محسن کاوه
نویسنده
محسن کاوه
چند راهکار انتخاب مناسبترین ترم در خریدهای خارجی

چند راهکار انتخاب مناسبترین ترم در خریدهای خارجی

ارسال شده در تاریخ 11 آبان، 1399


در زمان تنظیم قرارداد خرید یا فروش، بهترین گزینه از بین ترمهای اینکوترمز که تمام حساسیتها و نیازهای شما را بر اساس سیاستهای کسب و کارتان و با توجه به شرایط آن معامله مرتفع کند کدام است؟ چگونه این گزینش را انجام میدهید؟

در ابتدای امر، برای انتخاب بهترین گزینه از بین ترمهای اینکوترمز، باید شناخت کامل و جامعی بر اینکوترمز و تک تک ترمهای آن داشته باشید و مهمتر اینکه اهمیت و تاثیر اینکوترمز را بر قراردادها و در نهایت کسب و کارتان بدانید. در این راستا، میتوانید با مراجعه به محتواهای مختلفی که مرتبط با موضوعات گفته شده هستند و در بخش تازه ها و دانستنیها قرار دارند اطلاعات خود را تکمیل کنید. 

در گام بعدی، با توجه به اینکه شما خریدار یا فروشنده هستید، باید قبل از انتخاب ترم حمل، معامله در حال انجام را از جنبه‌های مختلف و بر اساس نیازها و حساسیتهای خود و همینطور ماهیت کالا مورد معامله بررسی کنید. اینکه آیا کنترل هزینه ها برای شما مهمتر است و یا به حداقل رساندن خطرات و ریسکهای احتمالی که به عهده شما هستند در فرآیند حمل و نقل بین‌المللی برای شما مهمتر هستند؟

البته طبیعتا یکی از عواملی که بر انتخاب بهترین ترم موثر است، شیوه حمل است. اینکه عملیات حمل به صورت دریایی، زمینی، هوایی، ریلی و یا بصورت ترکیبی انجام میشود نکته‌ای است که باید به آن توجه کرد.

عامل دیگری که باید به آن توجه داشت، داشتن شناخت کافی و همینطور میزان اعتماد و اطمینان به طرف دیگر معامله است. چرا که در هریک از ترمها، ریسک و  مسئولیتهای در نقاط مشخصی از خریدار به فروشنده منتقل میشوند و باید این اطمینان وجود داشته باشد که طرف شما وظایف و مسئولیتهای خود را به طور کامل انجام میدهد.


فاکتور دیگری که باید به آن دقت کرد، داشتن آشنایی با مشخصات،شرایط و قوانین کشوری‌ است که طرف دیگر معامله در آن قرار دارد. شرایطی چون قوانین حمل و نقل داخلی و ترافیکی، قوانین گمرکی و حتی شرایط جوی. چرا که عدم آگاهی از این مشخصه‌ها ممکن است منجر به قرارگرفتن در معرض خطرات و ریسکهای ناخواسته شود.


تفاوت‌های اساسی اینکوترمر ۲۰۲۰ با اینکوترمز ۲۰۱۰



ترمهای مورد توجه و پیشنهادی برای صادرات

در یک عملیات حمل و نقل بین‌المللی، به صرفه‌ترین و مناسب‌ترین ترم برای طرف صادر کننده، EXW است. چرا که تنها کاری که فروشنده باید انجام دهد، بسته بندی و قراردادن محموله در شرایط مناسب برای بارگیری و حمل از انبار خود است و تمامی هزینه‌های حمل و عملیات گمرکی صادرات در مبدا و همینطور مخاطرات و ریسک انجام این عملیات، از زمان تحویل کالا در انبار خود به حمل کننده‌ای که توسط خریدار مشخص شده، کاملا بعهده خریدار است. این ترم بسیار مناسب برای صادرکنندگانی است که تجربه کمی در صادرات دارند و یا اطلاعات ناکافی در خصوص طرف دیگر معامله و یا کشور مقصد دارند. 

در مقابل ترمهای DDP,DAP,DPUترمهایی هستند که بهتر است صادرکنندگان تا حد امکان از انتخاب آنها خودداری کنند. چرا که در این ترمها بیشترین هزینه و ریسک تا زمان تحویل کالا در مقصد منطبق با قوانین آن ترمها متوجه فروشنده است.

