مهدی کاوه
نویسنده
مهدی کاوه
فوت کوزه گری در انتخاب بهترین شیوه حمل کدام است؟

فوت کوزه گری در انتخاب بهترین شیوه حمل کدام است؟

ارسال شده در تاریخ 30 خرداد، 1399


همیشه همه ما در همه چیز به دنبال بهترین بوده ایم و هستیم و در فرآیند حساس تجارت خارجی نیز، به نقطه ای حساس میرسیم که پیاده سازی بهترین در آن، ظرافت های حساسی دارد. بهترین تصمیم در اجرای حمل و نقل بین المللی محموله من چگونه شکل می‌گیرد ؟

برای اینکه به بهترین تصمیم برسیم، اول باید واژه بهترین را در حمل و نقل بین المللی تعریف کنیم. پس ابتدا اجزای مهم ترکیب ساختار بهترین را بدون درنظر گرفتن میزان اهمیت آن ها بیان میکنیم:

ارزان ترین: به طور طبیعی، در فرآیند تجارت، بهینه سازی هزینه ها فوق العاده مهم و دوست داشتنی است. همه ما وقتی میفهمیم که چیزی را ارزان تر از دیگری خریده ایم یا روشی را انتخاب کرده ایم که هزینه پولی چیزی برای ما ارزان تر شده است، خیلی خوشحال می‌شویم. 

ارزان ترین شیوه حمل، شیوه حمل دریاییست. دلیل ارزانتر بودن این شیوه، استفاده از اقتصاد مقیاس است. یکی کشتی کانتینر بر میتواند تا ۲۰،۰۰۰ کانتینر ۲۰ فوت را در یک سفر حمل کند. هرچه مقیاس بزرگ تر می‌شود، هزینه هر واحد از آن مقیاس کوچک تر می‌شود.

سریع ترین: وقتی چیزی را خریده ایم و پولش را پرداخت کرده ایم، لحظه شماری می‌کنیم تا زودتر به دست ما برسد و بطور طبیعی سریع ترین، یکی از اجزای بهترین است.

بدیهی است که اغلب، سریع ترین شیوه حمل، حمل هوایی است.

امن ترین: امن ترین، آنقدر بدیهی است که اگر بدانیم یک شیوه حمل برای حمل و نقل محموله ما امن ترین نیست، حاضریم سریع ترین و ارزان ترین بودن آن را فدا کنیم تا امن ترین را به دست بیاوریم. حمل ارزان و سریع محموله ای که در نهایت به دست ما نرسد، چه فایده ای دارد ؟

امن ترین شیوه حمل، هوایی است. علیرغم اینکه ممکن است به نظر برسد حمل دریایی امن ترین شیوه حمل است، اما آمارها نشان میدهد کمترین میزان سوانح، مربوط به شیوه حمل هوایی است.

درست ترین ترکیب: بهترین سوالی که می ‌توان در مورد بهترین پرسید، همین سوال است. درست ترین ترکیب برای حمل و نقل محموله من کدام است؟


برای یافتن بهترین ترکیب، لازم است این عوامل را در نظر بگیریم:


  • ارزش محموله چقدر است؟ آیا ارزش محموله من آنقدر زیاد هست که حاضر باشم برای حمل و نقل آن هزینه بالایی برای سریع ترین و امن ترین شیوه حمل که حمل هوایی است بپردازم؟ اگر ارزش محموله شما خیلی زیاد است، اصلا فکر نکنید. حتما شیوه حمل هوایی را انتخاب کنید.
  • نوع محموله چیست؟ در کدام شیوه حمل این نوع محموله اصلا قابل حمل نیست؟ مثلاً، برای حمل گندم از هند به عراق، هیچ شیوه حمل دیگری غیر از حمل دریایی ممکن نیست. با توجه به نوع محموله، چه گزینه هایی برای حمل و نقل این محموله موجود است؟
  • حجم و وزن محموله چقدر است؟ اگر یک بیل مکانیکی برای حمل دارید، نمیتوانید آنرا در یک هواپیما جا بدهید.
  • نوع بسته بندی محموله چگونه است؟ آیا این امکان وجود دارد که محموله از هم جدا شده و در بسته های کوچک تری بسته بندی شود؟ در این صورت، شاید بتوان یک ماشین صنعتی خیلی خاص که ارزش فوق العاده بالایی دارد و میطلبد که سریع و امن حمل شود را هم در یک هواپیما جا داد!
  • اهمیت زمان حمل برای من چقدر است؟ گاهی وقت ها، زمان حمل اهمیت ندارد. کالایی را خریداری کرده ایم که لازم است ۳ ماه دیگر برای فروش در کشور مقصد آماده باشد. محموله در انبار فروشنده آماده است و هر قدر زمان حمل به تاخیر بیفتد، هزینه انبارداری به آن اضافه می‌شود. از طرفی، اگر محموله سریع به مقصد برسد، هزینه انبارداری در مقصد به هزینه ها اضافه می‌شود. در اینجا بهترین تصمیم البته با درنظر گرفتن سایر فاکتورها از جمله ارزش محموله، این است که یک شیوه حمل طولانی مثل شیوه حمل دریایی استفاده شود. 
  • مسیر حمل چگونه است؟ مبدا و مقصد کجاست؟ آیا امکان حمل به‌صورت دریایی وجود دارد؟ حمل زمینی چطور؟ آیا در نزدیکی شهر مقصد، فرودگاهی برای استفاده از شیوه حمل هوایی وجود دارد؟ اگر این فرودگاه به اندازه ای دور است که هزینه جابجایی و حمل زمینی از آن فرودگاه تا مقصد مدت زمان حمل را مشابه حمل زمینی بطور کامل از مبدا تا مقصد میکند، با درنظر گرفتن سایر فاکتور ها مثل ارزش محموله، استفاده از شیوه حمل هوایی مناسب نیست.
  • چه ترکیبی از شیوه های حمل می‌تواند بهینه باشد؟ آیا نوع محموله به‌گونه ای هست که جابجایی بین وسایل حمل در شیوه های حمل به آن آسیب وارد کند؟


