مهدی کاوه
نویسنده
مهدی کاوه
سوالات متداول در مورد اینکوترمز ۲۰۲۰

سوالات متداول در مورد اینکوترمز ۲۰۲۰

ارسال شده در تاریخ 22 دی، 1398


در مورد اینکوترمز سوالاتی بصورت متداول وجود دارد که آن‌ها را در اینجا گردآوردی کرده‌ایم. آخرین سوال مطرح شده در این لیست، شاید برای شما هم جالب باشد.


اگر سوالی به‌خصوص در مورد اینکوترمز دارید که در اینجا به آن پاسخ داده نشده است، لطفاً با ما تماس بگیرید.

سوال: آیا همچنان می‌توانیم از نسخه های قدیمی تر اینکوترمز استفاده کنیم؟

پاسخ: بله. بسیاری از سازمان‌ها، قراردادها و توافقات مفصلی با طرفین تجاری و پیمانکاران خود دارند که بازنویسی آن‌ها فرایندی زمان‌بر است. این سازمان‌ها از این رو می‌توانند از سایر نسخه‌های اینکوترمز استفاده کنند، مشروط براینکه این موضوع به‌طرز شایسته‌ای بین آن‌ها شفاف شده باشد.


سوال: کدام یک از قواعد اینکوترمز با سیستم اعتبار اسنادی هماهنگی بهتری دارد؟

پاسخ: هرجایی‌که این امکان وجود داشت، از ترم‌های CIF، CIP، CFR، CPT استفاده کنید. در تمامی این قواعد، تحویل قبل از فرآیند اصلی حمل کالا صورت می‌گیرد. متصدی حمل به فروشنده سند حملی می‌دهد که معمولاً مکانیزم کنترلی کالا توسط فروشنده را در خود دارد که این سند تحت شرایط اعتبار اسنادی به بانک تحویل می‌شود تا بانک پس از انجام الزامات خریدار مطابق شرایط اعتبار اسنادی سند را به خریدار تحویل دهد تا خریدار بتواند محموله را پس از رسیدن به مقصد از متصدی حمل تحویل بگیرد.

بقیه قواعد اینکوترمز به‌نوعی در مکانیزم اعتبار اسنادی اختلالاتی ایجاد می‌کنند. مثلاً، در ترم FCA، خریدار کنترل جریان حمل‌‌و‌نقل کالا را برعهده دارد و ممکن است شرایطی پیش بیاید که رفتار خریدار منجر به بروز اشکالاتی در جریان تبادلات مالی گردد.

یا مثلا در DPU، خریدار در معرض ریسک قراردارد، چرا که فروشنده ممکن است براساس شرایط اعتبار اسنادی پول خود را دریافت کند بودن اینکه مسئولیت‌های خودرا به‌طور کامل انجام داده باشد.


[append=26]


سوال: آیا قوانین اینکوترمز برای تجارت درون کشوری هم کاربرد دارد؟

پاسخ: استفاده از قوانین اینکوترمز فقط محدود به تجارت‌های برون مرزی نیست و می‌تواند برای تجارت در درون یک کشور یا در یک اتحادیه گمرکی مانند اتحادیه اروپا نیز استفاده شود و تمامی تمهیدات درنظر گرفته شده در اینکوترمز با رعایت این نکته تدوین شده است، برای مثال، اگر درجایی در متن اینکوترمز در مورد هزینه‌های گمرکی و مالیات‌های مربوطه صحبت شده است، عبارت توضیحی ((در جایی که این هزینه ها کاربرد دارند)) نیز ذکر شده است که متضمن این مفهوم است که ممکن است تجارت از نوع درون کشوری باشد و هزینه‌ها و مالیات‌های گمرکی کاربردی نداشته باشند.


سوال: قواعد اینکوترمز چه ارتباطی با موضوع انتقال مالکیت کالا دارند؟

پاسخ: اینکوترمز در مورد انتقال مالکیت کالا ساکت است و این موضوعی است که باید در جای دیگری مثلاً در قرارداد تجاری به‌آن پرداخته شود.


