محسن کاوه
نویسنده
محسن کاوه
ترخیصکار خود باشید!

ترخیصکار خود باشید!

ارسال شده در تاریخ 29 دی، 1399

وارد کنندگانی که به واسطه نوع فعالیت تجاری یا تولیدی آنها، حجم واردات زیادی در طول سال دارند، معمولا این عملیات را به شرکتهای ترخیصکار مجرب واگذار میکنند و یا در برخی موارد اقدام به راه اندازی واحد ترخیص کالا در سازمان خود میکنند. ولی همه اینها باعث نمیشود که این گمان ایجاد شود که انجام عملیات مختلف گمرکی، مخصوصا عملیات واردات، صرفا باید از طریق یک تیم ترخیصکار انجام شود و در عمل هر صاحب کالایی که از نظر قانون واجد شرایط انجام این عملیات باشد، با آشنایی با رویه های گمرکی میتواند خود اقدام به انجام این عملیات کند. در ادامه به شرح عملیات گمرکی واردات خواهیم پرداخت. این محتوا مخصوصا برای صاحبین کالایی که حجم واردات آنها اندک است بسیار مفید خواهد بود و میتواند نیاز آنها را به ترخیصکارها برای واردات محمولات خود مرتفع کند.

مراحل ترخیص کالا از گمرکات کشور

مرحله اول: ثبت اظهار در سامانه گمرکی EPL

در این مرحله، صاحب کالا یا نماینده قانونی وی، میبایست اسناد مربوط به محموله را در سامانه EPL یا پنجره تجارت فرامرزی جهت اظهار گمرکی بارگذاری کند. پس از انجام این کار، شماره سریال اظهارنامه و شماره عطف صادر میشود که در مراحل بعدی عملیات ترخیص مورد نیاز هستند.

مرحله دوم: صدور کوتاژ توسط واحد احراز هویت و تعیین مسیر گمرکی

در این مرحله، واحد احراز هویت اقدام به بررسی اسناد ثبت شده در سامانه میکند و پس از تایید آنها، اظهارنامه تایید و شماره کوتاژ صادر میشود. صاحب کالا در این مرحله لازم است ضمن بررسی کوتاژ صادر شده و تطبیق آن با اسناد و مدارک محموله، از صحت مندرجات آن اطمینان حاصل کند. پس از تایید اظهارنامه و ثبت کوتاژ، بسته به نظر کارشناسان این واحد، یکی از سه مسیر گمرکی سبز، زرد و یا قرمز برای انجام فرآیند ترخیص مشخص میشود. مسیر سبز به معنای صدور مجوزهای لازم و ارجاع مستقیم پرونده به صندوق است. کالاهایی که مشمول مسیر زرد میشوند لازم است مدارک آنها توسط کارشناسان فنی و متخصص گمرک مورد بررسی و بازبینی دقیق قرار گیرند و در نهایت مسیر قرمز به این معناست که محموله میبایست مورد کنترل فیزیکی و بررسی دقیق توسط کارشناسان و ارزیابان گمرک قرار گیرد.


۷ رویه گمرکی که ممکن است راه حل مسئله تجارت شما باشد!


مرحله سوم: ارزیابی و تهیه مجوزات لازم 

در این مرحله، بسته به مسیری که برای محموله در مرحله قبلی مشخص شد، کالاها و اسناد مربوطه مورد بررسی قرار میگیرند و صاحب کالا میبایست مجوزهایی که بسته به نوع کالا باید تهیه شوند را جمع آوری و ارايه دهد. مجوزاتی از قبیل استاندارد، بهداشت، قرنطینه، مخابرات، تجهیزات پزشکی، جهاد، انرژی هسته ای، وزارت راه، مالیات و ....

مرحله چهارم: بررسی تعرفه و تطبیق کالا با توسط کارشناس سرویس واردات

در این مرحله، کارشناسان سرویس واردات مجوزات لازم برای محموله را مورد بررسی قرار داده و سپس کلیه مدارک مربوط به محوله را به کالاها مورد تطبیق قرار میدهد و در نهایت پس از اطمینان از صحت تعرفه های گمرکی استفاده شده برای واردات، پرونده برای بررسی نهایی و اطمینان از صحت فرآیندهای قبلی و تکمیل بودن امضاهای واحدهای مختلف، به رییس سرویس واردات ارجاع داده میشود.

مرحله پنجم: پرداخت به صندوق و دریافت سند ترخیص

پس از دریافت تاییده از رییس سرویس واردات، صاحب کالا میبایست به صندوق مراجعه کند و پس از پرداخت هزینه های مربوطه که بر اساس تعرفه های گمرکی و سود بازرگانی مشخص شده اند، سند نهایی ترخیص کالا را دریافت کند.


اصلاح قانون واردات از سوی بانک مرکزی


مرحله ششم: تسویه حساب با انبار و دریافت مجوز بارگیری

پس از دریافت سند ترخیص، بر اساس فاکتورهای مختلفی از جمله مدت زمان رسوب یا ماندن کالاها در انبار، وزن و حجم کالاها، هزینه های تخلیه و بارگیری توسط انبارهای عمومی و هزینه بیمه، صورتحساب انبارداری صادر میشود و صاحب کالا میتواند پس از پرداخت آن و ارايه پروانه های گمرکی مهر شده و رسید انبار و مدارک دیگر مربوط به کالا، از گمرک مجوز بارگیری دریافت کند.

مرحله هفتم: بارگیری و خروج کالا از گمرک

در آخرین مرحله و پس از دریافت مجوز بارگیری، در صورت نیاز محموله توسط ارزیابان درب خروج که زیر نظر گمرک ایران هستند مورد ارزیابی ضمنی قرار میگیرد و پس از اطمینان از صحت انجام کلیه فرآیندهای گمرکی، صاحب کالا میتواند محموله خود را از گمرک خارچ کند.


مراحل گفته شده، کلیاتی از انجام یک عملیات ترخیص واردات است که هر صاحب کالایی که دارای کد گمرکی ثبت شده سامانه EPL باشد میتواند آنها را انجام دهد. ولی همچنان پیشنهاد میشود صاحبین کالایی که حجم واردات آنها قابل توجه است، حتما از یک تیم ترخیص زبده برای انجام عملیات ترخیص استفاده کنند تا زنجیره تامین کالاهای آنها با بهترین شکل ممکن و با حداکثر بهره وری ماموریت خود را به سرانجام برساند.

اگر مایل به دریافت فایل PDF این مطلب هستید، ایمیل خود را وارد کنید.

= 9 + 2

دیدگاه‌های کاربران

= 9 + 2

هزینه‌ی حمل خود را برآورد کنید.