محسن کاوه
نویسنده
محسن کاوه
استاندارد اجباری و لیست به روز رسانی شده کالاهای مشمول

استاندارد اجباری و لیست به روز رسانی شده کالاهای مشمول

ارسال شده در تاریخ 16 دی، 1400

طی سالهای اخیر، یکی از موضوعاتی که در راستای دفاع از حقوق مصرف کننده مورد توجه قرار گرفته و رویه‌های مختلفی نیز برای آن تعریف شده است، بحث ارتقا سطح استاندارد اقلامی‌است که به دست عموم مصرف کنندگان میرسد. بنابراین قوانینی برای حصول اطمینان از سطح کیفی کالاها از لحاظ سلامتی و ایمنی مصرف کننده، سلامتی و ایمنی زیست محیطی و همچنین سلامت اقتصادی وضع شده اند که بر طبق آن قوانین کالاهایی که هرساله مشخص میشوند میبایست حائض گواهی استاندارد ملی باشند. چه کالاهایی که تماما در کشور تولید میشوند، چه کالاهایی که بطور کامل وارد میشوند و یا کالاهایی که بعنوان مواد اولیه تولیدی وارد کشور میشوند.

پیش از اینکه به لیست کالاهایی که مشمول استاندارد اجباری هستند بپردازیم بد نیست کمی در خصوص جزییات استاندارد و نحوه دریافت آن بدانیم.

تمامی کشورهای دنیا منطبق بر فاکتورهای مهمی که مورد توجه دولتها هستند و همینطور بر اساس سطح کیفی کالاهای موجود در کشورها،‌ ساز و کاری برای صدور گواهی استاندارد ملی در کشور خود دارند. در کشور ما ایران هم سازمان استاندارد ملی ایران ISIRI این وظیفه را بر عهده دارد.


آخرین تغییرات و جزییات رویه‌های گمرکی واردات و صادرات


نحوه دریافت گواهی استاندارد برای کالاهای مختلف تابع ضوابط مختلفی ست. برای مثال برای برخی از کالاها در صورتیکه وارد کننده، گواهی بازرسی معتبر از یکی از شرکتهای بازرسی معتبر در کشور مبدا ارائه دهد و  آن گواهی به تایید نماینده شرکت بازرسی و یا یکی از شرکتهای بازرسی مورد تایید در کشور برسد، صاحب کالا میتواند گواهی استاندارد دریافت کند.

یا برای برخی از کالاها صرفنظر از ارائه گواهی و گزارش بازرسی، نیاز به دریافت گواهی انطباق از سازمان ملی استاندارد است. به این صورت که حتما میبایست از کالای وارد شده به کشور نمونه برداری شده و توسط یکی از آزمایشگاههای مورد تایید سازمان ملی استاندارد مورد آزمایش قرار گیرد و در صورت دریافت نمره قبولی از آزمونهای مختلف، گواهی استاندارد صادر میشود. در واقع دریافت گواهی استاندارد، بخشی از  رویه گمرکی برای برخی کالاهاست.

البته لازم به ذکر است که استاندارد اجباری فقط شامل کالاهای وارداتی نمیشود و برای برخی از کالاهای صادراتی نیز برای حصول اطمینان از صادرات کالای با کیفیت و حفظ شان و جایگاه کالای ایرانی الزامی است. مثل زعفران و عسل و ...

برای آشنایی بیشتر برای تمامی شرایط و ضوابط دریافت گواهی استاندارد اجباری و آگاهی از لیست کامل کالاهای مشمول استاندارد اجباری، از طریق لینک زیر بخشنامه مربوطه را که در دیماه سال ۱۴۰۰ صادر شده است دانلود نمایید.


لیست کالاهای مشمول استاندارد اجباری - دیماه ۱۴۰۰


اگر مایل به دریافت فایل PDF این مطلب هستید، ایمیل خود را وارد کنید.

= 6 + 9

دیدگاه‌های کاربران

= 6 + 9

هزینه‌ی حمل خود را برآورد کنید.