منا نصیری
نویسنده
منا نصیری
چه راهکارهایی برای یافتن فروشنده معتبر وجود دارد؟

چه راهکارهایی برای یافتن فروشنده معتبر وجود دارد؟

ارسال شده در تاریخ 09 دی، 1398

منبع یابی در خرید خارجی عبارت است از یافتن معتبرترین فروشندگان جهانی که شرایط مناسبی را داشته باشند. مهم‌ترین شرایط عبارت‌اند از قیمت، کیفیت، زمان تحویل، پذیرش شرایط و مقررات بانکی.


خریداران درصحنه تجارت خارجی ممکن است از منابع و مأخذهایی جهت منبع یابی به‌عنوان ابزار استفاده کنند که در واقع استفاده از این منابع یک راهکار حرفه ای محسوب میشود این منابع شامل:

1- تجارب شخصی و فوت و فن‌های شخصی شما

2- اتاق بازرگانی: اتاق بازرگانی دارای شاخه‌های متعدد همکاری با کشورهای مختلف است که به‌نوبه خود می‌توانند به مرجع فوق مراجعه و از آن در امر شناسایی فروشندگان خارجی کمک گیرند.

3- وابستگان اقتصادی و بازرگانی سفارتخانه‌ها: این منبع تا حدودی ناشناخته مانده، ولی با توجه به حضور آنان در کشور فروشنده و صدور گواهی‌های کنسولی برای خریدهای خارجی کشور می‌تواند به سهم خود منبع مهمی برای خریداران به‌ویژه دستگاه‌های دولتی باشد.

4- نمایشگاه‌های تخصصی: نمایشگاه‌های عمومی به‌ویژه نوع تخصصی آن‌ها به بهترین ابزار جهت منبع یابی به شمار می‌رود زیرا فروشندگان خارجی خود داوطلبانه در کشور خریدار حاضر می‌گردد و دستاوردهای خود را در معرض نمایش می‌گذارند و امکان مذاکره حضوری و رؤیت دستگاه‌ها و کالاها وجود دارد.

5- مجلات و ماهنامه‌های اقتصادی و بازرگانی: این مجلات علاوه بر کمک به خریدار در مورد شناسایی منابع در مورد آخرین وضعیت صنایع و سیاست‌های مربوط گاه به تجزیه‌وتحلیل اوضاع اقتصادی کشورها و یا کالای معینی می‌پردازند که به‌نوبه خود می‌تواند برای خریدار راهگشا باشد. حتی گاه در این مجلات راجع به شرکت‌ها و وضعیت سرمایه و تولیدات آن‌ها نیز پرداخته می‌شود.

۶- وب سایت علی بابا ! www.alibaba.com


اصول کلی در مورد منابع و استعلام‌ها

1- خریدار باید متوجه روابط تجاری بین کشور خود و منابع و کشورهای موردنظر باشد زیرا چه‌بسا روابط اقتصادی و تجاری بین دو کشور از وضع مطلوبی برخوردار نباشد و یا حتی روابط تجاری قطع باشد که خریدار باید به نکته فوق توجه کافی مبذول دارد.

2- خریدار باید متوجه عملکرد مثبت و منفی منبع موردنظر خود باشد و به طریق مشاوره یا دستیابی به اطلاعات از طریق سایر مصرف‌کنندگان تا حد ممکن عملکرد منبع موردنظر را ارزیابی نماید. چه‌بسا برخی از منابع به دلیل عملکرد نامطلوب و تقلب در فهرست سیاه معاملات یک کشور قرار داشته باشند.

۳- خریدار علاوه بر توجه به عملکرد فروشنده در مورد کالای موردنظر نیز باید توجه کافی مبذول نماید که آیا این کالا تاکنون به ایران واردشده است یا اولین بار است و آیا کالاهای قبلی فروشنده ازنظر کیفی و با توجه به گذشت زمان دارای نکات منفی یا مثبت هستند یا خیر؟

۴- بررسی منابع از جهت دارا بودن نمایندگی خدمات پس از فروش و گسترش این خدمات در مکان‌های مختلف در کشور خریدار ازجمله مسائل مهم در بررسی منابع است زیرا بدون توجه به چگونگی خدمات پس از فروش قطعاً خریدار و یا مصرف‌کننده دچار مشکلاتی خواهند گردید.

5- در ایران خریدار باید توجه نماید منابعی را انتخاب نماید که حاضر به پذیرش شرایط الزامی سیستم بانکی از قبیل قبول پرداخت به شیوه اعتبارات اسنادی، عدم درخواست تضمین اضافی بانکی و ... باشد، در غیر این صورت در عمل خریدار قادر به تهیه و خرید کالا نخواهد شد و جز اتلاف وقت برای وی ثمره‌ای ندارد.

6- منابعی بیشتر باید موردنظر خریدار قرار گیرد که علاوه بر معتبر بودن کیفیت و قیمت قابل‌قبول کالا حاضر به پذیرش تضمینات کافی، حسن انجام کار و شرایط تحویل مناسب باشد. همچنین کیفیت کالای کشور سازنده اهمیت فوق‌العاده‌ای برای خریدار دارد.


اگر مایل به دریافت فایل PDF این مطلب هستید، ایمیل خود را وارد کنید.

= 6 + 3

دیدگاه‌های کاربران

= 6 + 3

رضا واحدی
رضا واحدی
09 مهر، 1399
با سلام و عرض ادب و احترام
خسته نباشید ، واقعا" جالب و کاربری بود.
سپاسگزارم

هزینه‌ی حمل خود را برآورد کنید.