مهدی کاوه
نویسنده
مهدی کاوه
کرونا خسارت نمی‌دهد!

کرونا خسارت نمی‌دهد!

ارسال شده در تاریخ 30 شهریور، 1399


شرکت بازرگانی ایرانپارس در بهمن ماه سال ۹۸، یک دستگاه  CNC  از شرکت ماسیگاتی کشور ایتالیا با ترم‌  FCA  خریداری میکند. مقصد محموله اصفهان است.

محموله در تاریخ ۷ اسفند از کشور ایتالیا در یک کامیون دربست متعلق به شرکت حمل و نقل ایرانی  XYZ  با کرایه ۷۰۰۰ یورو از شهر میلان به مقصد اصفهان بارگیری میشود. اما به دلیل شیوع کرونا، در تاریخ ۱۲ اسفند مرز ورود ایران و ترکیه بسته میشود که در این زمان محموله وارد کشور ترکیه می شود. کامیون تا تاریخ ۲۰ اسفند در استانبول معطل میماند و درنهایت شرکت حمل و نقل محموله را در انباری در شهر استانبول تخلیه می کند و قبض انبار محموله در استانبول بهمراه صورتحسابی به مبلغ ۷۰۰۰ یورو را برای شرکت ایرانپارس ارسال میکند.


۱) تکلیف شرکت ایرانپارس با صورتحساب شرکت XYZ چیست؟

۲) بعد از باز شدن مرز شرکت ایرانپارس چه اقدامی میبایست انجام‌ دهد؟

۳) بنظر شما حرفه ای ترین اقدام پیشگیرانه چیست؟


در وهله اول به نظر می‌رسد که شرکت حمل و نقل XYZ مسئولیت خود را به‌طور کامل انجام نداده است و کرایه حمل مورد توافق فقط وقتی قابل پرداخت است که محموله به مقصد رسیده باشد. اما از نظر قوانین و مقررات بین المللی و مسئولیتهای قانونی شرکتهای حمل و نقل بین المللی اینطور نیست. شیوع بیماری کرونا از مصادیق فورس ماژور یا همان قوه قهریه است و براساس مقررات، هرگاه در اثر فورس ماژور، متصدی حمل نتواند حمل را تا رسیدن کالا به مقصد انجام دهد، موظف است، کالا را به شیوه‌ای امن و در محلی امن و در امن‌ترین شرایط ممکن تخلیه نماید و در این ‌صورت مسئولیت وی انجام شده تلقی می‌شود و می‌بایست کرایه خود را بطور کامل دریافت نماید و همچنین، هزینه های ناشی از حفظ ایمنی کالا را نیز از صاحب کالا دریافت نماید. بنابراین، در این ماجرا، در پاسخ به سوال ۱، شرکت ایرانپارس می‌بایست صورتحساب شرکت XYZ را پرداخت نماید.


مسئولیتهای قانونی یک شرکت حمل و نقل بین المللی ایرانی در برابر مشتریان


در پاسخ به سوال ۲، بعد از باز شدن مرز، شرکت ایرانپارس می‌بایست از طریق شرکت XYZ و یا از طریق شرکت حمل و نقل بین المللی دیگری که قادر به حمل کالا از انبار مورد نظر در استانبول می‌باشد، برای حمل کالا به مقصد اقدام نماید و می‌بایست کرایه این حمل را به‌صورت جداگانه پرداخت نماید.

در پاسخ به سوال ۳، چنین ماجرایی، هرچند که به‌نظر غیرقابل کنترل می‌رسد، اما به نظر ما اهمیت انجام حمل توسط یک متصدی حمل بسیار معتبر و مسئول را نشان می‌دهد. البته کرایه حمل انجام کار توسط یک متصدی حمل حرفه‌ای کمی بالاتر است اما کیفیت عملیات خیلی بیش از گرانی کرایه حمل، ارزش افزوده ایجاد می‌کند. در همین ماجرا، تصور کنید، کامیون حامل محموله شرکت ایرانپارس ۲ روز زودتر و قبل از بسته شدن مرز به ایران و ترکیه، به مرز می‌رسید!


۵ راهکار حرفه‌ای کاهش هزینه های حمل و نقل محمولات شما


اکیداً توصیه می‌شود، صاحبان کالا، به منظور کاهش هزینه های حمل، فقط به کرایه حمل توجه نکنند چراکه گاهی کرایه حمل گران‌تر، عامل اصلی کاهش چشمگیر هزینه‌های حمل است.

نظر شما چیست؟ بنظر شما در چنین ماجرایی، یا موارد مشابه، چه رویکرد حرفه‌ای دیگری می‌توان برگزید؟


اگر مایل به دریافت فایل PDF این مطلب هستید، ایمیل خود را وارد کنید.

= 2 + 4

دیدگاه‌های کاربران

= 2 + 4

هزینه‌ی حمل خود را برآورد کنید.