محسن کاوه
نویسنده
محسن کاوه
بازرگان ایرانی در محاصره باج‌گیرها!

بازرگان ایرانی در محاصره باج‌گیرها!

ارسال شده در تاریخ 29 آبان، 1401

کشور امارات متحده عربی که تا همین چند سال پیش شبیه به یکی از روستاهای دور افتاده و محروم در دل بیابان بود، امروز به لطف مدیریت درست که نتیجه آن جذب سرمایه های غربی بوده است و همینطور  دلارهای فروش از نفت، به یکی از قطبهای تجاری منطقه و بنادر آن به هاب مهم منطقه تبدیل شده اند. چیزی که اگر بر اساس وسعت،منابع، موقعیت جغرافیایی، سابقه و تجربه نیروی کار بومی قرار بود تعلق بگیرد حق کشورمان ایران بود. ولی همانطور که احتمالا بهتر میدانید به خاطر خودزنی‌های مکرر در چهار دهه اخیر،‌ همینکه بنادر جنوبی ایران هنوز فعال هستند موهبتی بزرگ قلمداد میشود. تبدیل شدن به هاب اقتصادی خاورمیانه پیشکش! 

از طرف دیگر، با توجه به اینکه تجارت و حمل و نقل بین‌المللی ایران تحت تاثیر تحریمها مخصوصا در دهه اخیر دچار محدودیتهای زیادی شده است، و از آنجاییکه همیشه انسانها در محدودیتها خلاقیت بیشتری از خود نشان میدهند، همواره راههای دور زدن تحریمها و انجام بازرگانی و حمل و نقل بین‌المللی توسط جوانان غیور ایرانی کشف و اجرا شده‌اند، کشور امارات به خاطر موقعیت خاص جغرافیایی یکی از مراکز اصلی تغییر مسیر محمولات به سمت ایران بوده است. به این شکل که با انجام ترنشیپ و سوییچ اسناد و یا کراس استافینگ،  محمولاتی که به خاطر تحریمها ممنوعیت واردات به ایران دارند، از این طریق به ایران حمل میشدن.

اما از آنجاییکه روابط و مناسبات دیپلماتیک منحصر به فردی با تمام دنیا و از جمله کشور امارات متحده عربی داریم ( شما بخوانید نداریم! ) این کشور در راستای خوش رقصی برای آمریکا و اتحادیه اروپا، قوانینی رو تعیین کرد که بر اساس آن کالاهایی که قرار است به مقصد ایران حمل شوند نیاز به دریافت مجوزی به نام CID دارند. قطعا اگر شما فعال در حوزه واردات از کشور امارات باشید با این نام مواجه شدید.


 همه خلافکارند، مگر عکس آن ثابت شود!


( CID  (CRIMINAL INVESTIGATION DEPARTMENT

این مجوز در واقع گواهینامه‌ای ست که برای تمام محمولات صادراتی به ایران که قبلا از کشور دیگری وارد امارات شده باشد و تایید میکند که کالای صادراتی به ایران شامل هیچکدام از کالاهای تحریمی نباشد. حال چرا باید کشور امارات به اجرای دقیق تحریمها بر علیه ایران اهمیت دهد نکته‌ای ست که در این مقال نمیگنجد!

برای دریافت این مجوز چه باید کرد؟ ابتدا باید یک ایمیل حاوی درخواست دریافت مجوز به همراه اسناد محموله شامل فاکتور فروش و لیست عدل‌بندی، مجوز صادرات، تصاویر محموله و دستورالعملهای حمل به واحد CID دبی ارسال شود. این واحد پس از اینکه مطمئن شده خدای‌نکرده محموله مشمول تحریمهای ظالمانه نیست یک تاییدیه اولیه ارسال میکند. پس از دریافت این تاییدیه میبایست محموله به ترمینال شرکت حمل کننده و مخصوصا برای بارهای هوایی به آژانس خدمات فرودگاهی دبی که دناتا نام دارد تحویل شود و پس از دریافت مهر DNATA باید به همراه کلیه مدارک محموله و تاییدیه ایمیل دریافتی حضورا به دفتر سی آی دی دبی مراجعه شود.

در این مرحله این واحد با بررسی دقیق محموله و تطبیق آن با کالا و اطمینان از عدم تطبیق کالا با اقلام مورد تحریم، تاییدیه اصلی و نهایی را صادر میکند. پس از این فرستنده و گیرنده همزمان میتوانند نفس راحتی کشیده و با در دست داشتن آن تاییدیه صادرات محموله به ایران بلامانع خواهد بود. چنین فرآیندی که در ظاهر یک پروسه اسنادی برای دریافت یک مجوز ساده به نظر می‌آید، در عمل یکی از مصادیق تن دادن به ظلمی‌ست که امیدواریم روزی اصل و ریشه بنیادی آن خشکانده شود!


اگر مایل به دریافت فایل PDF این مطلب هستید، ایمیل خود را وارد کنید.

= 5 + 1

دیدگاه‌های کاربران

= 5 + 1

هزینه‌ی حمل خود را برآورد کنید.