مهدی کاوه
نویسنده
مهدی کاوه
رتبه بندی جهانی IRISL - کشتیرانی جمهوری اسلامی

رتبه بندی جهانی IRISL - کشتیرانی جمهوری اسلامی

ارسال شده در تاریخ 01 تیر، 1399


خط کشتیرانی IRISL  که از دیر باز به نام کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران شناخته می‌شود، براساس آمارهای جهانی با داشتن ۵۰ کشتی و ظرفیت ۱۵۴،۴۱۵ TEU (هر TEU یعنی معادل یک کانتینر ۲۰ فوت) چهاردهمین خط کشتیرانی بزرگ دنیاست که ۰/7 درصد از ظرفیت کل بازار حمل و نقل کانتینری جهان را به خود اختصاص داده است.


کشتیرانی جمهوری اسلامی در سال ۱۳۴۶ تاسیس شد و در سال ۱۳۴۷ با راه اندازی ۲ فروند کشتی کوچک در حوزه خلیج فارس و ۴ فروند کشتی اقیانوس پیما فعالیت خود را در عمل آغاز کرد و امروز رتبه اول خطوط کشتیرانی در خاور میانه را داراست و در لیست سفید IMO سازمان جهانی دریانوردی قرار دارد. لیست سفید IMO یعنی این خط کشتیرانی تمامی استانداردهای ایمنی مربوط به عبور و مرور در دریاها را بخوبی رعایت کرده است.

سرویس خط کشتیرانی حافظ دریا از ۲ جهت قابل بررسی است. سرویس عملیاتی این خط کشتیرانی که در دریاها و مسیرهای بین المللی انجام می‌شود و سرویس ستادی این خط کشتیرانی که به امور اداری و نحوه تعامل با بخش های مختلف اسنادی این خط کشتیرانی مربوط می‌شود.

از نظر عملیاتی، کشتیرانی جمهوری اسلامی بین منطقه خلیج فارس و تمامی بنادر کشورهای آسیایی، بنادر کشورهای جنوب دریای مدیترانه، آمریکای لاتین، و همچنین آفریقا سرویس دارد و از نظر مدت زمان حمل و رفتار عملیاتی کاملا مشابه خطوط کشتیرانی طراز اول دنیا مانند MSC، Maersk و CMA-CGM است. البته در حال حاضر به‌دلیل تحریم ها، مبنای مقایسه ای وجود ندارد چرا که به جز تعدادی NVOCC (صاحبان کانتینر که با اجاره کشتی های صاحبان کشتی نقش خط کشتیرانی را ایفا میکنند)، خطوط کشتیرانی دیگری به ایران سرویس ندارند، اما با توجه به تجربه ما در اوضاع قبل از تحریم با تمامی خطوط کشتیرانی معتبر دنیا، با اطمینان می‌توانیم بگوییم که عملکرد عملیاتی کشتیرانی جمهوری اسلامی که در بخش کانتینری با زیر مجموعه خود به نام حافظ دریا شناخته می‌شود، چیزی از خطوط کشتیرانی طراز اول دنیا کم ندارد.

اما در بخش سرویس ستادی و اداری حافظ دریای آریا جا برای بهبود زیاد است. البته، امروز نسبت به سالهای گذشته عملکرد ستادی خط حافظ دریا تغییرات مثبت چشمگیری داشته است و انصافاً در بخش عملکرد اداری با ۵ سال قبل قابل قیاس نیست.

در این قسمت به نقد روال های اداری کار با کشتیرانی حافظ دریا می‌پردازیم:

در گام اول، شما نیاز دارید که نرخ حمل از مبدا تا مقصد را را بدانید. اگر محموله شما وارداتی باشد، مقصد یا بندرعباس است یا بوشهر و اگر صادراتی باشد، مبدا یا بندرعباس است یا بوشهر. برای این منظور می‌توانید از طریق وب سایت این شرکت با لینک https://bit.ly/2Cu1MGH شماره تلفن و داخلی و آدرس ایمیل فرد مسئول نظر را پیدا کنید و مستقیما تماس بگیرید. تقسیم کارها در کشتیرانی حافظ دریا با سرویس از مبادی حمل دسته بندی شده است. اگر بصورت تلفنی صحبت کنید آدرس ایمیل به شما داده می‌شود و از شما درخواست می‌شود جزییات محموله خود را ایمیل کنید. پس از ارسال ایمیل نرخ را دریافت می‌کنید. اگر پرداخت کرایه حمل در تهران یا به اصطلاح به‌صورت Collect باشد نرخ متفاوتی با زمانی که کرایه حمل در مبدا توسط فرستنده پرداخت می‌شود یا به اصطلاح Prepaid است دریافت می‌کنید.

اگر مشتری با سابقه ای باشید، تعرفه های بارهای وارداتی و صادراتی را به‌صورت Collect و Prepaid روی ایمیل خود دریافت می‌کنید. معمولاً نرخ حمل با کشتیرانی حفیظ دریا از NVOCC ها پایین تر است.


پنج راهکار حرفه ای کاهش هزینه های حمل و نقل محمولات شما


بعد از دریافت نرخ و تایید آن، مشخصات نماینده کشتیرانی حافظ دریا در مبدا به شما داده می‌شود و از شما درخواست می‌شود مشخصات فرستنده را بدهید تا هماهنگی بین نماینده حافظ دریا و فرستنده انجام شود.