سوال: قواعد اینکوترمز درباره بیمه چه می‌گوید؟

پاسخ: به‌طور کلی، قواعد اینکوترمز در موضوع بیمه ساکت است، و این کاملاً‌ برعهده خریدار و فروشنده است که محموله خود را در فرآیند حمل بیمه کنند یا از چه نوع پوشش بیمه‌ای استفاده کنند. با این وجود، در ترم های CIP و CIF اینکوترمز تمهیدات خاصی دارد. در هر دوی این ترم‌ها فروشنده مسئول تهیه بیمه باربری است و به محض تحویل کالا به متصدی حمل فروشنده دیگری هیچ ریسکی ندارد. درواقع بیمه برای خریدار تهیه می‌شود و درنهایت خریدار ذینفع است و درصورت لزوم این خریدار است که می‌بایست برای جبران خسارت احتمالی به بیمه گر مراجعه کند.

البته در اینکوترمز ۲۰۲۰، مسئولیت فروشنده برای تهیه بیمه در CIP از مسئولیت حداقل پوشش به حداکثر پوشش تغییر یافته است.


[append=55]


سوال: قواعد اینکوترمز در مورد امنیت محموله در فرآیند حمل چه می‌گوید؟

پاسخ: بعد از حادثه ۱۱ سپتامبر، یا حادثه بمب گذاری در نفت کشی در خلیج عدن در سال ۲۰۰۲، موضوع امنیت کالا در صنعت حمل‌ونقل، موضوعی با اهمیت بسیار بالا محسوب می‌شود.

در عمل، مرتبط ترین چارچوب ایمنی در خصوص حمل کالا قوانین بین‌المللی ایمنی کشتی و دریا (International Ship and Port Security Code) می‌باشد که اصلاحیه و تکمیل شده کنوانسیون امنیت زندگی در دریا (Safety Of Life At Sea Convention یا به‌اختصار SOLAS) است. 

مسئولیت حفظ ایمنی در نهایت برعهده افراد تعیین شده در کشتی و در بندرگاه‌هاست. متصدیان حمل معمولاً هزینه‌های کمی را تحت عنوان هزینه ISPS اعمال می‌کنند که برعهده طرفی از قرارداد است که مسئول بستن قرارداد با متصدی حمل است.

قوانین اینکوترمز به‌خودی خود فقط به کلیاتی در مورد همکاری طرفین تجاری در خصوص امنیت کالا می‌پردازد و درواقع به اهمیت این موضوع اشاره می‌کند که باتوجه به شرایط ویژه‌ای که ممکن است نوع خاصی از محموله داشته باشد، فروشنده یا خریدار می‌بایست همه اقدامات لازم که به نوعی به ایمنی در فرآیند حمل‌ مربوط می‌شود را رعایت نماید و یا اگر اسناد یا اطلاعاتی در این خصوص موجود است که برای حفظ ایمنی موثر است،  این اطلاعات را در اختیار متصدی حمل یا طرف دیگر قرارداد، قراردهد.


سوال: آیا می‌توان تغییراتی در یک ترم اینکوترمز ایجاد کرد یا آن را به‌نوعی بسته به شرایط حمل سفارشی سازی کرد؟

پاسخ: بله. می‌توان توضیح یا کلماتی را به یک قاعده اینکوترمز اضافه کرد تا کارکرد مورد نظر از آن استخراج گردد.

مثال۱: در بعضی از محموله های، بارچینی محموله در کشتی که به آن Stowage گفته می‌شود، هزینه‌هایی اضافی دارد که در اینجا ترم FOB Stowed بدین معنی است که فروشنده نه‌تنها مسئول بارگیری محموله در کشتی است، بلکه مسئولیت بارچینی را نیز برعهده دارد.

مثال۲: ترم تغییر یافته DDP, VAT unpaid این معنی را می‌رساند که فروشنده مسئول انجام و پرداخت هزینه های گمرکی در مقصد است، اما مسئول پرداخت هزینه VAT نیست.

مثال۳: ترم EXW Loaded، یعنی فروشنده مسئول بارگیری کالا نیز هست، در حالیکه در ترم EXW بصورت استاندارد فروشنده چنین مسئولیتی ندارد.

احتیاط: با سفارشی سازی یک ترم اینکوترمز، ممکن است عدم شفافیت انجام شود، بنابراین لازم است که این‌کار با دقت انجام شود.



اگر مایل به دریافت فایل PDF این مطلب هستید، ایمیل خود را وارد کنید.

= 3 + 9

دیدگاه‌های کاربران

= 3 + 9

هزینه‌ی حمل خود را برآورد کنید.