محسن کاوه
نویسنده
محسن کاوه
مجلس واردات خودروهای کارکرده را وتو کرد!

مجلس واردات خودروهای کارکرده را وتو کرد!

ارسال شده در تاریخ 15 فروردین، 1402

همانطور که پیشتر در خبر مربوط به صدور مجوز واردات خودروهای دست دوم توسط وزارت صمت گفته شد، پیشنهاد این طرح با مجوز وزارت صمت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ گنجانده شد و تصویب نهایی و اعلام دستور‌العلمهای مرتبط به آن موکول به تصویب لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ در صحن علنی مجلس شد. اما علیرغم جلسات و مباحثات فراوانی که توسط کارشناسان حوزه خودرو در وزارت صمت و نهادهای دیگر انجام شد، در مصوبه مجلس خودروهای سواری از مصوبه حذف شد. 

لذ در بند ص از تبصره ۷ لایحه بودجه متن زیر که قبلتر به این لایحه الحاق شده بود به این شکل نهایی و تصویب شد:

به منظور توسعه حمل و نقل عمومی، تنظیم بازار، کاهش مصرف سوخت، آلودگی هوا و سوانح جاده‌ای به وزارت صمت اجازه داده می‌شود با تایید و تشخیص سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای( کاربری شهری ) و سازمان شهرداری و دهیاری کشور ( کاربری شهری )، انواع کشنده، کامیون، اتوبوس، مینی‌بوس و ون مورد نیاز را وفق قوانین و مقررات موجود در خصوص واردات خودروهای با کمتر از ۵ سال ثبت سفارش نمایند. 

مشخصا در این بند کلمه خودروهای سواری از لیست خودروهای مجاز برای واردات حذف شده است. حال باید دید آیا واقعا دلیل حذف مجوز واردات خودروهای سواری دغدغه کارشناسان این حوزه در خصوص عدم وجود استانداردهای مشخص نظارتی در خصوص کیفیت سلامت خودروها و نگرانی از بابت مشکلات زیست محیطی و ... بوده و یا دلایل خاص دیگری در ارتباط با برخی خواص و لابی‌های احتمالی و تاثیر واردات خودروهای دست دوم بر بازار واردات خودروهای خارجی که این روزها بازار ثبت نام آن داغ است دارد. طبیعتا زمان همه چیز را مشخص خواهد کرد!

بدون در نظر گرفتن دلایل منتفی شدن واردات خودروهای خارجی دست دوم، اولین چیزی که به نظر می‌آید این است که رویای سوار شدن بر خودروهای خارجی غیرچینی روز به روز برای بیشتر اقشار جامعه بیشتر محال میشود و همچنان لذت و امنیت استفاده از خودروهای باکیفیت نسیب قشر خاصی خواهد بود!

اگر مایل به دریافت فایل PDF این مطلب هستید، ایمیل خود را وارد کنید.

= 6 + 8

دیدگاه‌های کاربران

= 6 + 8

هزینه‌ی حمل خود را برآورد کنید.