مهدی کاوه
نویسنده
مهدی کاوه
چگونه در مدت‌زمانی محدود محموله به نمایشگاه رسید!

چگونه در مدت‌زمانی محدود محموله به نمایشگاه رسید!

ارسال شده در تاریخ 01 آبان، 1398


نمایشگاه EANM که درباره پزشکی هسته ایست و توسط انجمن پزشکی هسته ای اروپا هرساله دریکی از کشورهای اروپایی برگزار می‌شود که شرکت‌کنندگان آن در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی فعالیت می‌کنند. مشتری ما برای شرکت در این نمایشگاه که این بار در شهر دوسلدورف آلمان بود، زمانی به ما مراجعه کرد که ۱۰ روز تا روز افتتاحیه مانده بود و آخرین زمان برای رساندن بار ۱۵ روز قبل از تاریخ آن بود. یعنی، زمان درخواست مشتری برای حمل ۵ روز بعد از آخرین مهلت ارسال محموله به نمایشگاه بود!‌


 تصمیم قطعی:

  • مهلت ارسال محموله به نمایشگاه تمام شده بود! 
  • ارسال محموله از ایران یک کشور اروپایی در اوج تحریم‌ها بود.
  • بخشی از محموله مواد غذایی تبلیغاتی بود و گرفتن مجوزها برای ورود به نمایشگاه مبهم بود.

با وجود همه مسائل بالا، متوجه شدیم مشتری‌ که بنا به هر دلیل خیلی دیر به ما مراجعه کرده است نیاز به کمک دارد. باوجود این چالش‌ها قبول کردیم تا به او کمک کنیم و درواقع اولین قدمی که برداشتیم تصمیمی قطعی برای  یافتن راهی برای انجام قطعی کار بود.

علاوه بر این ما هیچ اطلاعاتی در مورد فرآیند ترخیص گمرکی مربوط به این نمایشگاه خاص نداشتیم. بعد از جستجو در سایت نمایشگاه و زیر و رو کردن همه اطلاعاتی که می‌توانستیم به‌دست آوریم و با تماس‌های مکرر با شماره تماس‌هایی که از سایت پیدا کردیم و تحقیق از طریق نمایندگان خود در اروپا، بالاخره موفق شدیم شخص مسئول در این خصوص را پیدا کنیم. پس از تماس با این فرد مسئول به ما گفته شد که دیگر زمانی برای ارسال این محموله وجود ندارد. اما ناامید نشدیم و شرایط را به‌طور کامل برای متصدی گمرکی مربوطه توضیح دادیم و از ایشان درخواست کمک کردیم.

درخواست کمک ما باوجود شرایطی که برای آن‌ها هم سخت بود پذیرفته شد. نمایشگاه در شهر دوسلدورف آلمان برگزار می‌شد، ولی طبق پیشنهاد متصدی گمرکی نمایشگاه و بررسی سایر شرایط، محموله با حمل هوایی به وین - اتریش فرستاده شد چون ترخیص در کشور اتریش که محل اقامت آن متصدی گمرکی نمایشگاه بود، راحت تر بود.

چالش بعدی ممنوعیت مواد غذایی برای ورود به نمایشگاه بود، چون در شرایط و قوانین نمایشگاه محدودیتهایی در مورد ورود موادغذایی به نمایشگاه وجود داشت که با زمان کوتاهی که داشتیم، فرصتی برای ارزیابی دقیق این محدودیت در مورد موادغذایی تبلیغاتی مورد نظر مشتری نبود. بنابراین به مشتری پیشنهاد دادیم که بار به دو بخش مواد خوراکی و غیرخوراکی تقسیم شود تا ریسک محدودیت های مربوط به بخش خوراکی، بخش غیر خوراکی و در واقع محصول اصلی مورد نظر مشتری برای ورود به نمایشگاه را تحت تاثیر قرارندهد. کل محموله در ۲ پالت جداگانه بر اساس استانداردهای کشور مقصدو با پیگیری دقیق تیم ما در فرودگاه امام خمینی ظرف مدت تنها ۷۲ ساعت از تحویل محموله از درب انبار مشتری، بسته‌بندی شد، امور گمرکی آن انجام شد، بارگیری و حمل شد و به وین رسید. لازم به توضیح است که به‌دلیل محدودیت زمانی و بی‌اطلاعی مشتری از فرآیندهای حمل و گمرکی مربوط به این نمایشگاه، تمامی اسناد مربوط به ترخیص با رایزنی با متصدی گمرکی نمایشگاه بدون دخالت مشتری تهیه شد. اما این پایان ماجرا نبود !

چالش بعدی  که پیش آمد این بود که مشتری‌مان از ما درخواست کرد بخشی از محموله ترخیص موقت شود و بعد از اتمام نمایشگاه بازگردانده شود. اما زمان محدود اجازه طی کردن پروسه صادرات موقت را به نمی‌داد!

راه حل:

این بار شامل ماکت‌هایی بود که هرسال در این نمایشگاه‌ها ارائه می‌شد و هزینه زیادی بابت ارسال و برگشت آن پرداخت می‌شد. بهترین گزینه برای صرف حداقل زمان و همچنین کاهش هزینه مشتری و انجام پروژه، صرف‌نظر از فرآیند صادرات موقت از ایران و واردات موقت به کشور مقصد و به‌جای آن، صادرات قطعی محموله به مقصد و پیدا کردن انباری بود که بتواند این بار را تا نمایشگاه بعدی نگهداری کند و بعد از برآورد هزینه و پیدا کردن انبار، ما این محموله را برای ترخیص قطعی صادر کردیم. نتیجه این تصمیم، صرفه جویی زمان برای حمل این محموله و البته کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل بین‌المللی ۵۰ درصدی برای مشتری برای حضور در نمایشگاه سال بعد بود! هزینه انبارداری و ارسال بار از یک کشور اروپایی به محل برگزاری نمایشگاه‌ها بسیار کمتر از هزینه‌هایی بود که قبل از این راهکار  میبایست پرداخت می‌شد.

و در نهایت پس از به‌کارگیری ترکیبی از راه‌حلهای تجربی و علمی، هر ۲ محموله ۲ روز قبل از افتتاحیه نمایشگاه ترخیص شد و با موفقیت به نمایشگاه رسید و همه ما از جمله مشتری نفس راحتی کشیدیم و از اینکه این چالش تبدیل به فرصتی برای حل مساله و انجام عملیاتی تیمی و دقیق بود، کلی لذت بردیم.

در طول این فرآیند یادگرفتیم که حتی این امکان وجود داشت که محموله را حتی یک روز زودتر به مقصد برسانیم که این کار می‌توانست از طریق سرعت بخشیدن به فرآیند برداشتن محموله از محل مشتری و انجام سریع‌تر فرآیند بسته بندی صورت پذیرد.

رمز موفقیت در این راهکار حرفه ای از نظر ما، تصمیمی قطعی برای کمک به مشتری،  پیگیری جهت انجام قطعی و تمیز کار ، سرعت فوق‌العاده در تصمیم گیری و البته اعتماد مشتری خوبمان به تیم ما بود.


اگر مایل به دریافت فایل PDF این مطلب هستید، ایمیل خود را وارد کنید.

= 2 + 6

دیدگاه‌های کاربران

= 2 + 6

anahita veyseh
anahita veyseh
09 اردیبهشت، 1399
راه حل جالبی برای اجتناب از صادرات موقت ارایه داده بودید.

هزینه‌ی حمل خود را برآورد کنید.