرایط لازم از لحاظ قیمت و نحوه خرید و نقل و انتقال آن باشد، از دولت ترکیه اقامت موقت و قابل تمدید دریافت نمایید. البته برای دریافت اقامت از طریق خرید املاک به شما توصیه میکنیم که حتما آژانسهای بسیار معتبری را برای خرید املاک انتخاب نمایید، چرا که مشخصات املاک و پروسه  نحوه نقل و انتقال بهای آنها و سند مالکیت، باید واجد شروط خاصی باشد که اگر رعایت نشوند متاسفانه ممکن است نه تنها موفق به دریافت اقامت نشوید، بلکه متحمل ضرر و زیان فراوانی هم بشوید.

اگر شما قصد دارید لوازم منزل و اثاثیه خود را به کشور ترکیه منتقل کنید، باید مطلع باشید که این پروسه باید به نحوی انجام گیرد که به طور همزمان قوانین گمرکی کشور ایران و ترکیه را رعایت کند. در مرحله اول باید بدانید که چه لوازمی مجاز و چه لوازمی غیر مجاز هستند.

بر اساس قوانین هر دو کشور، کالاها و وسایل باید عمدتا مستعمل باشند و جنبه تجاری نداشته باشند. از طرف دیگر، تعداد هر یک از اقلام باید به گونه‌ای باشد که بر اساس عرف مناسب زندگی یک خانواده باشد. برای مثال، در  هر خانه به صورت معمول یه چرخ خیاطی وجود دارد و اگر در لیست اقلام بیش از یک چرخ خیاطی با کاربری یکسان وجود داشته باشد، مورد توجه گمرک هر دو کشور قرار میگیرد و ممکن است مشکل‌ساز باشد. بنابراین در جمع‌بندی و انتخاب لوازم، باید بیشترین دقت صورت بگیرد.

از سوی دیگر، بر اساس قوانین کشور ترکیه و بر مبنای حمایت از تولیدات داخلی و قراردادهایی که این کشور با کشورهای دیگر برای واردات برخی اقلام با آنها دارد، به طور کلی ورود برخی لوازم برقی مانند تلویزیون، یخچال، ماشین رختشویی و ماشین ظرفشویی به ترکیه ممنوع است، حتی بعنوان کالای مستعمل و همراه مسافر. لذا از خیر بردن این لوازم بگذرید و به فکر تهیه آنها در ترکیه باشید! 

یکی از رویه‌های معمول در گمرک ایران و ترکیه، بررسی کالا توسط سگهای موادیاب است. این سگها به کمترین دوز از انواع مواد مخدر حساس هستند و حتا اگر شما داروی پزشکی که حاوی مخدر باشد همراه وسایل داشته باشید ممکن است با این سگها با مشکل روبرو شوید! بنابراین داروهای خود را به همراه نسخه و مجوز استفاده به همراه خود حمل نمایید.


چگونه با یک متصدی حمل قرارداد حمل تنظیم کنیم ؟


مورد بعدی در خصوص لوازمی‌ست که عتیقه یا شبیه به آنها باشند. اگر لوازم و مخصوصا ظروفی دارید که قدیمی هستند و از نظر ظاهری ممکن است با ظروف عتیقه تشابه داشته باشند، بهتر از بردن آنها را هم فراموش کنید! چرا که در صورت کشف توسط گمرک کشور ایران، وارد پروسه و چالش سختی خواهید شد و باید از طریق سازمان میراث فرهنگی اثبات کنید که این لوازم عتیقه نیستند. و اگر خدای نکرده واقعا عتیقه باشند، شما مجرم خواهید بود! در این صورت نه تنها لوازم شما به مقصد نخواهد رسید، بلکه مورد پیگرد قانونی قرار خواهید گرفت و به جای مهاجرت به ترکیه ممکن است سر از بازداشتگاه درآورید!

فرش، اگر دستباف باشد یکی دیگر از خطوط قرمز کشور ایران است. بر اساس قانون، هر خانواده حداکثر میتواند در مجموع ۱۲ متر فرض دستباف به همراه داشته باشد، به شرطی که فرشها زیاد قدیمی نباشند و بعنوان آثاری که جزو میراث فرهنگی محسوب میشوند نباشند. 

