محسن کاوه
نویسنده
محسن کاوه
نکاتی که در مورد حمل زمینی از اروپا نمی‌دانید!

نکاتی که در مورد حمل زمینی از اروپا نمی‌دانید!

ارسال شده در تاریخ 02 بهمن، 1400

واردات از کشورهای اروپایی، حتا پس از ایجاد ممنوعیت واردات برای کالاهایی که در داخل کشور تولید میشوند، همواره از رونق خاصی برخوردار بوده است و به خاطر وجود مسیرهای هوایی، زمینی و دریایی بین این قاره و کشور ایران، تمامی شیوه‌های حمل قابل انجام است. البته پس از تشدید تحریمها و ایجاد محدودیت برای انجام سرویس دریایی بین بنادر اروپایی و کشور ما، حمل زمینی مورد توجه بیشتری قرار گرفته است. لذا شایسته است که فعالین در این حوزه با کلیات و ریزه کاریهای حمل زمینی از اروپا، مخصوصا برای حملهای خرده‌بار آشنا باشند. در این محتوا به این مطلب خواهیم پرداخت.

در وهله اول باید بدانیم که برای حملهایی که بصورت خرده بار انجام میشوند، وسیله حمل اصلی یا همان کامیونی که قرار است محمولات را به مقصد ایران حمل کند، برای تحویل گرفتن کالاها از فروشنده به محل انبار فروشنده یا محلی که برای تحویل کالا مشخص شده مراجعه نمیکنند. فرآیند اینکار به این شکل است که محموله توسط کامیونهای محلی که متناسب با حجم محموله هستند، به محل بارگیری مراجعه میکنند و پس از تحویل گرفتن محموله از فروشنده آنهارا به انبار شرکت حمل و نقل بین‌المللی که در یکی از کشورهای اروپایی قرار دارد منتقل میکنند. سپس بعد از اینکه محمولات مختلفی که به مقصد ایران هستند از اقصا نقاط اروپا به این روش جمع‌آوری شدند و به انبار شرکت حمل منتقل شدند، درون کامیونی که قرار است محموله را حمل کند بارگیری و ارسال میشوند.

با دانستن این رویه، باید به چند نکته مهم توجه داشت تا تجربه مناسبی از عملیات حمل و نقل در بر داشته باشد. نکته اول این است که برای انتخاب متصدی حمل باید به این نکته که انبار آن شرکت در کدام کشور اروپایی واقع شده است توجه داشت. چرا که اگر فاصله محل تحویل بار تا محل انبار شرکت حمل و نقل زیاد باشد، هم هزینه حمل و هم مدت زمان حمل به شکل قابل توجهی افزایش پیدا میکند. نکته بعدی این است که پروسه تحویل گرفتن محموله از فروشنده و ارسال آن به انبار شرکت حمل و نقل به خودی خود پروسه زمان‌بری است و اگر حجم محمولاتی که شرکت حمل و نقل به مقصد ایران جمع‌آوری میکند زیاد نباشد، مدت زمان انتظار برای تکمیل شدن مقدار محمولات مناسب برای بارگیری در یک کامیون افزایش پیدا میکنه و این امر میتواند به میزان قابل توجهی مدت زمان عملیات حمل را افزایش دهد. بنابراین نکته مهم دیگر در انتخاب متصدی حمل این است که با شرکتهایی وارد قرارداد شویم که از حجم محمولات مناسبی برخوردار باشد تا مدت زمان انتظار محموله در انبار شرکت حمل به حداقل ممکن برسد.


چطور در مدت زمان محدود محموله به مقصد رسید؟


در وهله دوم، نکته مهم دیگری که باید به آن آگاه بود این است که انجام عملیات حمل و نقل زمینی از اروپا، چه برای محمولات خرده‌بار و چه برای محمولات دربست به دو شکل کلی انجام میشود، به صورت مستقیم و غیر مستقیم. در حالت مستقیم همان کامیونی که محموله را از مبدا بارگیری میکند تا مقصد یعنی ایران، حمل میکند. در حالت غیر مستقیم، کامیون پس از حرکت از مبدا، محمولات در یک کشور ثالث مثل بلغارستان در انبارهایی تخلیه میکنند و سپس از آن انبارها پس از یافتن کامیونی که به مقصد ایران میروند محمولات را مجددا بارگیری و ارسال میکنند یا اصطلاحا ترنشیپ انجام میشود. همانطور که مشخص است با توجه به مدت زمانی که برای عملیات تخلیه و بارگیری نیاز است، باید مدت زمانی هم برای انتظار بارگیری در کامیون بعدی در نظر گرفت که این پروسه هم جدا از وجود ریسک ورود آسیب به کالا در جریان ترنشیپ، مدت زمان حمل را به شکل قابل توجهی افزایش میدهد. بنابراین اگر سرعت انجام عملیات حمل حائض اهمیت است، باید از متصدی حملی استفاده شود که امکان ارائه سرویس به شکل مستقیم را دارد که طبیعتا هزینه این سرویس بیشتر از سرویس غیرمستقیم است.

نکته بعدی این است که امروزه برخی از شرکتهای حمل و نقل بین‌المللی حرفه‌ای که در کشورهای اروپایی فعال هستند، از کامیونهایی استفاده میکنند که مجهز به جی پی اس هستند که این امکان را فراهم میکند که صاحبین کالا بتوانند پس از حرکت کامیون از مبدا بصورت لحظه‌ای از موقعیت کامیون در مسیر مطلع باشند. بنابراین اگر دانستن موقعیت دقیق کامیون برای برنامه‌ریزی‌های آتی کسب و کار شما مهم است، میتوانید روی خدمات شرکتهایی که اینگونه امکاناتی دارند حساب کنید!

بنابراین، با جمع‌بندی مطالب گفته شده، در انتخاب متصدی حمل، به جز هزینه حمل باید به نکات بعضا مهمتری هم توجه کرد. اینکه انبار شرکت حمل و نقل بین‌المللی در اروپا در کدام کشور واقع شده و فاصله آن تا محل فروشنده چقدر است، اینکه آیا شرکت حمل و نقل امکان ارائه سرویس مستقیم را دارد یا نه و در نهایت اینکه آیا امکان ارائه سرویس جی پی اس وجود دارد یا نه.

بنا به همین دلایل است که یک شرکت حمل و نقل بین المللی حرفه‌ای، باید با نمایندگان مختلف و زبده‌ای در سرتاسر اروپا طرف قرارداد باشد تا بتواند بسته به نیاز صاحبین کالا، خدماتی در سطح نیاز آنها ارائه دهد.

اگر مایل به دریافت فایل PDF این مطلب هستید، ایمیل خود را وارد کنید.

= 8 + 4

دیدگاه‌های کاربران

= 8 + 4

Taher toghdori
Taher toghdori
01 آبان، 1401
سودمند و مختصر
Mehrdad Tavakoli
Mehrdad Tavakoli
18 مرداد، 1401
Useful
پاسخ نویسنده
Thanks

هزینه‌ی حمل خود را برآورد کنید.