محسن کاوه
نویسنده
محسن کاوه
ای پی ال یا پنجره واحد تجارت فرامرزی چیست؟

ای پی ال یا پنجره واحد تجارت فرامرزی چیست؟

ارسال شده در تاریخ 19 آذر، 1399


صاحبین کالا و شرکتهای حمل و نقل بین‌المللی که در واقع ارباب رجوع گمرکات کشور هستند، در گذشته ناچار به انجام فرآیندهای گمرکی خود بصورت سنتی و حضوری بودند که مستلزم صرف زمان و نیروی انسانی زیاد و همینطور مکاتبات فراوان و بالطبع استفاده از اسناد بصورت کاغذی و فیزیکی بود. از سوی دیگر همین رویه بعضا باعث بروز اختلاف در اسناد و مستندات بین گمرکات مختلف میشد که طبیعتا همین امر نیز باعث اتلاف زمان و حتی هزینه زیادی میشد. لذا برای جلوگیری از موارد فوق، در سال ۱۳۹۲ سامانه‌‌ای به نام پنجره واحد تجارت فرامرزی یا EPL که مخفف Electronic Packing List است، راه‌اندازی شد که بصورت یکپارچه و بصورت الکترونیکی تمام رویه‌های گمرکی را تحت پوشش قرار میدهد. تا جاییکه برای مثال مدت زمان انجام ترخیص کالا به حداکثر سه روز کاری کاهش یافت و طبق آمارها هزینه ها در بخش تشریفات واردات به یک سوم کاهش یافته است.

در این سیستم، کلیه فرآیندهای واردات، صادرات، ترانزیت و ترخیص کالا بصورت دور اظهاری تحت پوشش قرار میگیرند. بر این اساس، اشخاص حقیقی و حقوقی که داری کارت بازرگانی میباشند و نمایندگان آنها از پس از ثبت نام در این سامانه و دریافت کد مربوطه، میتوانند نسبت به انجام دور اظهاری واردات، صادرات، ترانزیت و ترخیص اقدام نمایند. همین رویه باعث شده تا مخصوصا صاحبین کالا بتوانند بدون حضور در گمرکات کالاهای خود را اظهار کنند و در کمترین زمان پس از انجام فرآیندهای کارشناسی و ارزیابی ، محاسبه حقوق و عوارض گمرکی و ... توسط کارشناسان گمرک نتایج را از طریق سامانه ای پی ال به آدرس https://epl.irica.ir پیگیری کنند.


واردات، بدون پرداخت حقوق و عوارض برای تولیدکنندگان


بنابراین، تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی که در نقش صاحب کالا و یا شرکت حمل و نقل بین‌المللی فعالیت میکنند، میبایست با ثبت نام در این سامانه فعالیتهای خود را انجام دهند. برای ثبت نام در این سامانه، میتوانند با در دست داشتن کارت ملی،‌ کارت بازرگانی و یا وکالت نامه به هریک از گمرکات اجرایی کشور مراجعه کنند و پس از اهراز هویت شناسه کاربری و رمز ورود به این سامانه را دریافت کنند.

با اجرایی شدن این سامانه، کلیه امور مربوط به ثبت مانیفست محمولات، ثبت و ایجاد بارنامه‌ها و همینطور واگذاری محمولات به صاحبین کالا توسط شرکتهای حمل و نقل بین‌المللی نیز بصورت الکترونیکی و در کمترین زمان ممکن انجام میگیرد.

از دیگر مزایای این سامانه، جلوگیری از برخی تخلفات در گمرکات و تغییر اطلاعات مربوط به محمولات است. لذا با ورود محمولات از اولین مرز کشور و ثبت اطلاعات مربوطه، این اطلاعات در تمامی گمرکات کشور قابل مشاهده و غیر قابل تغییر بصورت غیررسمی میباشند.

البته خدمات دیگری همچون اظهار تلفن همراه افرادی که اقدام به خرید گوشی برای مصرف خود از خارج کشور میکنند، ثبت شکایات، دریافت خدمات ارزش‌گذاری کالاها، آموزشهای کتبی و ویدئویی استفاده از سامانه و برخی خدمات پس از ترخیص کالا و خدمات متنوع دیگری نیز دسترس هستند.


اگر مایل به دریافت فایل PDF این مطلب هستید، ایمیل خود را وارد کنید.

= 1 + 2

دیدگاه‌های کاربران

= 1 + 2

هزینه‌ی حمل خود را برآورد کنید.