برای انتخاب درست ترین تصمیم، لازم است همه فاکتورهای فوق در نظر گرفته شود و در واقع، بهترین شیوه حمل، تنها یک شیوه حمل نیست، بلکه بهترین در انتخاب شیوه حمل، یک فرمول است و سوال درست این است که بهترین فرمول در حمل و نقل این محموله با توجه به همه عوامل فوق کدام است.

و حتما پیشنهاد می‌شود، با یک متخصص در این زمینه مشاوره شود. اگر شما سابقه طولانی در حمل محمولات خود دارید، احتمالا شما متخصص این کار هستید و به خوبی میدانید که بهترین در تصمیم گیری شما کدام است. 


فوت کوزه گری:

هر تصمیمی که میگیرید و هر نوع شیوه حملی را که انتخاب می‌کنید، لازم است که این ۲ موضوع را حتما رعایت کنید. این ۲ نکته در واقع فوت کوزه گری در به دست آوردن بهترین فرمول برای حمل و نقل محمولات شماست:

  • به قرارداد خود با شرکت حمل و نقل بین المللی یا همان متصدی حمل آگاه باشید. منظور از قرارداد مناسب این نیست که حتما متنی قرارداد گونه با متصدی حمل داشته باشید (هرچند که  ما اکیداً توصیه میکنیم که حتماً قراردادی ساده و مکتوب داشته باشید) چراکه حتی اگر بارنامه ای برای حمل صادر نشده باشد، تعامل شما با یک متصدی حمل معتبر و دارای مجوز به‌صورت خودکار تحت نظارت قانون ناظر بر تعامل کاری فی مابین قرار می‌گیرد. منظور این است که به حقوق قانونی خود و متصدی حمل آگاه باشید و بدانید که در تعاملات کاری فی مابین، چگونه رفتار کنید که بهیچ وجه دچار خسارت از ناحیه آنچه نمیدانسته اید، نشوید. همانطور که گفتیم، توصیه ما این است که حتماً یک قرارداد ساده و مکتوب داشته باشید که متن آن را میتوانید از اینجا دانلود کنید.
  • حتما محموله خود را بیمه باربری کنید و در خرید این بیمه قدری دست و دلباز باشید چرا که در بهترین قراردادی که با متصدی حمل دارید، متصدی حمل در چارچوب مسئولیتهای قانونی خود مسئول است و ممکن است در جریان حمل اتفاقی نظیر اعتصاب یا اپیدمی کرونا بیفتد که متصدی حمل بهیچ وجه مسئول نیست و اگر محموله شما بیمه نباشد، مستقیماً دچار خسارت می‌شوید. برای آگاهی در مورد بیمه باربری، این مطلب را بخوانید.




اگر مایل به دریافت فایل PDF این مطلب هستید، ایمیل خود را وارد کنید.

= 8 + 1

دیدگاه‌های کاربران

= 8 + 1

Mehrdad Tavakoli
Mehrdad Tavakoli
22 مرداد، 1401
sehr sehr Nützlich
پاسخ نویسنده
Vielen Dank

هزینه‌ی حمل خود را برآورد کنید.