محسن کاوه
نویسنده
محسن کاوه
بحران افزایش نرخ های حمل دریایی

بحران افزایش نرخ های حمل دریایی

ارسال شده در تاریخ 12 خرداد، 1400


از دوستی که در کشور آمریکا زندگی میکند و یکی از مدیران یکی از شرکتهای معتبر حمل و نقل جهانی است شنیدم که اخیراً شرکت نایک برای حمل کانتینرهای خود از چین مجبور شده است برای هر کانتینر ۱۸۰۰۰ دلار بپردازد!

هرساله، پس از پایان تعطیلات سال نو میلادی در کشور چین، با کمبود نسبی کانتینر و افزایش کرایه حمل دریایی روبرو هستیم. طبیعتا دلیل این رویداد کاهش نیروی کار انسانی، تعطیلی کارخانجات و کاهش زمان کار گمرکات و تمام تاثیرات جانبی تعطیلات سال نو در کشور چین است. اما طی ماههای اخیر و بعد از چندماه از اتمام سال نو میلادی،‌ روند کاهش موجودی کانتینر در بنادر کشور چین و افزایش کرایه حمل همچنان ادامه دارد، تا جایی که در حال تبدیل شدن به یک بحران برای استفاده‌کنندگان نهایی از خدمات حمل و نقل دریایی یعنی وارد کنندگان از کشور چین شده است.  چرا که علاوه بر عدم ثبات در نرخ کرایه‌های حمل دریایی و افزایش بی رویه آن، موجب ایجاد صفی از محمولاتی که منتظر موجود شدن کانتینر و بارگیری هستند شده است. در این محتوا به بیان دلایل این رویداد و پیش بینی آینده نزدیک بازار حمل و نقل دریایی خواهیم پرداخت.

۱. مهمترین دلیلی که میتوان به آن اشاره کرد این است که پس ازهمه گیری ویروس کرونا، کشور چین به عنوان بزرگترین هاب و پایانه ارسال و دریافت محمولات دریایی، به دلیل اینکه اولین کشوری بود که با پاندمی روبرو شد و مجبور به ایجاد محدودیت در کلیه عملیات حمل و نقل بین‌المللی خود شد، موجب بر هم خوردن تعادل در چرخه گردش کانتینر در سراسر دنیا شد. کانتینرهایی که به سراسر دنیا ارسال شده بودند و به علت محدودیتهای پیش آمده امکان بازگشت به چین را نداشتند. اما پس از مدتی، چین اولین کشوری بود که توانست با کنترل اوضاع همه گیری ویروس، عملیات ترافیک بندری و دریایی را به روال طبیعی برگرداند و شروع به صادرات دریایی کرد. ولیکن در آن زمان کشورها و قاره‌های دیگر دنیا مخصوصا قاره آمریکا درگیر محدودیتهای ناشی از همه گیری ویروس شده بود و امکان ارسال محمولات و در واقع بازگرداندن کانتینرها را به مبدا خود نداشتند. این امر موجب زمینگیر شدن تعداد بسیار زیادی کانتینر در سراسر دنیا علی الخصوص قاره آمریکا شد. 

۲. از سوی دیگر، به علت همه گیری ویروس کرونا و برقراری قرنطینه، بیشتر کشورهای دنیا و مخصوصا قاره آمریکا با کاهش نیروی کار انسانی در کارخانجات و همینطور بنادر و ارگانهای مرتبط با حمل و نقل دریایی روبرو شدند. این امر موجب کاهش سرعت تولید محمولات، کاهش سرعت در عملیات صادرات و در نتیجه موجب کندی بسیار محسوس در چرخه کانتینری دنیا شد.

حال با از سرگیری حمل و نقل دریایی در کشور چین و کاهش شرایط قرنطینه در کشورها، بنادر کشور چین با حجم عظیمی از محمولاتی که منتظر حمل شدن به مقاصد خود هستند روبرو هستند در حالیکه بسیاری از کانتینرها هنوز به این کشور باز گردانده نشده‌اند.

