محسن کاوه
نویسنده
محسن کاوه
آیا فروشنده میتواند محموله را پس بگیرد؟

آیا فروشنده میتواند محموله را پس بگیرد؟

ارسال شده در تاریخ 21 مهر، 1399


شرکت بازرگانی ایرانپارس، پس از خرید کالایی از یک شرکت بلژیکی به نام گلاکن، اقدام به عقد قرارداد حمل دریایی محموله  توسط یک دستگاه کانتینر ۲۰ فوت با یک شرکت حمل و نقل‌ بین‌المللی در ایران، با کرایه حملی به مبلغ ۲۵۰۰ یورو میکند. نماینده شرکت حمل و نقل در مبدا پس از تحویل گرفتن کالا از فروشنده، اصل بارنامه دریایی صادر شده را به فروشنده تحویل میدهد. پس از رسیدن محموله به بندرعباس و ارسال اعلامیه ورود توسط متصدی حمل در ایران، خریدار اعلام میکند که هنوز اصل بارنامه را از فروشنده تحویل نگرفته است، بنابراین طبق قانون متصدی حمل امکان تحویل کالا را به خریدار ندارد. همچنین خریدار تا مشخص شدن تکلیف بارنامه، کرایه حمل را به متصدی حمل پرداخت نکرده است.

پس از گذشت چند روز و انجام مکاتبات متعدد، فروشنده اعلام میکند که به دلیل تحریمها و مشکلاتی که برایشان ایجاد شده، قصد تحویل دادن کالا را ندارد و از فروش محموله منصرف شده است. همچنین اعلام میکند که کلیه هزینه‌ها و کرایه حمل محموله را به شرکت حمل و نقل بین المللی پرداخت میکند و همچنین مبلغ خرید کالا را نیز به خریدار عودت خواهد داد. لذا از شرکت حمل و نقل درخواست میکند که کالا را به مبدا عودت دهد.

حال سوال اینجاست که در جریان این رویداد، آیا قانونی وجود دارد که طی آن خریدار امکان جلوگیری از عودت کالا و یا در اختیار گرفتن کالا را داشته باشد؟


چگونه با یک متصدی حمل قرارداد حمل تنظیم کنیم ؟


برای پاسخ به این پرسش، میبایست نگاهی به وظایف و مسئولیتهای شرکتهای حمل و نقل بین المللی که طرف قرارداد خریدار است و همینطور نماینده آن شرکت که بارنامه را صادر کرده داشته باشیم. در این خصوص پیشنهاد میکنیم حتما مطلبی را که در خصوص نحوه عقد قرارداد با شرکتهای حمل‌ و نقل بین‌المللی منتشر کرده‌ایم را مطالعه نمایید.

با توجه به قوانین، زمانی که خریدار با متصدی حمل قرارداد بسته باشد و کرایه حمل نیز طبق قرارداد میبایست توسط خریدار به متصدی حمل در مقصد پرداخت شود، نماینده آن شرکت در مبدا علیرغم اینکه بارنامه را صادر کرده است، در نقش نماینده متصدی حمل (یعنی نماینده پیمانکار اصلی) خواهد بود و شرکت حمل و نقل بین المللی در مقصد که با مشتری به توافق رسیده است و کرایه حمل را دریافت میکند، در نقش کارکیا خواهد بود (یعنی پیمانکار اصلی). در این شرایط متصدی حمل تابع دستورات خریدار و درواقع طرفی که با او قرارداد بسته خواهد بود و میتواند در صورت عدم صدور تاییدیه توسط خریدار مبنی بر عودت کالا به مبدا، برخلاف خواست فروشنده محموله را عودت ندهد. ولی در عین حال همچنان طبق قانون بدون ارائه اصل بارنامه‌ای که نزد فروشنده است امکان تحویل کالا به خریدار وجود ندارد. در واقع در این مورد، محموله در مقصد و در اختیار متصدی حمل میماند تا زمانی که خریدار و فروشنده توافقات لازم را انجام دهند و فروشنده اصل بارنامه را ارسال کند و یا خریدار دستورات جدیدی مبنی بر عودت محموله به مبدا صادر کند.


پی نوشت: اسامی به کار برده شده در این مطلب، برای حفظ حریم خصوصی افراد غیر واقعی هستند.


اگر مایل به دریافت فایل PDF این مطلب هستید، ایمیل خود را وارد کنید.

= 7 + 4

دیدگاه‌های کاربران

= 7 + 4

هزینه‌ی حمل خود را برآورد کنید.