ترمهای مورد توجه و پیشنهادی برای وارد کنندگان

با توجه به مطالب گفته شده، طبیعتا مشخص است که مناسبترین ترم برای خریداران ترمهای گروه D هستند. چرا که خریدار عملا درگیر هزینه و ریسک چندانی در جریان عملیات خرید کالا نیست. البته این انتخاب زمانی مناسب است که خریدار شناخت و اعتماد کافی نسبت به فروشنده داشته باشد و یقین داشته باشد که فروشنده دقیقا و عینا کالای خریداری شده را بصورت تمام و کمال در مقصد به او تحویل میدهد. ولی در شرایطی که خریدار گزینه‌ها و امکانات مناسبی از لحاظ کنترل هزینه‌های حمل در اختیار داشته باشد و شناخت و تسلط کافی بر شرایط و قوانین کشور مبدا داشته باشد، ترم EXW گزینه مناسبی‌ست. چرا که در ترمهایی که هزینه حمل به عهده فروشنده است، عملا فروشنده این هزینه‌ها را محاسبه کرده و در بهای تمام شده کالای فروخته شده از خریدار دریافت خواهد کرد.


ناگفته‌هایی در مورد اینکوترمز


نقاط کور انتخاب ترم حمل

انتخاب ترم حمل مناسب به همین سادگی هم نیست. مجددا تاکید میکنیم که صادر و وارد کنندگان باید تسلط کافی بر اینکوترمز داشته باشند و در مورد تک تک ترمها، نقاط انتقال ریسک و هزینه را بشناسند.

برای مثال در ترمی مثل CPT ، فروشنده مسئول انجام عملیات حمل و پرداخت هزینه‌های آن تا مقصد است، ولی او فقط متصدی حمل را انتخاب میکند و هزینه‌های حمل مربوطه را پرداخت میکند ولی از زمانی که محموله به حمل کننده تحویل داده میشود کلیه ریسک و مخاطرات عملیات حمل به خریدار منتقل میشود. در واقع خریدار مسئول تمام مخاطرات و ریسکهای مربوط به عملیاتی است که توسط حمل کننده‌ای که فروشنده انتخاب کرده انجام میشود.

ما بعنوان متخصص حمل و نقل بین‌المللی، بارها با این نکته برخورد کرده‌ایم که واردکنندگان در کشور ما تصور میکنند که اگر تحت ترمهایی مثل CPT خرید خود را انجام دهند، کالا را بدون دردسر در مقصد تحویل میگیرند و به قول خود درگیر انجام عملیات حمل و پیگیری و ارتباط با شرکتهای حمل و نقل نمیشوند. غافل از اینکه اگر در جریان عملیات حمل هرگونه مشکل و یا خطری برای محموله اتفاق بیوفتد، تمام ریسک و مشکلات آن بعهده خودشان است و فروشنده هیچگونه مسئولیتی نخواهد داشت. 

بنابراین مجددا اهمیت شناخت و تسلط بر تک تک ترمهای اینکوترمز برای جلوگیری از استفاده نادرست از اینکوترمز  مشخص میشود.

شما میتوانید از طریق این لینک ، فایل پی دی اف اینکوترمز ۲۰۲۰ را بصورت کاملا رایگان دریافت نمایید. همچنین میتوانید با مراجعه به بخش تازه‌ها و دانستنیها محتواهای جداگانه‌ای که در خصوص تک تک ترمها منتشر شده‌اند را مطالعه کنید و از آنها برای هرچه کاهش هزینه‌های حمل و ریسک عملیات استفاده کنید.

همچنین برای دریافت هرگونه مشاوره رایگان میتوانید از طریق راههای ارتباطی مختلف و شبکه‌های اجتماعی با ما تماس بگیرید.

برای دانلود کتاب اینکوترمز ۲۰۲۰ به‌صورت رایگان، اینجا کلیک کنید.


اگر مایل به دریافت فایل PDF این مطلب هستید، ایمیل خود را وارد کنید.

= 4 + 8

دیدگاه‌های کاربران

= 4 + 8

هزینه‌ی حمل خود را برآورد کنید.