مهدی کاوه
نویسنده
مهدی کاوه
تفاوت‌های اساسی اینکوترمر ۲۰۲۰ با اینکوترمز ۲۰۱۰

تفاوت‌های اساسی اینکوترمر ۲۰۲۰ با اینکوترمز ۲۰۱۰

ارسال شده در تاریخ 17 دی، 1398

اگر با نسخه‌ی قبلی اینکوترمز یعنی نسخه ۲۰۱۰ کاملاً آشنایی دارید، در این مطلب می‌توانید تفاوت‌های اساسی اینکوترمز ۲۰۲۰ با ۲۰۱۰ را بخوانید و بعنوان یک شخص حرفه‌ای در تجارت خارجی، فوراً بروز شوید.


۱. در اینکوترمز ۲۰۲۰ ترم DPU بعنوان یک ترم جدید معرفی شده است که در واقع همان ترم DAT است که تغییر یافته‌است. در ترم DAT که مضمون آن تحویل در ترمینال است، وجود عبارت ترمینال باعث ایجاد ابهاماتی می‌شد که این مساله در اینکوترمز ۲۰۲۰ با تغییر نام آن به DPU که اختصار یافته Delivered at Place Unloaded به معنی تحویل در محل مقصد بصورت تخلیه شده از وسیله حمل می‌باشد برطرف شده است. در DPU، محل مقصد می‌تواند ترمینال، انبار گمرکی، انبار صاحب کالا یا هر محل دیگری که مورد توافق خریدار و فروشنده است، باشد.

۲. در اینکوترمز ۲۰۲۰ توجه ویژه‌ای به مسئولیت های فروشنده شده است. یکی از این نقاط توجه موضوع بیمه در ترم CIP است. در اینکوترمز ۲۰۱۰ مسئولیت فروشنده برای تهیه بیمه تحت ترم CIP مسئولیتی حداقلی در حد بیمه Clause C بود، درحالیکه در اینکوترمز ۲۰۲۰، این مسئولیت به تهیه بیمه حداکثری در حد Clause A تغییر یافته است. دلیل این تغییر این است که با توجه به اینکه در CIP ممکن است بیش از یک روش حمل مورد استفاده قرار بگیرد و این یعنی کالا می‌تواند در معرض خطرات بیشتری قرار داشته باشد و این یعنی ضرورت وجود بیمه ای جامع که پوشش کامل تری داشته باشد.


https://masirex.com/news/view/26?appends=true


۳. در اینکوترمز ۲۰۲۰ این فرض در نظرگرفته شده است که فروشنده یا خریدار می‌توانند در فرآیند حمل از وسایل نقلیه خود استفاده کنند و لزوماً مجبور به استفاده از خدمات یک شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی نیستند و این فرض در ادبیات به‌کار رفته در متن اینکوترمز ۲۰۲۰ به این صورت مطرح شده است که فروشنده می‌تواند قرارداد حمل را با متصدی حمل ببندد یا ترتیبات لازم برای حمل را انجام دهد.

۴. در اینکوترمز ۲۰۲۰ به موضوع بارنامه on-board در ترم FCA که ممکن است از الزامات اعتبار اسنادی باشد، توجه شده است. گاهی اوقات فرستنده براساس الزامات اعتبار اسنادی لازم است بارنامه on-board که معنی آن این است که محموله برای حمل روی کشتی بارگیری شده است نیاز دارد و چنانچه محموله در جایی غیر از بندرگاه بارگیری شده باشد (که معمولاً در FCA این چنین است)، هنوز کشتی وجود ندارد که چنین بارنامه ای صادر شود. بر این اساس، در اینکوترمز ۲۰۲۰، خریدار می‌بایست به متصدی حملی که انتخاب کرده است دستورالعمل صدور بارنامه on-board پیش از بارگیری روی کشتی را بدهد که البته متصدی حمل حق دارد که این دستورالعمل را نپذیرد. در واقع این موضوع بیشتر جنبه همکاری بین خریدار و فروشنده برای کمک به فروشنده جهت تامین الزامات اعتبار اسنادی را دارد. 

۵. در اینکوترمز ۲۰۱۰، هیچ گونه تاکیدی در خصوص تمهیدات ایمنی حمل که در سالهای اخیر اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده‌ است نشده است، درحالیکه در اینکوترمز ۲۰۲۰، صراحتاً به موضوع ایمنی و الزام فروشنده برای انجام کلیه اقدامات ایمنی و پرداخت هزینه های مربوطه اشاره شده است (هرجا که فروشنده مسئول اینگونه تمهیدات باشد).

اگر مایل به دریافت فایل PDF این مطلب هستید، ایمیل خود را وارد کنید.

= 2 + 4

دیدگاه‌های کاربران

= 2 + 4

مرتضی حیدری
مرتضی حیدری
14 آذر، 1401
سلام وقت بخیر
لطفا فایل pdf
در خصوص اینکوترمز ۲۰:۱۰ با ۲۰:۲۰
را برایم ایمیل می فرمایید
ویا در پیام رسان بله
به شماره ۰۹۱۲۴۶۱۹۶۳۵ ارسال فرمایید
م ع
م ع
12 دی، 1400
ممنون ازتلاش و
زحمات شما
فرید بیگی
فرید بیگی
10 آذر، 1400
عالی بود.ممنون

هزینه‌ی حمل خود را برآورد کنید.