محسن کاوه
نویسنده
محسن کاوه
سرانجام واردات خودروی کارکرده آزاد شد!

سرانجام واردات خودروی کارکرده آزاد شد!

ارسال شده در تاریخ 19 بهمن، 1401

اگر شما از علاقه مندان به خودروهای ساخت داخل هستید این مطلب به کار شما نمیآید. البته خیلی خیلی خیلی بعید است که کسی به خودروهای ساخت داخل علاقه مند باشد، اما بهرحال فرض محال محال نیست!

یکی از خواسته‌های همیشگی دوست داران خودروهای خارجی و فعالین اقتصادی حوزه خودرو، امکان واردات خودروهای کارکرده خارجی به کشور است که پیش از این برای سالها جزو کالاهای واردات ممنوع بود. برخی برای استفاده شخصی و بهره مندی از خودروهای اصیل و غیر چینی و برخی هم به واسطه نوع فعالیت اقتصادی شان برای واردات و فروش. 

پس از مصوبه امسال مبنی بر واردات ۲۰۰ هزار دستگاه خودروی خارجی تا پایان بهار ۱۴۰۲، بحث بر سر صدور مجوز واردات خودروهای دست دوم به منظور کنترل قیمت بازار خودروهای خارجی هم به جایی رسید که سخنگوی وزارت صمت خبر از صدور مجوز واردات خودروهای دست دوم خارجی با کارکردی کمتر از ۵ تا ۸ سال در سال آینده داد. بنابراین باید منتظر واردات خودروهای کارکرده خارجی از برندهای غیر چینی و اصیل باشیم که طبیعتا این امر تاثیر به سزایی بر قیمت خودروهای داخلی و چینی خواهد داشت،مخصوصا که در ماههای اخیر شاهد افزایش قیمت بی رویه و غیر اصولی خودروهای تولید داخل و چینی بوده‌ایم.


آخرین تغییرات در لیست کالاهای وارداتی ممنوعه!


از سوی دیگر، کمیسیون تلفیق بودجه مجلس نیز موافقت خود رو با واردات خودروهای خارجی با کارکرد ۵ تا ۸ سال را اعلام کرد. البته طبیعتا زمانی ساز و کار و بخشنامه‌های مرتبط با واردات خودروهای کارکرده به طور رسمی اعلام میشود که کار بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ در کمیسیون تلفیق به اتمام برسد و مواد لایحه بودجه کل کشور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی مطرح و به تصویب نمایندگان مجلس برسد. طبیعتا بعد از تصویب لایحه بودجه بعنوان قانون است که امکان تصویب قانون واردات خودروهای کارکرده وجود خواهد داشت. همینطور هنوز جزییات شرایط و ضوابط و تبصره‌های احتمالی و شرایط واردات خودروهای کارکرده خارجی مشخص نیست. به همین خاطر امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت با تاکید بر صبوری متقاضیان واردات خودروهای کارکرده خارجی عنوان کرد که تا زمان تصویب لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ هیچ چیز هنوز به طور صد در صد در خصوص واردات خودروهای کارکرده قطهی نیست. بنابراین به این زودی نباید منتظر امکان ثبت سفارش خودروهای کارکرده باشیم. در عین حال در حال حاضر واردات خودروهای کارکرده از مناطق آزاد انجام میشود.

اگر مایل به دریافت فایل PDF این مطلب هستید، ایمیل خود را وارد کنید.

= 8 + 1

دیدگاه‌های کاربران

= 8 + 1

هزینه‌ی حمل خود را برآورد کنید.