محسن کاوه
نویسنده
محسن کاوه
EX1 و EXW، شبیه‌ترین و بی‌ربط‌ترین!

EX1 و EXW، شبیه‌ترین و بی‌ربط‌ترین!

ارسال شده در تاریخ 02 اردیبهشت، 1400

اگر بر اینکوترمز ۲۰۲۰ مسلط باشید، طبیعتا میدانید EXW چیست! اگر مسلط نیستید قبل از مطالعه این مطلب حتما به پستهای مربوط به اینکوترمز 2020 و مخصوصا مطلب اختصاصی در مورد EXW مراجعه و پس از مطالعه آنها دوباره برای خواندن این مطلب برگردید!

زمانی که یک صادر کننده اروپایی، قصد فروش محصولات خود را به کشوری خارج از اتحادیه اروپا داشته باشد، باید رویه گمرکی خاصی را طی کند. سندی که در انتهای انجام عملیات گمرکی صادرات صادر میشود و نشان میدهد که کالا به خریداری در کشوری خارج از اتحادیه اروپا فروخته شده و میبایست به آن کشور حمل شود EX1 نام دارد.

بنابراین بازرگانان باید این تفاوت را بدانند! EXW نام یک ترم از اینکوترمز میباشد که گویای شرایط مختلف یک عملیات حمل بر اساس این ترم است و EX1 یک سند گمرکی‌ست و هیچگونه ارتباط یا شباهتی از لحاظ معنا و کاربرد با یکدیگر ندارند.

این عملیات گمرکی، بسته به ترمی که برای فروش و حمل و نقل بین‌المللی کالا بین خریدار و فروشنده مورد توافق قرار گرفته، توسط نماینده خریدار یا در واقع شرکت حمل و نقل بین‌المللی در مبدا و یا توسط فروشنده انجام میشود.


چند راهکار انتخاب مناسبترین ترم در خریدهای خارجی


نکته مهم و قابل توجه اینجاست که متاسفانه بسیاری از دست اندرکاران امر واردات از اروپا، چه در نقش خریدار و چه در نقض متصدی حمل، به دلیل تجربه ناکافی تصور میکنند هزینه عملیات صدور EX1 همان هزینه عملیات EXW است! در صورتیکه در واقع EX1 بخشی از عملیات EXW است. زمانی که یک متصدی حمل هزینه حمل کالا بر اساس ترم EXW را اعلام میکند در واقع هزینه عملیات اسنادی EX1 را هم میبایست محاسبه کرده باشد. در اصل میتوان گفت که عمده تفاوت بین ترم FCA و EXW در همین هزینه EX1 است که  مشخص میکند باید توسط فروشنده انجام گیرد و یا توسط خریدار یا نماینده او.

نکته دیگری که در مورد این سند وجود دارد این است که تمام صادرکنندگان اروپایی، در صورتیکه کالای خود را به خارج از اتحادیه اروپا صادر کنند، مشمول معافیت مالیاتی میشوند و پس از ارائه این سند، مبلغ مالیاتی که مورد معافیت قرار گرفته به ایشان بازگردانده میشود.

البته در صورتیکه این عملیات توسط شرکت حمل و نقل بین المللی در مبدا انجام گیرد، مستلزم دریافت اسناد مشخصی مانند اینویس، پکینگ لیست، گواهی مبدا، مجوز صادرات و ... از فروشنده است.

پس از دانستن این مطلب بد نیست بدانیم که در مقابل، یعنی زمانی که کالایی که در خارج از اتحادیه اروپا تولید و به محدوده اتحادیه اروپا وارد میشود، مستلزم داشتن سندی به اسم T1 است. وظیفه صدور این سند هم بسته به ترمی که برای عملیات حمل مورد توافق قرار گرفته است به عهده نماینده خریدار یا فروشنده میباشد.


اگر مایل به دریافت فایل PDF این مطلب هستید، ایمیل خود را وارد کنید.

= 2 + 8

دیدگاه‌های کاربران

= 2 + 8

هزینه‌ی حمل خود را برآورد کنید.