محسن کاوه
نویسنده
محسن کاوه
مسئولیت قاچاق به عهده کیست؟

مسئولیت قاچاق به عهده کیست؟

ارسال شده در تاریخ 10 مهر، 1399


شرکت بازرگانی ایرانپارس، حمل محموله‌ای که طبق اسناد حمل مشتمل بر ۲۰ صندوق چوبی و ۲۰ کارتن که بر روی ۵ پالت بسته‌بندی شده‌اند را طبق قراردادی به شرکت حمل‌ونقل‌بین‌المللی XYZ محول میکند تا بر اساس ترم EXW و توسط یک دستگاه کامیون دربست از مبدا هامبورگ آلمان به مقصد تهران حمل شود. صاحب کالا بنا به تشخیص خود، اقدام به تحت پوشش بیمه قراردادن محموله با Clause C میکند و مراتب را به شرکت حمل و نقل اعلام میکند تا در بدو ورود به کشور در سامانه گمرکی ثبت شود.

فروشنده در زمان بارگیری متوجه میشود که یکی از پالتها بعلت تکمیل شدن ظرفیت فضای بارگیری امکان بارگیری ندارد. لذا اقدام به بازکردن بسته‌بندی یکی از پالتها، خارج کردن کارتنها از روی پالت و بارگیری آنها بر روی صندوقهای چوبی و فضاهای خالی کامیون میکند تا تمام محموله بارگیری شود.

کامیون حرکت کرده و پس از رسیدن به مقصد توسط گمرک فک پلمپ شده و محموله در انبارهای عمومی گمرک تخلیه میشود.پس از تخلیه، در گزارشی که مسئولین انبار تهیه میکنند اعلام میشود که یکی از کارتنها دچار پارگی شده و کالای درون آن آسیب دیدگی دارد. همچنین در گزارش اعلام میشود که محموله مشکوک به قاچاق است. 


در صورت دریافت محموله آسیب دیده چه اقداماتی باید انجام دهیم ؟


۱. علت اینکه از نظر گمرک محموله مشکوک به قاچاق است چیست و مسئول آن کیست؟

۲. در این ماجرا، موضع و پاسخ شرکت بیمه چه خواهد بود؟

۳. چه اقدام پیشگیرانه‌ای برای این اتفاق وجود دارد؟

در ابتدا، باید بدانیم که در اسناد محموله شامل بارنامه و لیست عدلبندی یا همان پکینگ لیست، تعداد بسته‌های قابل مشاهده بعنوان تعداد کالا درج میشوند و در زمان شمارش محموله توسط گمرک، تعداد بسته‌ها میبایست با تعدادی که در اسناد قید شده است تطابق داشته باشد. در غیر اینصورت مخصوصا در شرایطی که محموله از نظر تعداد بیشتر از تعداد مندرج در اسناد باشد محموله مشکوک به قاچاق تلقی میشود، حتی اگر از نظر وزن محموله تخلیه شده با وزن اسناد تطابق داشته باشد. بنابراین، در این رویداد با توجه به اینکه فروشنده برای ایجاد امکان بارگیری کل محموله اقدام به بازکردن یکی از بسته‌ها کرده، در زمان تخلیه تعداد بسته‌های شمارش شده توسط گمرک ۲۸ بسته است در صورتیکه در اسناد این تعداد ۲۵ عدد است! لذا طبیعتا محموله تخلیه شده بیش از تعداد اعلام شده در ثبت سفارش و اسناد دیگر محموله است و قاعدتا مشمول قوانین قاچاق کالا است. البته این به آن معنا نیست که قطعا در نهایت محموله قاچاق خواهد بود و صاحب کالا با انجام مراحل مختلف و البته دوندگی زیاد میتواند اثبات کند که دلیل این اتفاق چیست.

در مورد آسیب دیدگی، طبیعتا چون کارتن ها از بسته‌بندی مناسب پالت خارج شده‌اند در زمان عملیات حمل و تخلیه آسیب پذیر شده اند و آسیب دیده‌اند. ولی باید دانست که در بیمه‌نامه حمل، تعداد بسته‌ها و نوع بسته‌بندی کالا قید میشوند و درصورتیکه که محموله از قالب بسته‌بندی اعلام شده خارج شده باشد، شرکت بیمه به راحتی میتواند از پرداخت خسارت امتناع کند. لذا مشاهده میشود که یک اقدام ظاهرا ساده از سوی فروشنده میتواند چه مشکلاتی برای صاحب کالا ایجاد کند. 

پیشنهاد میشود در شرایطی که تعداد بسته های محموله زیاد است و بر روی پالت بسته بندی شده‌اند، در اسناد حمل و همینطور بیمه‌نامه تعداد ریز بسته‌ها نیز قید شود. این اقدام میتواند تا حد زیادی به حل مشکلات بعدی که به دلیل بازشدن بسته‌بندی نهایی ممکن است ایجاد شود کمک کند (برای مثال قید شود ۲۰ کارتن بر روی ۵ پالت).  ولی در نهایت باید دقت شود که در زمان بارگیری هرگز بسته‌بندی کالا تغییر نکند و در صورتیکه این اتفاق افتاد حتما قبل از حرکت کامیون اسناد حمل و بیمه نامه اصلاح شوند.


اگر مایل به دریافت فایل PDF این مطلب هستید، ایمیل خود را وارد کنید.

= 1 + 2

دیدگاه‌های کاربران

= 1 + 2

هزینه‌ی حمل خود را برآورد کنید.