محسن کاوه
نویسنده
محسن کاوه
واردات، بدون پرداخت حقوق و عوارض برای تولیدکنندگان

واردات، بدون پرداخت حقوق و عوارض برای تولیدکنندگان

ارسال شده در تاریخ 19 آبان، 1399


به طور کلی دو روش برای ترخیص کالا از گمرکات وجود دارد، برگ سبز و پته گمرکی. برگ سبز که روش مرسوم و معمول برای ترخیص کالاهای تجاری‌ای‌ است که دارای ثبت سفارش میباشند و پس از رسیدن محموله به مقصد با طی کردن فرآیند ترخیص و امور گمرکی و با استفاده از کارت بازرگانی و پس از پرداخت حقوق و عوارض گمرکی ترخیص شده و در اختیار صاحب کالا قرار میگیرد. ولی دسته دیگری از کالاها هستند که تحت شرایط خاصی، بدون داشتن ثبت سفارش و انجام رویه‌های معمول گمرکی و بدون استفاده از کارت بازرگانی میتوانند ترخیص شوند. به این روش، پته گمرکی گفته میشود که در ادامه به آن میپردازیم.

پته گمرکی چیست؟

پته گمرکی که بعضا به آن پته مسافری نیز میگویند، روشی از ترخیص است که برای کالاهای مسافری که ارزش آن کمتر از ۱۰۰۰ دلار باشد و یا کالاهای وارداتی که متعلق به شرکتها یا واحدهای تولیدی و یا موسسات تحقیقاتی باشند و ارزش آنها کمتر از ۲۰۰۰دلار باشد مورد استفاده قرار میگیرد. در این روش نیازی به ثبت سفارش و استفاده از کارت بازرگانی نیست و صرفا در طی چندساعت و پس از ثبت اظهارنامه الکترونیکی و پرداخت حقوق و دستمزد مربوط به این عملیات، صاحب کالا میتواند کالای خود را در اختیار بگیرد. البته اخیرا دستورالعمل دیگری از سوی مدیرفنی گمرک صادر شده که طی آن برای قطعات یدکی ماشین‌آلات واحدهای تولیدی که ارزش آنها تا سقف ۲۰ هزار دلار باشد نیز امکان استفاده از پته گمرکی وجود دارد که طبیعتا این امکان طی فرآیند خاصی برای اثبات استفاده نهایی از قطعات یدکی، فراهم میشود.


5 راهکار حرفه ای کاهش هزینه های عملیات حمل و نقل شما


البته شایان ذکر است که برای صدور پته گمرکی، باید دستورالعملهایی که بصورت دوره‌ای برای کالاهای مختلف و براساس نوع، وزن، حجم و ارزش آنها صادر میشود، کاملا رعایت شوند. چرا که متاسفانه در سالهای اخیر به علت تخلفاتی که در صدور پته گمرکی برای کالاهای تجاری رخ داده، سختگیری و دقت بسیار زیادی در صدور این سند تجاری اعمال میشود، مخصوصا در گمرک فرودگاه امام خمینی. تا جایی که در گذشته صرفا با پر کردن یک فرم مخصوص بصورت دستی امکان استفاده از پته گمرکی وجود داشت، ولی در حال حاضر حتما میبایست اظهارنامه مربوطه در سیستم کامپیوتری گمرک ثبت گردد. بنابراین در حال حاضر دستورالعملی که بتوان همواره و همیشه از آن برای کلیه کالاها استفاده کرد وجود ندارد و این قوانین بصورت دوره‌ای و با صلاحدید مدیر فنی گمرک و معاونین مورد اجرا قرار میگیرند. پیشنهاد میشود در هر مورد استفاده از پته گمرکی، حتما با ترخیصکار و یا کارشناسان گمرک مشورت شود تا از آخرین دستورالعملهای مربوط به این راهکار بسیار سریع گمرکی کسب اطلاع شود.


اگر مایل به دریافت فایل PDF این مطلب هستید، ایمیل خود را وارد کنید.

= 2 + 2

دیدگاه‌های کاربران

= 2 + 2

هزینه‌ی حمل خود را برآورد کنید.