ظروف نقره نیز، برای ارسال به خارج از کشور نیازمند دریافت مجوز از سازمان میراث فرهنگی هستند. به این صورت که بعد از اظهار این ظروف به گمرک که در ادامه به فرآیند آن خواهیم پرداخت، کارشناسان میراث فرهنگی با رویت و بررسی این ظروف اعلام خواهند کرد که خروج این ظروف از کشور مجاز هستند یا خیر. بنابراین اگر ظروفی دارید که از نظر ظاهری شبیه به نقره هستند، آنها را فراموش کنید! 

تا اینجا دیدید که برای انتخاب لوازم خود بایستی که نکات زیادی را در نظر بگیرید، بنابراین قبل از انتخاب لوازم خود بهتر است با کارشناسان گمرک مبدا یا متصدی حملی که انتخاب کرده‌اید مشورت کافی را انجام دهید تا از هرگونه چالش و مشکل احتمالی جلوگیری شود.

نکته مهمی که میبایست به آن توجه ویژه‌ای داشت، موضوع بیمه کالاست. اگر کالاهای شما دارای ارزش بالاست به شما اکیدا پیشنهاد میشود که آن را تحت پوشش بیمه با بالاترین سطح پوشش قرار دهید.چرا که با توجه به مسافت زیاد و تعدد تخلیه و بارگیری، امکان بروز خسارت همیشه وجود دارد. برای آشنایی با  بیمه باربری و انواع بیمه میتوانید به بخش تازه ها و دانستنیهای وبسایت ما مراجعه کنید.

پس از انتخاب لوازم مجاز برای ارسال، میبایستی که کالاها را بر اساس نوع و کاربرد آنها دسته‌بندی کنید به نحوی که در هر بسته کالاهایی با کاربری مشابه قرار بگیرند. برای مثال لوازم تحریر و کفشهای خود را در یک بسته قرار ندهید. یا ظروف آشپزخانه و ابزارآلات را در یک بسته قرار ندهید. در انجام بسته بندی هم پیشنهاد میشود از متخصصین این امر استفاده کنید، چرا که ارسال لوازم با کامیون به کشور ترکیه با اسباب‌کشی در شهر شما تفاوت دارد! در فرآیند ارسال کالا به خارج، کامیون قرار است چندین هزار کیلومتر مسافت طی کند و بسته‌بندی کالاها باید به گونه‌ای باشد که حداکثر ایمنی را در بر داشته باشد.برای مثال برای برخی کالاها لازم است از صندوق چوبی ساخته شود که این کار توسط متخصصین بسته بندی میبایست انجام شود.از طرف دیگر، در زمان انجام بسته‌بندی باید به طور دقیق محتویات هر بسته لیست برداری شود و این لیست به صورت مرتب و در قالب پکینگ‌لیست به دو زبان انگلیسی و فارسی تهیه شود. نسخه فارسی برای بارگذاری در سیستم گمرک ایران و نسخه انگلیسی برای ارائه به گمرک کشور ترکیه.


بیمه مسئولیت متصدیان حمل بیمه باربری نیست!


پس از انجام بسته بندی، روی هر بسته باید یک شماره سریال و به ترتیب از شماره یک الی آخر به همراه نام صاحب کالا ثبت شود. اکیدا پیشنهاد میشود که برای هر بسته دو یا چند برچسب و یا لیبل بصورت چاپی تهیه شود و روی هر کدام شماره بسته و نام صاحب کالا درج شود. همینطور اگر هر بسته‌ای که حاوی لوازم شکستنی است، باید روی برچسب آن به فارسی و انگلیسی قید شود که شکستنی است تا افرادی که بسته‌ها را تخلیه و بارگیری میکنند مراقبت لازم را مورد توجه قرار دهند.

در این مرحله، محموله شما آماده حمل میباشد! ولی به این معنا نیست که میتوانید بارگیری کرده و به سمت مقصد روانه کنید. در این مقطع باید شما با در دست داشتن کارت ملی، پاسپورت با تاریخ اعتبار، کارت اقامت ترکیه با تا تاریخ اعتبار و بلیط سفر به ترکیه به گمرکی که از طرف متصدی حمل اعلام شده است مراجعه کنید. البته رویه گمرکی برای صادرات لوازم شخصی، پروسه نسبتا‌ پیچیده‌ای ست و بهتر است یا به یک نماینده گمرکی یا نماینده متصدی حمل وکالت دهید تا از طرف شما این فرآیند را انجام دهد و یا اینکه خود به همراه یک فرد مسلط به رویه‌های گمرکی به گمرک مراجعه کنید. در غیر اینصورت، میتوانید با طی کردن مراحلی که خواهیم گفت راساً اقدام به انجام تشریفات گمرکی کنید.

