محسن کاوه
نویسنده
محسن کاوه
۵ شرط برای انجام صادرات موقت

۵ شرط برای انجام صادرات موقت

ارسال شده در تاریخ 07 خرداد، 1402

کالاهایی که از مبادی رسمی و بطور قانونی از کشور خارج میشوند، تحت دو عنوان اصلی و با دو رویه اصلی گمرکی از زیرشاخه‌های صادرات هستند که در قانون امور گمرکی به آن پرداخته شده است. صادرات قطعی و صادرات موقت که ما در این محتوا به مقوله صادرات موقف خواهیم پرداخت. در کتاب آیین‌نامه امور گمرکی در مواد ۷۱ تا ۷۵ مفاد و شروط و انواع آن بطور کلی مطرح شده اند.البته واردات هم دارای همین دسته بندی واردات قطعی و واردات موقت است که قبلا به آن پرداخته‌ایم.

صادرات یا صدور موقت، یک رویه گمرکی‌ست که کالاهای مجازی که برای اهداف مختلفی به طور موقت از کشور خارج و مجدد وارد میشوند مشمول این قانون میشوند. در وهله اول باید بدانیم چه کالاهایی اساسا میتوانند صادرات موقت شوند. کالاهای مجازی که به منظور شرکت در نمایشگاهای خارج از کشور، ماشین آلات و دستگاها و ... که امکان تعمیر آنها در داخل کشور وجود ندارد و لازم است به کشور دیگری برای تعمیر صادر شوند، کالاهای تولیدی که جهت پردازش و کنترل کیفی لازم است به محل شرکت برند اصلی یا آزمایشگاهای خاص ارسال شوند، کالاهای تولیدی که بخشی از فرآیند تولید آنها به خاطر عدم وجود تکنولوژی لازم در کشور لازم است در کشور دیگری انجام شود، وسایل نقلیه‌ای که جهت انجام سفر شخصی و تردد بین ایران و کشورهای دیگر استفاده میشوند، همگی تحت رویه صدور موقت و تحت قواعد و شروط مندرج در آیین نامه اجرایی صدور موقت میشوند.


۷ رویه گمرکی که ممکن است راه حل تجارت شما باشد.


طبیعتا شرایط، تشریفات و  ضوابط ارزیابی و اظهار، اسناد لازم و تضامین در حدود مقررات این قانون در آیین نامه اجرایی مشخص شده اند.

در رویه صدور موقت، هر کالایی که به هر منظوری از کشور خارج میشود مهلت بازگشت آن به کشور مشخص میشود و در صورتی که در مدت مشخص شده عودت داده نشوند، تضامین و تعهدات صاحب کالا به اجرا گذاشته میشوند و مشمول قانون صادرات قطعی میشوند. طبیعتا در مورد کالاهایی که صادرات قطعی آنها ممنوع و یا مجاز مشروط باشند مشمول قوانین قاچاق کالا میشوند.  البته اگر تا حداکثر ظرف مدت ۱۰ روز بعد از مهلت مشخص شده کالا به کشور بازگردد مشمول جرایم مشخص شده در قانون امور گمرکی میشود.

کالاهایی که از کشور خارج میشوند تماما سیاهه برداری و عکس برداری میشوند و در بسیاری از موارد پلمپ و مهر و موم میشوند.بنابراین اگر در زمان ورود علائم و مشخصه ها و مهر و موم و ... مخدوش یا از بین رفته باشند به شکلی که تشخیص عین کالا ممکن نباشد، با کالا به مانند کالای وارداتی برخورد میشود و تمامی قواعد و قوانین کالای وارداتی در مورد آن اجرا میشود.

در مورد کالاهایی که به منظور تعمیر یا تکمیل صدور میشوند در صورت الحاق قطعات جدید به کالا، تمامی آنها منطبق با قانون امور گمرکی مشمول پرداخت حقوق و عوارض کالای وارداتی میشوند. اگر الحاق و تغییر به شکلی باشد که ماهیت کالای صادره تغییر کرده باشد، کالا مشمول واردات قطعی میشوند و ارزش آن بر اساس مابه التفاوت کالای صادره و وارده محاسبه و حقوق و عوارض گمرکی آن دریافت میشود.

برای مطالعه متن قوانین صدور موقت، میتوانید به مواد ۷۱ تا ۷۵ آیین نامه امور گمرکی مراجعه بفرمایید.


اگر مایل به دریافت فایل PDF این مطلب هستید، ایمیل خود را وارد کنید.

= 9 + 1

دیدگاه‌های کاربران

= 9 + 1

هزینه‌ی حمل خود را برآورد کنید.