محسن کاوه
نویسنده
محسن کاوه
ماجرای ادعای شرکت بازرگانی Free Hand

ماجرای ادعای شرکت بازرگانی Free Hand

ارسال شده در تاریخ 14 اسفند، 1398


در اواسط سال ۱۳۷۷، شرکت بازرگانی Free Hand مستقر در کشور امارات، پس از انجام مذاکرات لازم، یک قرارداد حمل با شرکت دماوند که یک شرکت حمل و نقل بین المللی ایرانی‌ست منعقد میکند. طبق قرارداد، شرکت Free Hand محمولات خود را توسط کانتینرهای ۲۰ فوت و ۴۰ فوت به مقصد بندرعباس ارسال میکند و وظیفه شرکت دماوند انجام عملیات ترانزیت خارجی و ارسال کانتینرها توسط کامیون به مقصد کشور آذربایجان میباشد.

این رویه به مدت یکسال ادامه پیدا کرد تا اینکه سال ۱۳۸۸ دو دستگاه کانتینر ۲۰ فوت در بندرعباس تخلیه شد و نماینده شرکت کشتیرانی مراتب را طی اعلامیه ورود به شرکت دماوند اعلام کرد و شرکت دماوند هم طبق رویه معمول برای دریافت ترخیصیه به نماینده کشتیرانی مراجعه میکند.

نماینده کشتیرانی با ارائه کپی بارنامه دریایی که در آن شرکت دماوند بعنوان گیرنده کالا (Consignee) درج شده است اقدام به صدور و تحویل ترخیصیه میکند. شرکت دماوند نیز طبق دستورالعمل مندرج در بارنامه بعنوان متصدی ترانزیت، اقدام به انجام امور گمرکی مربوطه و ارسال کانتینرها به مقصد کشور آذربایجان میکند.

برای آشنایی با عملیات ترانزیت و رویه های دیگر گمرکی محتوای زیر را مطالعه فرمایید.


۷ رویه گمرکی که ممکن است راه حل مسئله تجارت شما باشد!


یک ماه بعد، شرکت Free Hand از پرداخت صورتحساب شرکت دماوند امتناع کرده و مراتب اعتراض خود را بعلت انجام ترانزیت محموله آنها بدون اجازه و دستور کتبی اعلام و ادعای خسارت میکند. چرا که گیرنده محموله، هنوز بهای کالاها را نپرداخته و نمیبایست کالاها برای آنها ارسال میشده است.

شرکت دماوند در پاسخ مدعی میشود که خلافی انجام نداده است و در صورتیکه هرگونه تاخیری در عملیات ترانزیت از سوی آنها اتفاق می‌افتاد میباست هزینه هایی بابت حق توقف و انبارداری کانتینرها پرداخت میکرد. همچنین شرکت دماوند اعلام کرد که این عملیات طبق رویه معمول گذشته انجام شده است و اگر شرکت Free Hand دستورالعمل دیگری داشت میبایست قبلا به آنها اعلام میکرد.

حال از شما مخاطب عزیز درخواست میکنیم نظر خود را در مورد موارد ذیل در کامنتها بنویسید:

۱- آیا شرکت دماوند ضوابط رایج و رسمی را رعایت کرده است؟

۲-نمایندگی خط کشتیرانی چگونه صرفا با تکیه بر رویه قبلی ترخیصیه را به شرکت دماوند داده است؟

۳-آیا شرکت Free Hand خواهد توانست خسارت خود را اثبات کند؟ در اینصورت چه کسی مسئول پرداخت است؟

۴- شرکت کشتیرانی در صورت وجود چه مدرکی که احتمالا از فرستنده کالا داشته است میتوانسته ترخیصیه را صادر و تحویل داده باشد؟


اگر مایل به دریافت فایل PDF این مطلب هستید، ایمیل خود را وارد کنید.

= 2 + 2

دیدگاه‌های کاربران

= 2 + 2

هزینه‌ی حمل خود را برآورد کنید.