اولین مرحله، مرحله احراز هویت است. در این مرحله مدارک شما باید فرم مربوط به درخواست ارسال کالای مسافری را دریافت و تکمیل کنید و پس از ارائه به واحد احراز هویت و انجام مراحل مربوطه، موافقت اولیه برای ارسال لوازم خود را دریافت کنید. پس از دریافت مجوز اولیه، مشخصات شما بعنوان صاحب کالا و شخص اظهارکننده گمرکی در سامانه پنجره تجارت واحد فرامرزی ثبت میشود و یک کد یکبار‌مصرف برای شما صادر میشود. با استفاده از این کد، باید در وهله اول تمامی مدارک شامل فرم درخواست، کارت ملی، پاسپورت، کارت اقامت، بلیط سفر و لیست عدلبندی را به دبیرخانه گمرک ارائه دهید تا در سامانه بارگذاری شوند. پس از آن، باید اقدام به دریافت مجوز یا بیجک تخلیه کالاها در انبارهای گمرک دریافت کنید. پس از دریافت مجوز ورود کالا به گمرک، میباست توسط کامیونهای داخل شهری، لوازم خود را انبار گمرک منتقل کنید و قبض انبار مربوطه را دریافت کنید.

پس از دریافت قبض انبار، باید یک کد‌یکبار مصرف دیگر برای تکمیل اظهارنامه گمرکی دریافت کنید. در این مرحله برای کالاهای تجاری و واردکنندگان، تکمیل اظهارنامه توسط صاحبین کالا انجام میشود، ولی برای کالاهای مسافری این عملیات توسط یکی از قسمتهای گمرک که مسئول ورود اطلاعات هستند برای شما انجام میشود. پس از ثبت اظهارنامه یک نسخه از آن برای بررسی به شما ارائه میشود و باید بطور کامل مندرجات آنرا مورد بررسی قرار دهید و از ورود صحیح کلیه اطلاعات اطمینان کامل کسب کنید. پس از تایید اظهارنامه توسط شما، به بخش ارزیابی ارجاع داده میشوید و در این مرحله کارشناس ارزیابی برای محموله شما توسط گمرک مشخص میشود. این کارشناس با همراهی شما اقدام به رویت کالاها و تطابق آنها با مندرجات لیست کالاها میکند. ممکن است در این مرحله بنا به تشخیص ارزیاب، بعضی از بسته‌ها باز شوند تا ارزیابی دقیقتری انجام شود. لذا برای این مورد آمادگی کامل داشته باشید! 

پس از دریافت تاییده از ارزیاب، که اگر به خوبی انجام شود در واقع یک پیروزی به دست آورده‌اید!، وارد مرحله مهم دیگری میشوید. در این مرحله باید فرم مربوط به درخواست بررسی کالا توسط سگهای موادیاب را تکمیل و پس از ارائه به واحد مربوطه، محموله شما در اختیار سگهای موادیاب قرارداده میشود تا از عدم وجود هرگونه مواد مخدر و مواد مشکوک اطمینان حاصل شود. برای این مرحله باید دقت کنید که ممکن است به خاطر وجود برخی مواد مانند ادویه و موادغذایی، سگها عکس‌العمل خاصی به محموله نشان دهند که در این صورت طبیعتا بسته‌های مشکوک مورد بررسی بسیار دقیق و شدیدی قرار میگیرند تا مشخص شود سگها به چه ماده‌ای عکس‌العمل نشان داده‌اند. بنابراین بهتر است ادویه و موادی که ممکن است مورد توجه سگها قرار بگیرند در محموله قرار ندهید. البته در صورتیکه که حجم محموله شما به نحوی باشد که امکان دسترسی سگهای موادیاب به تمامی بسته‌ها وجود نداشته باشد، در زمان بارگیری یکبار دیگر سگها محموله شما را مورد بررسی قرار دهند.

