محسن کاوه
نویسنده
محسن کاوه
۳ نکته مهم کاربردی در مورد حملهای هوایی

۳ نکته مهم کاربردی در مورد حملهای هوایی

ارسال شده در تاریخ 16 خرداد، 1399


در حملهای هوایی، تفاوتهایی نسبت به انواع دیگر شیوه‌های حمل و نقل وجود دارد که صاحبین کالا با بکارگیری صحیح آنها، هم از نظر هزینه و هم از نظر مسائل گمرکب میتوانند به نتایج بهتری دست پیدا کنند و لازم است متصدیان حمل حرفه‌ای با ارائه مشاوره در خصوص این مسائل نقش اصلی خود را در ارائه خدمات ایده‌آل لجستیکی به مشتریان خود ایفا کنند.


3 نکته در مورد حملهای هوایی:


CONSOLIDATION

در حملهای هوایی، همانطور که میدانیم کرایه حمل بر اساس هر کیلو از وزن محموله یا وزن حجمی آن، که قبلا در مورد آن در محتوای مربوط به Chargeable Weight صحبت کردیم، محاسبه میشود و هرچقدر وزن محموله بیشتر باشد مبلغ کرایه حمل به ازای هر کیلو کمتر میشود. با استفاده از این موضوع، برخی از متصدیان حمل که فعالیت بیشتری در زمینه حمل هوایی دارند از شیوه Consolidation استفاده میکنند. به این معنا که مقادیری از محموله های صاحبین کالای مختلف که مبدا و مقصد محمولات آنها مشابه است را جمع آوری کرده و تحت یک بارنامه MAWB به خط هواپیمایی ارائه میدهند تا از کرایه حمل کمتری  به ازای هر کیلوگرم از بار استفاده کنند.

این روش باعث میشود که هریک از صاحبین کالایی که محموله آنها با محمولات دیگر تجمیع شده است بتوانند از مبلغ پایینتری از کرایه حمل بهره‌مند شوند. برای مثال اگر محموله‌ای ۵۰ کیلوگرم باشد، هزینه کرایه حمل آن بر اساس تعرفه +۴۵ کیلوگرم محاسبه میشود که بالاترین مبلغ کرایه حمل برای هر کیلو خواهد بود، ولی اگر با محمولات دیگر تجمیع یا اصطلاحا Consolidate شود و برای مثال وزن کل محمولات تجمیع شده ۳۵۰ کیلو شود، هزینه کرایه حمل آن بر مبنای +۳۵۰ کیلوگرم محاسبه میشود که به مراتب کمتر از کرایه حمل محموله ۵۰ کیلویی است.
البته باید توجه داشت که در این شرایط یک بارنامه MAWB برای کل محمولات و برای هر محموله و صاحب کالا بصورت جداگانه و با توجه به اطلاعات هر محموله یک بارنامه HAWB جداگانه صادر میشود و وزن و تعداد محموله در بارنامه MAWB با HAWB متفاوت خواهد بود که این امر هیچگونه مشکل گمرکی و اسنادی ایجاد نخواهد کرد. 

بنابراین برای دستیابی به هزینه کرایه حمل پایینتر، میتوان با متصدی حملی کار کرد که توان انجام عملیات Consolidation را دارد.


بسته بندی حرفه ای=کاهش هزینه های حمل و بهای تمام شده کالا


SHORT SHIP

هواپیماهای خطوط هواپیمایی مختلف، به لحاظ شرایط فنی و اندازه محل بارگیری آنها، دارای محدودیتهایی هستند که باعث میشود توان بارگیری همه محمولات را نداشته باشند و فقط بسته‌هایی که ابعاد و وزن آنها در یک بازه مشخصی باشند را حمل کنند. حال برخی از هواپیماهای خطوط هواپیمایی دارای محدودیت بیشتری هستند، بنابراین حمل محمولات خاصی را میتوانند متقبل شوند. این موضوع ممکن است منجر به بروز مشکلاتی در مورد محمولاتی که بصورت مستقیم حمل نمیشوند، شود.
برای مثال خط هواپیمایی ترکیش ایرلاین، برای حمل یک محموله از یک مبدا غیر از کشور ترکیه به مقصد ایران، محموله را از مبدا بصورت هوایی و معمولا با هواپیماهای مخصوص حمل کارگو به مقصد ترکیه حمل میکند و از آنجا با هواپیماهای کوچکتر به مقصد ایران ارسال میکند. در این بین اگر محموله‌ای متشکل از بسته هایی با ابعاد مختلف باشد، این امکان وجود دارد که در پرواز از ترکیه به ایران، فقط بسته هایی که امکان بارگیری در هواپیما را به توجه به محدودیت وزن و حجم دارند بارگیری شوند و بقیه بسته ها در ترکیه بمانند تا با پرواز دیگری حمل شوند که اصطلاحا به این اتفاق Short Ship میگویند که طبیعتا برای صاحب کالا بسیار ناخوشایند است، چرا که زمان زیادی اتلاف خواهد شد.
برای پیشگیری از این اتفاق، بهتر است که حتی المقدور محموله در یک بسته قرار داده شود، و اگر وزن و حجم محموله زیاد است، محموله در بسته‌هایی با ابعاد و وزن مشابه بارگیری شود. در غیر اینصورت باید از خدمات خطوط هواپیمایی‌ای که هواپیماهای آنها دارای محدودیتهای کمتری هستند استفاده شود. طبیعتا یک متصدی حمل کاربلد در این مورد باید مشاوره و اطلاعات لازم را در اختیار صاحب کالا قرار دهد و بهترین شیوه حمل را فراهم کند.


الصاق اسناد به محموله

در حملهای هوایی، برخلاف انواع دیگر حملها، اسناد مربوط به محموله، شامل لیست عدلبندی ( Packing List ) و فاکتور فروش ( Commercial Invoice ) داخل یک پاکت قرار گرفته و اصطلاحا به محموله چسبانده میشوند و همراه محموله به مقصد میرسند و به این ترتیب اسناد توسط فرستنده کالا یا نماینده متصدی حمل در مبدا بصورت جداگانه ارسال نمی‌شوند. این امر در وهله اول سهولت دسترسی به اسناد را برای صاحب کالا فراهم میکند. ولی از سوی دیگر باعث میشود تا این اسناد توسط گمرک مورد توجه قرار گیرند و اگر صاحب کالایی بنا به دلایل مختلف مایل به رویت اسناد توسط گمرک نباشد، این موضوع ممکن است برایش ناخوشایند باشد.
البته یک متصدی حمل حرفه‌ای، با درک این موضوع و در قبال درخواست صاحب کالا میتواند ساز و کاری را اجرا کند تا در مبدا مدارکی که مورد نظر صاحب کالاست به محموله ضمیمه شوند و درواقع روی اسناد ضمیمه شده به محموله کنترل صورت گیرد. البته میبایست این موضوع در زمان مقتضی به اطلاع متصدی حمل رسانده شود تا تدابیر لازم  اندیشیده شوند.


اگر در مورد حملهای هوایی نیاز به دریافت مشاوره دارید حتما با کارشناسان ما تماس بگیرید.
همچنین برای ارسال سریع و آسان استعلام کرایه حمل هوایی و دریافت پیشنهاد کرایه حمل در کمترین زمان ممکن، میتوانید از لینک زیر استفاده نمایید:

ارسال استعلام کرایه حمل هوایی


اگر مایل به دریافت فایل PDF این مطلب هستید، ایمیل خود را وارد کنید.

= 3 + 5

دیدگاه‌های کاربران

= 3 + 5

هزینه‌ی حمل خود را برآورد کنید.