۳. همه روزه کانتینرهایی که فرسوده هستند از رده خارج شده و از چرخه حمل و نقل دریایی خارج می‌شوند. بخش کنترل تجهیزات خطوط کشتیرانی طبق برنامه ای منظم سفارش ساخت کانتینرهای جدید را ثبت می‌کند تا از یک طرف که کانتینرهای فرسوده خارج می‌شوند، از طرف دیگر کانتینرهای نو وارد شوند. بدلیل شوک جهانی ناشی از کرونا، سیاست های کنترل تجهیزات شرکت‌های کشتیرانی، با محافظه کاری بیشتری وارد عمل شد و تعداد سفارشات کانتینرهای نو به شکل قابل توجهی کاهش یافت، درحالیکه براساس قوانین ایمنی حمل دریایی، کانتینرهای فرسوده میبایست طبق روال استاندارد از رده خارج می‌شدند. این یعنی کاهش تعداد کانتینرها در چرخه عملیات حمل دریایی.


۵ راهکار حرفه‌ای کاهش هزینه های حمل و نقل محمولات شما


همه دلایل فوق که هسته مرکزی همه آنها برهم خوردن تعادل در چرخه گردش کانتینر در دنیا است، ابتدا موجب کاهش تقاضای ناگهانی و سپس موجب افزایش ناگهانی تقاضا شده است و این منجر به کاهش شدید کانتینر در بنادر مهم کشور چین و طبیعتا افزایش قابل توجه کرایه حمل دریایی گردیده است. تا جایی که در برخی بنادر کشور چین کانتینرهای ویژه Flat Rack و Open Top و ... به هیچ وجه وجود ندارد و کشتیرانیها ناچار به انتقال کانتینرهای خالی از بنادر دیگر به این بنادر برای بارگیری هستند و در صورت عدم امکان این کار، صاحبین کالا ناچار به صرف هزینه‌های گزاف برای انتقال محمولات به بنادری که در آنها کانتینر وجود دارد هستند. حتی دیده شده برخی خطوط کشتیرانی بسیار معتبر‌، از کانتینرهای یخچالی که مخصوص حمل محمولات فاسدشدنی هستند برای حمل محمولات نرمال و معمولی یا اصطلاحا General Cargo استفاده میکنند.

با توجه به عدم توازن در میزان صادرات و واردات در کشور ما و اکثر کشورها و بیشتر بودن میزان واردات آنها نسبت به صادرات، تقاضا برای کانتینر در کشور چین بسیار بالاست و با توجه به اینکه همچنان جهان کم و بیش تحت تاثیر محدودیتهای همه گیری کروناست و در حال حاضر نیز محمولات بسیاری در نوبت بارگیری هستند، پیش بینی شده است که این بحران نه تنهای طی ماههای آینده ادامه خواهد داشت بلکه تشدید نیز خواهد شد.

لذا پیشنهادی که به وارد کنندگان در کشور ایران میتوان داشت این است که در صورت امکان هر چه سریعتر نسبت به شروع عملیات واردات دریایی اقدام کنند و با توجه به کمبود شدید کانتینرهای کشتیرانی جمهوری اسلامی در کشور چین، از خدمات شرکتهای کشتیرانیهای غیر ایرانی یا در واقع شرکتهای NVOCC استفاده کنند. البته نرخهای شرکتهای یاد شده بسیار متغیر و دارای اختلاف بعضا زیادی با هم است و گاهی برای یافتن بهترین قیمت و سرویس میبایست جستجوی گسترده‌ای بین این شرکتها انجام گردد. 


زبان بازار در حمل و نقل محمولات فله!


اگر شما مخاطب همیشگی محتواهای شرکت مسیراکسیر باشید، نرخنامه‌های حملهای دریایی از بنادر مهم کشور چین را که بصورت مرتب به روزرسانی میشوند مطالعه نموده‌اید. در همین راستا، ما در این شرکت سعی کرده‌ایم بهترین و رقابتی ترین نرخهای مربوط به حمل دریایی توسط ناوگان دریایی غیر ایرانی را به همراه نرخهای کشتیرانی جمهوری اسلامی در اختیار صاحبین کالا قرار دهیم. لذا جهت اطلاع از این نرخها، میتوانید به صفحه دانلود نرخنامه دریایی مراجعه نمایید.

همینطور برای دریافت جدول مربوط به نرخنامه‌های حمل زمینی از مبادی اروپایی و حمل هوایی از مبادی کشور چین میتوانید از طریق لینکهای زیر اقدام نمایید.

دریافت نرخنامه حمل زمینی از مبادی مهم اروپایی

دریافت نرخنامه حمل هوایی از مبادی مهم کشور چین



اگر مایل به دریافت فایل PDF این مطلب هستید، ایمیل خود را وارد کنید.

= 1 + 4

دیدگاه‌های کاربران

= 1 + 4

هزینه‌ی حمل خود را برآورد کنید.