پس از دریافت تاییدیه از ارزیاب و سگهای موادیاب، محموله شما آماده بارگیری‌ست و بایستی با مراجعه به بخش انبارهای عمومی گمرک، مجوز بارگیری دریافت کنید. پس از دریافت مجوز بارگیری، کامیونی که برای حمل محموله شما توسط متصدی حمل انتخاب شده است میتواند وارد گمرک شده و اقدام به بارگیری کند.

دقت کنید که در مرحله بارگیری حتما حضور داشته باشید و از صحت بارگیری و مهاربندی محموله اطمینان حاصل کنید. پس از انجام بارگیری باید یکبار دیگر محموله شما توسط ارزیاب درب خروج که زیر نظر گمرک ایران است مورد بررسی قرار گیرد تا صحت تمام مراحل گمرکی مورد تایید قرار بگیرد. در این مرحله هم حتا ممکن است بعضی از بسته‌ها مورد ارزیابی و پرسش قرار بگیرند.

درنهایت پس از دریافت تاییدیه از ارزیاب درب خروج و پلمپ کامیون، میتوانید یک نفس راحت بکشید و کامیون را به سمت ترکیه راهی نمایید. البته این پایان کار برای شما و کامیون نیست. معمولا محمولات حاوی لوازم منزل، مورد دقت و بررسی زیادی توسط گمرک ایران و مخصوصا گمرک ترکیه قرار میگیرند. به این شکل که پس از رسیدن کامیون به مرز بارزگان و ورود به خاک ترکیه و گمرک مرزی ترکیه، محموله مورد ارزیابی و بررسی توسط دستگاه اشعه ایکس قرار میگیرد و در صورت نیاز ممکن است محموله را در انبار تخلیه و مورد بررسی توسط کارشناسان و سگهای موادیاب قرار دهند که این امر موجب صرف زمان و هزینه خواهد شد. دقت کنید که گمرک ترکیه برای انجام این عملیات، مبالغی در حدود ۱۵۰۰ لیر ترکیه دریافت میکنند که در قبال آن رسید رسمی به راننده ارائه میدهند. بنابراین در صورتیکه که راننده مدعی شد که مبلغی به گمرک پرداخت کرده‌است، حتما از متصدی حمل بخواهید که فیش مربوطه را ارائه دهد. همچنین دقت کنید که در قراردادی که با متصدی حمل در ابتدا منعقد میکنید این نکته را که هزینه‌های گمرکی مرز را در قبال ارائه فیش رسمی پرداخت خواهید کرد درج کنید.

و در نهایت پس از عبور کامیون در مرز و رسیدن به مقصد، شما میتوانید با در دست داشتن مدارک مربوط به محموله و مدارک شخصی خود، به گمرک مقصد مراجعه کرده و محموله خود را دریافت کنید. در این مقطع نیز باید دقت کنید که پس از تحویل گرفتن محموله و قبل از خروج از گمرک مقصد، محموله را مورد بررسی قرار دهید تا اگر خسارت یا نقصانی در محموله رویت شد،اقداماتی که باید پس از دریافت محموله آسیب دیده باید انجام شود را به عمل‌آورید.


آیا بیمه خسارت موش خوردگی کالا را می دهد؟


همانطور که به نظر میرسد، این پروسه دارای چالشهای زیادی‌ست و ممکن است باعث صرف هزینه و انرژی زیادی شود. لذا قبل از انجام هر اقدامی بررسی کاملی انجام دهید که آیا اساسا انجام همچین پروسه‌ای توجیح منطقی و اقتصادی دارد یا خیر. لازم به ذکر است که مدت زمان این پروسه، شامل حدود ۳ الی ۴ روز کامل کاری در گمرک میشود.

در پایان، در صورت نیاز به هرگونه اطلاعات تکمیلی در خصوص این پروسه میتوانید با کارشناسان این شرکت تماس حاصل فرمایید. شایان ذکر است که این شرکت آمادگی انجام عملیات ارسال لوازم شخصی شما را به ترکیه و کشورهای دیگر دارد و یکی از کارشناسان و نمایندگان این شرکت در تمامی مراحل انجام بسته‌بندی و انجام فرآیند گمرکی و بارگیری و ارسال کالا تا مقصد در کنار شما خواهد بود.



اگر مایل به دریافت فایل PDF این مطلب هستید، ایمیل خود را وارد کنید.

= 7 + 8

دیدگاه‌های کاربران

= 7 + 8

هزینه‌ی حمل خود را برآورد کنید.