محسن کاوه
نویسنده
محسن کاوه
سامانه ابلاغ الکترونیکی گمرک چیست؟

سامانه ابلاغ الکترونیکی گمرک چیست؟

ارسال شده در تاریخ 24 دی، 1401

امروزه شما وقتی از سوپر مارکت محله هم که خرید میکنید، ممکن است پیامکی دریافت کنید که میگوید سفارش شما ارسال یا تحویل شد! یا وقتی در یک فروشگاه آنلاین ثبت سفارش میکنید ایمیل یا پیامکهای مختلفی دریافت میکنید که میگویند سفارش شما ثبت یا ارسال شد.

با این روش ابلاغ رویدادهایی که در مورد ثبت سفارش یا خرید و .... از یک فروشگاه یا مرکز خدماتی انجام میشود همه آشنا هستیم که از طریق ایمیل و پیامک انجام میشود. حتی وقتی به خاطر سرعت بالا یا لایی کشیدن و توقف ممنوع و .... جریمه میشوید هم پیامک جانسوزی از طرف پلیس راهور دریافت کرده اید. یا وقتی ابلاغ قانونی از طرف قوه قضاییه و دفاتر خدمات قضایی دریافت میکنید شوکه شده‌اید! خوشبختانه ارسال اس ام اس های مربوط به حجاب هم مدتی است لغو شده است و بنظر میرسد دیگر کسی جرات شوخی با مردم ایران در این خصوص را نداشته باشد!

صرفنظر از اینکه برخی از امت همیشه در صحنه و آماده راهی برای ساخت کلاه از این نمد یافته‌اند و بعضا با ارسال ابلاغیه‌های غیرواقعی مردم ناآگاه را وادار به ورود به یک لینک جعلی و در نهایت حک شدن حساب بانکی‌شان میکنند، این روش انجام ابلاغ ذاتاً در خصوص آخرین رویدادهایی که در مراحل خرید یا هریک از امور قانونی و بانکی و ... انجام میشود بسیار راه‌گشاست. چرا که گیرنده ابلاغیه را از پیگیری و حتی مراجعه حضوری به نهادهای مختلف یا تماس برای اطلاع از آخرین وضعیت امر مورد نظر بی‌نیاز میکند و باعث جلوگیری از اتلاف وقت و حتی دریافت اطلاعات غلط میشود. 


۱۰ نکته ضروری که پس از رسیدن محموله باید بدانید!


اگر تابحال در جریان یکی از عملیات گمرکی نیاز به پیگیری موردی از فرآیندهای مختلفی گمرکی داشته‌اید، حتماً میدانید که قطعا از طریق تماس تلفنی به هیچ نتیجه‌ای نخواهید رسید، چرا که تو‌گویی بیشتر خطوط تلفن و شماره‌های آنها عموما دکور هستند و کسی آن طرف خط هرگز وجود ندارد. یا اگر خیلی خوش شانس باشید و گاهی آنطرف خط شخصی تلفن شما را جواب دهد ، به احتمال صدی نود پاسخی که شما را از مراجعه حضوری بی‌نیاز کند دریافت نخواهید کرد!

خبر خوب این است که گمرک بعنوان یکی از بزرگترین و پرمخاطب ترین و پر مراجعه ترین نهادهای قانونی، اخیرا با راه اندازی سامانه ابلاغ الکترونیکی قرار است که صاحبین کالا و ذی نفعان را در خصوص برخی رویدادهای فرآیند گمرکی آنها مخصوصا اختلافات و مطالبه‌ها مطلع کند. این باعث میشود که حجم زیادی از عملیات زمان‌بر و خطای انسانی که منجر به تضییع حقوق و زمان ذی‌نفع میشود کم شود. 

بنابر گزارش منابع خبری، آقای محمد رضوانی‌فر، رئیس محترم کل گمرک ایران طی رویدادی که در مجموعه گمرک غرب تهران و با حضور دکتر خاندوزی وزیر امور اقتصاد و دارایی برگذار شد، از این سامانه رونمایی کرد.

امیدواریم فرآیند ابلاغ الکترونیکی در سامانه جامع امور گمرکی، به شکلی طراحی شده باشد که مانند دیگر سامانه‌های گمرک مخصوصا پنجره واحد تجارت فرامرزی،بدون هیچ اشکالی با اطلاع رسانی سریع و کامل و به موقع منجر به تسهیل فرآیندهای گمرکی و آسایش خیال وارد کننده‌گان و صادر کنندگان عزیز ، کاهش حضور فیزیکی در گمرکات و تکریم ارباب رجوع شود.

در کشوری که زندگی می‌کنیم، افرادی که در سمت های مختلف قراردارند، خود را در نقش رییس آن سمت می‌بینند و نه پاسخگو! اینجا معمولاً کسی پاسخگو نیست و وجود امکاناتی که ما را از این افراد بی نیاز کند، خبر خوبی است.



اگر مایل به دریافت فایل PDF این مطلب هستید، ایمیل خود را وارد کنید.

= 9 + 3

دیدگاه‌های کاربران

= 9 + 3

هزینه‌ی حمل خود را برآورد کنید.