بهتر است با کارکردن با ایمیل راحت باشید چراکه اگر قرارباشد همه هماهنگی‌ها را با تماس تلفنی انجام دهید، به‌دلیل ترافیک تلفنی بالا، ممکن است مجبور باشید بارها تماس بگیرید و گاهی حتی تا یک ساعت برای یک هماهنگی منتظر بمانید. اینجا یکی از جاهاییست که کشتیرانی حافظ دریا در بخش ستادی می‌تواند ارتقا داشته باشد چراکه کانال ارتباطی را به مشتری دیکته می‌کند که این برخلاف روند روز موفقیت در کسب و کارها و بردند سازی ماندگار است. البته حتی از این نظر هم کشتیرانی حافظ دریا نسبت به ۵ سال گذشته ارتقا چشمگیری داشته است.

اگر پیچیدگی خاصی وجود نداشته باشد، معمولاً هماهنگی بین فرستنده و نماینده حافظ دریا در مبدا خیلی نرم و روان انجام می‌شود و محموله شما طبق برنامه بارگیری می‌شود و حمل آغاز می‌شود. شما تا رسیدن محموله به مقصد کار خاص دیگری ندارید. می‌توانید از طریق سیستم ردیابی آنلاین زمان بارگیری و حرکت کشتی از مبدا و زمان احتمالی رسیدن به مقصد را ببینید. حضور آنلاین نیز یکی از جاهاییست که حافظ دریا پیشرفت بسیار خوبی نسبت به ۵ سال گذشته داشته است.

محموله شما می‌رسد، شما اعلامیه ورود را دریافت می‌کنید. حالا زمان پرداخت هزینه های ترخیصیه و عملیات بندری و کانتینری است. مرجع دریافت هزینه های شرکت خدمات کشتیرانی هوپاد دریاست و برای پرداخت هزینه ها می‌بایست نام کاربری و رمز عبور دریافت کنید و از طریق مراجعه به سایت هوپاد دریا https://hdsac.net هزینه ها را پرداخت کنید. این سایت عملکرد خوبی دارد و اگر نحوه کارکردن با آن را بدانید، خیلی سریع پرداخت را انجام می‌دهید. هرچند که رابط کاربری سایت قدیمی است و برای کاربری که برای اولین بار به آن مراجعه می‌کند ممکن است قدری نامفهوم باشد. بهرحال وجود این سایت باعث صرفه جویی زیادی در زمان مراجعه هنگام دریافت ترخیصیه شده است و از این نظر می‌بایست به عملکرد کشتیرانی جمهوری اسلامی و زیرمجموعه های مربوطه آن حافظ دریا و هوپاد دریا تبریک گفت.

هنگام پرداخت هزینه ها در سایت، میبایست اسکن اصل بارنامه، وکالتنامه شخص دریافت کننده ترخیصیه و تصویر تعهدنامه را درسایت بارگذاری کنید. اگر اصل بارنامه ندارید و بارنامه در مبدا حمل به کشتیرانی عودت داده شده است، گزینه telex release را انتخاب کنید.

اگر کرایه حمل محموله شما Collect باشد، یعنی قرار باشد که در مقصد توسط خود شما پرداخت شود، می‌بایست آن را نیز به یکی از ۲ روش زیر پرداخت کنید:

  • یک روش پرداخت به‌صورت ارزی است که برای پرداخت کرایه حمل به‌صورت ارزی، میبایست به کشتیرانی حافظ دریا که آدرس آن جنب چهارراه فرمانیه است مراجعه کنید، اما کلیه پرداخت‌های ریالی در محل شرکت خدمات کشتیرانی هوپاد دریا در خیابان قائم مقام فراهانی انجام می‌شود. 
  • اگر قصد دارید که کرایه حمل را به ریال پرداخت کنید که توصیه ما نیز به شما همین است (نرخ تبدیل هوپاد دریا، نرخ سامانه sanarate.ir است که مناسب تر از نرخ بازار آزاد است)، باید تا ساعت ۱۰ منتظر بمانید تا نرخ روز اعلام شود و شما پرداخت کرایه حمل را همانجا در محل خدمات کشتیرانی هوپاد دریا انجام دهید.

پس از انجام پرداخت هزینه های ترخیصیه، صبح روز دریافت ترخیصه بهتر است خیلی زود خانه را ترک کنید و نوبت بگیرید چون یک کشتی پر از محموله رسیده است و شما برای دریافت محموله خود تنها نیستید! اگر دیر برسید، کل روز را میبایست منتظر بمانید. مخصوصاً زمانی که محموله شما کرایه حمل نیز دارد که همانطور که گفتیم پرداخت کرایه حمل به‌صورت آنلاین فعلا ممکن نیست.

پس از دریافت ترخیصیه، حالا شما عملاً محموله خود را از نظر اسنادی تحویل گرفته اید و تنها چیزی که باقی می‌ماند، پرداخت حق توقف کانتینر است که پس از تحویل فیزیکی کالای خود پس از فرآیند گمرکی ترخیص قطعی کالا یا تخلیه و بازگشت کانتینر خالی به دپوی کشتیرانی قابل پرداخت است که تعرفه حق توقف کشتیرانی حافظ دریا براساس تعرفه مصوب سازمان بنادر و کشتیرانی است و نرخ مناسب تری نسبت به NVOCC ها که در بالا گفته شد دارد.

در کل، کارکردن با کشتیرانی حافظ دریا، برای شرکت‌های فورواردر که روال کاری منظمی با این خط کشتیرانی دارند، تجربه روان و ساده ایست که روز به روز ساده تر و روان تر می‌شود، اما ممکن است برای تاجری که تیراژ کاری خیلی کمی دارد، بدست آوردن قلق کاری با کشتیرانی حافظ دریا کمی دنگ و فنگ دار بنظر برسد.



اگر مایل به دریافت فایل PDF این مطلب هستید، ایمیل خود را وارد کنید.

= 4 + 7

دیدگاه‌های کاربران

= 4 + 7

هزینه‌ی حمل خود را برآورد کنید.