محسن کاوه
نویسنده
محسن کاوه
کراس استافینگ چیست و ۵ نکته که لازم است در مورد آن بدانید!

کراس استافینگ چیست و ۵ نکته که لازم است در مورد آن بدانید!

ارسال شده در تاریخ 15 مرداد، 1401

شاید برای برخی محمولات علی الخصوص محمولات دریایی، از زبان متصدی حمل خود شیوه حملی به اسم کراس استافینگ ( Cross Stuffing) شنیده باشید و برایتان سوال شده باشد که این عملیات به چه معناست و الزام انجام آن چیست و ... . در این محتوا به شرح این عملیات خواهیم پرداخت.

کراس استافینگ به این شکل انجام می‌شود که یک محموله دریایی در یک بندر در مسیر حمل، از کانتینری که در آن بارگیری شده است خارج و در یک کانتینر دیگر بارگیری شود و توسط کشتی دیگر و یا حتی خط کشتیرانی دیگری به سمت مقصد حمل شود. اما چرا باید همچین عملیات پر هزینه و زمانبر و همراه با ریسک ورود خسارت به کالا در حین  عملیات تخلیه و بارگیری برای کالا انجام شود؟

یکی از چالشهایی که تحریمها ایجاد کردند توقف بدون استثنای تمام خطوط کشتیرانی بزرگ برای ایران است. این امر باعث شد که عملا امکان ارسال و دریافت کالا برای بسیاری از مقاصد و مسیرها حذف شود. مثل قاره آفریقا. بنابراین برای انجام عملیات حمل از یا به کشورهای آفریقایی محموله در وهله اول توسط یکی از خطوط کشتیرانی به مقصدی مثل بندر جبل علی در امارات حمل میشود و پس از تخلیه از کانتینر، در یک کانتینر خط کشتیرانی دیگری بارگیری میشود و به سمت مقصد ارسال میشود. 

در شرایط دیگری که آنهم عموما به خاطر تحریمهاست، مبدا یا مقصد حمل نمیتواند کشور ایران باشد. در این حالت یکی از روشها انجام کراس استاف است، حتی اگر سرویس مستقیم برای مسیر وجود داشته باشد. 


آخرین نرخهای به روز حمل دریایی از بنادر چین


اما برای انجام این عملیات باید چه نکاتی را در نظر گرفت که حداقل ریسک و هزینه و زمان رو در بر داشته باشد؟

برای مثال محموله صادراتی از بندرعباس به مقصد بندر مومباسا در کشور کنیا و قاره آفریقا را در نظر بگیرید. طبیعتا برای این مسیر سرویس مستقیم عموما وجود ندارد. بنابراین می‌بایست کالا توسط یکی از خطوط کشتیرانی به مقصد جبل علی حمل شود و بعد از انجام کراس استافینگ توسط خط کشتیرانی دیگری که از بندر جبل علی در کشور امارات به مومباسا سرویس دارد حمل شود.

۱. اولین نکته ای که باید در نظر گرفته شود این است که عملیات کراس استافینگ بهتر است در مناطق آزاد تجاری انجام شود، به این دلیل که اگر محموله وارد سرزمین اصلی هر کشوری بشود برای انجام کراس استافینگ می‌بایست عملیات واردات و صادرات انجام شود و تمام هزینه‌های مربوط به واردات قطعی و صادرات پرداخت شود که طبیعتا مرقون به صرفه نخواهد بود. از طرف دیگر انجام عملیات تخلیه و بارگیری می‌تواند بسیار پر مخاطره باشد.

۲. نکته بعدی این که این عملیات به متصدی حملی سپرده شود که در این کار اصطلاحاً خبره باشد و تیم و امکانات قوی در بندر میان مسیر داشته باشد، وگرنه می‌تواند کالا در معرض آسیب قرار بگیرد.

۳. سوم اینکه باید با در نظر گرفتن مدت زمان مورد نیاز برای انجام عملیات اسنادی و کراس استافینگ در بندر میان مسیر، محموله در زمانی از بندرعباس ارسال شود که حداقل زمان ممکن در بندر واسطه که در این مثال جبل علی است متوقف بماند. به این دلیل که هزینه های انبارداری  در امارات چندین برابر بیشتر نسبت به بندرعباس است و حتی اگر محموله در بندرعباس در انبار بماند تا در مناسب ترین زمان به جبل علی ارسال شود بسیار مرقون به صرفه‌تر است. 

لازم به ذکر است که کراس استافینگ نباید با ترنشیپ اشتباه گرفته شود. همانطور که در محتوای مربوط به ترنشیپ گفته شد این دو عملیات با هم تفاوت دارند.

۴. و نکته مهم آخر اینکه اگر محموله تحت بیمه باربری  قرار میگیرد، حتما باید در بیمه نامه عملیات کراس استافینگ قید شود، در غیر اینصورت در صورت ایراد خسارت به کالا شرکت بیمه از پرداخت خسارت امتناع خواهد کرد.

۵. در جریان عملیات کراس استافینگ، در واقع عملیات سوییچ بارنامه و اسناد هم انجام می‌شود و از این طریق، می‌توان اثر کشور مبدا را از تمامی اسناد مربوطه پاک کرد که ای ویژگی هم در دوره تحریم کارآیی زیادی برای ما ایرانی ها داشته است و هم این که در معاملاتی که یک شرکت بازرگانی کالای یک فروشنده را به یک خریدار می‌فروشد و می‌خواهد یا حذف ارتباط اسنادی بین خریدار و فروشنده احتمال ارتباط مستقیم به فروشنده و خریدار را از به صفر برساند، کاربرد مهمی دارد.

با توجه به نکات گفته شده،‌ انجام این عملیات میبایست طی یک قراردادحمل  جامع، به یک شرکت حمل و نقل بین المللی قابل اعتماد و مجرب سپرده شود تا با ارائه برنامه زمانبندی صحیح و همینطور اجرای صحیح و درست کراس استافینگ بهترین و ارزانترین شرایط را رقم بزند تا صاحب کالا با خیال راحت این عملیات حمل پر استرس رو به ثمر برساند.

اگر مایل به دریافت فایل PDF این مطلب هستید، ایمیل خود را وارد کنید.

= 5 + 2

دیدگاه‌های کاربران

= 5 + 2

غزال جامی
غزال جامی
13 شهریور، 1401
توضیحات کاربردی و عالی بود ممنون

هزینه‌ی حمل خود را برآورد کنید.