محسن کاوه
نویسنده
محسن کاوه
اشتباهی رایج در مورد حمل با شیوه CPT

اشتباهی رایج در مورد حمل با شیوه CPT

ارسال شده در تاریخ 10 آذر، 1400

شرکتهای حمل و نقل بین‌المللی، در موارد بسیار زیادی در زمانی که توسط کارشناسان فروش و بازاریابی خود در حال تلاش برای عقد قرارداد حمل با صاحبین کالا هستند با این جمله مواجه می شوند که عملیات حمل توسط فروشنده انجام می شود و ما خود را درگیر عقد قرار داد و انجام عملیات حمل نمی‌کنیم و بدون کمترین دردسری محموله را در مقصد دریافت می‌کنیم. اما بازرگانان حرفه ای و صاحبین کالای با تجربه، معمولاً این طور عمل نمی‌کنند.

در همین ابتدا باید بگوییم که این نحوه خرید و دریافت کالا، برعکس چیزی که در ظاهر به نظر می‌آید و صاحب کالا بعد از خرید کالا دیگر نباید نگران چیزی باشد و کالا در به راحتی در مقصد دریافت میکند، با مخاطرات و ریسکهای زیادی همراه است.

همانطور که در توضیحات مربوط به همه ترمها در متن اصلی اینکوترمز 2020 آمده، نقاط مهمی در همه عملیات حمل در ترمهای مختلف وجود داره که نقاط انتقال ریسک و هزینه‌های حمل هستند. برای مثال زمانی که فروشنده کالا تحت ترم EXW کالایی را تحویل خریدار یا نماینده او و یا متصدی حملی که گیرنده کالا انتخاب کرده می کند، از محل تحویل کالا که معمولا انبار صاحب کالاست، تمام هزینه‌ها و ریسک و مخاطرات عملیات حمل از فروشنده به خریدار منتقل میشود و بعد از تحویل کالا فروشنده هیچ مسئولیتی در قبال هیچ چیز نخواهد داشت. یا در ترم FOB زمانی که کالا توسط فروشنده روی عرشه کشتی قرار می‌گیرد تمام ریسک و هزینه های حمل در همان نقطه به خریدار منتقل می شود.


چند راهکار انتخاب مناسبترین ترم در خریدهای خارجی


اما، اشتباه رایجی که در ترم CPT وجود دارد این است که خریداران کالا تصور میکنند چون فروشنده موظف به انتخاب متصدی حمل و عقد قرارداد حمل با اوست و می‌بایستی تمام هزینه‌های حمل را تا مقصد پرداخت کند، پس خریدار کالا بدون هیچ دغدغه و نگرانی فقط باید در آرامش منتظر رسیدن کالایش باشد و کافی‌ست پس از رسیدن وسیله حمل به مقصد، اسناد محموله را نماینده شرکت حمل دریافت کند! غافل از اینکه ظاهر قضیه به این شکل است و در واقع طبق قواعد ترم CPT زمانیکه فروشنده کالا پس از عقد قرارداد حمل با متصدی حمل و پرداخت هزینه های حمل تا مقصد، کالا را به متصدی حمل تحویل داد، دقیقا در همان نقطه تمام ریسک و مخاطرات حمل به خریدار منتقل شده میشود! در واقع گیرنده کالا در این ترم مخاطرات و ریسکهای عملیات حملی را می پذیرد که هیچ نقشی در انجام هماهنگی‌های آن و انتخاب متصدی حمل نداشته ! و این به آن معناست که در صورتیکه هر اتفاقی در حین عملیات حمل برای محموله بی‌افتد یا اگر هر تاخیری در عملیات حمل اتفاق بیوفتد و... فروشنده هیچگونه مسئولیتی ندارد و خریدار می بایست خود تمام پیگیری‌ها را متصدی حمل که هیچ شناختی از اون ندارد انجام دهد.

بنابراین اگر فروشندگان کالا به هر دلیلی اعم از بهره‌مند شدن از سود احتمالی به عهده گرفتن عملیات حمل، اصرار به عقد قرارداد تحت ترم CPT دارند، خریدار کالا بایستی خود را برای همه ریسکهای احتمالی آماده کند و در واقع قرار نیست بدون وجود هیچ ریسکی کالا را در مقصد تحویل بگیرد.


۱۰ اشتباه رایج در استفاده از اینکوترمز ۲۰۲۰


بنابراین در زمان انتخاب ترم مناسب حمل، صرف اینکه فروشنده عملیات حمل را هماهنگ و هزینه آن را پرداخت میکند نباید دلیل کافی برای گریز از انجام هماهنگی‌های حمل و عقد قرارداد  با متصدی حمل باشد. حتی به عهده گرفتن انجام عملیات حمل تحت ترمهایی مثل FOBیا FCAیا EXW میتواند گاهی باعث کاهش هزینه نهایی خرید و حمل کالا شود. بنابراین اگر قرار است تمام ریسک و مسئولیتهای کاری به عهده خود ما باشد، بهتر است تمام هماهنگی‌های آن کار نیز توسط خودمان انجام شود تا تدابیر لازم برای کاهش ریسکهای احتمالی انجام شود و یا درصورت وقوع هر اتفاق غیرمترقبه، امکان پیگیری مناسب و کارامد برای ما وجود داشته باشد.

البته تمام مطالب و نکات گفته شده در بالا، به معنای نقض فواید و نکات مثبت این ترم نیست. گاهی شرایط کشور مبدا و مقصد و برخی شرایط دیگر ایجاب میکنند که محمولات تحت ترمهای خاصی حمل شوند، اما در واقع این طرز فکر که با انتخاب این ترم، خریدار از هرگونه مسئولیت و دغدغه‌ای در خصوص پروسه حمل و تحویل کالا به دور خواهد بود اشتباهی بسیار رایج است که لازم است صاحبین کالا حتما به تمام جوانب این فرآیند آگاه باشند.




اگر مایل به دریافت فایل PDF این مطلب هستید، ایمیل خود را وارد کنید.

= 2 + 2

دیدگاه‌های کاربران

= 2 + 2

هزینه‌ی حمل خود را برآورد کنید.