محسن کاوه
نویسنده
محسن کاوه
افزایش بی سابقه و زودهنگام هزینه حمل هوایی

افزایش بی سابقه و زودهنگام هزینه حمل هوایی

ارسال شده در تاریخ 29 آبان، 1400

هرساله، در آخرین ماه میلادی و با نزدیک شدن به آغاز سال جدید میلادی، به دلیل اینکه فروشندگان و صاحبین کالا نیاز به ارسال و دریافت کالاهایشان دارند، تقاضا برای انواع حمل به شدت افزایش میابد و طبیعتا با افزایش تقاضا، هزینه های حمل هم افزایش پیدا میکنند. مخصوصا در مورد حملهای هوایی. اما طبق آمارها، امسال این افزایش قیمت ور در واقع دوره پیک زمستانه بیش از یکماه زودتر از موعد در حملهای هوایی اتفاق افتاده. اما دلیل این رویداد چیست؟


این دلایل شامل آشفتگی‌های اخیر در حمل و نقل دریایی به دلیل کاهش موجودی کانتینر در چرخه حمل و نقل دریایی، تاخیر در تولید کالاها توسط فروشندگان، قرنطینه‌های متعدد به خاطر همه گیری ویروس کرونا و همینطور کاهش ظرفیت حملهای هوایی ناشی از محدودیتهای ایجاد شده توسط ویروس کرونا هستند.

بنابراین امسال بر خلاف سالهای قبل که فصل شلوغی حمل و نقل هوایی از نیمه دوم ماه سپتامبر به بعد شروع میشد، از ماه آگوست کلید خورد. البته که این رویداد منحصر به منطقه یا قاره خاصی نیست و در بسیاری از مسیرهای شبه قاره هند، آسیای جنوب شرقی و چین، خاورمیانه و بسیاری از مسیرهای تجاری دیگر مشاهده میشوند. این امر بعضا باعث افزایش نرخ حملهای هوایی بصورت هفتگی در بسیاری از مسیرها شده است و این بی ثباتی مشکلات زیادی رو برای صاحبین کالا، فروشندگان و حتی شرکتهای حمل و نقل بین‌المللی ایجاد کرده است و قراردادهای زیادی را تحت الشعاع قرار داده است.


سوالات رایج در مورد حمل و نقل در شرایط شیوع کرونا


از سوی دیگر به خاطر محدود شدن پروازهای مسافری و همینطور کاهش تقاضا برای سفرهای هوایی و همینطور محدودیت فعالیت خدمه فرودگاه و هواپیماها به خاطر محدودیتهای ناشی از قرنطینه، در اروپا نیز این کاهش تعداد پرواز و افزایش کرایه حمل هوایی دیده میشود. تا جایی که در برخی موارد برای پاسخگو بودن بازار، خطوط هوایی ناچار به حمل کالاها توسط هواپیماهای مسافری‌ بدون تکمیل ظرفیت مسافرها میشوند که همین امر موجب افزایش چشمگیر هزینه های حمل هوایی میشوند، چراکه خطوط هوایی ناچار به تامین هزینه‌های حملهای هوایی هستند و در زمانی که مسافری وجود ندارد، بار جبران هزینه های پرواز به دوش صاحبین کالا می‌افتد.

در برخی کشورهای اروپایی هم به همان دلیل محدودیتهای کرونا در حمل و نقل جاده ای و همینطور اعتصاب رانندگان در برخی کشورها از جمله انگلستان، فشار بیشتری روی حمل هوایی وارد شده است. برخی گزارشها حاکی از این هستند که تقاضا برای حمل هوایی کالاهایی که پیشتر بصورت زمینی یا دریایی حمل میشدند، تا ۶۰ درصد افزایش داشته است و این یعنی تاثیر مستقیم و جدی در افزایش و عدم ثبات نرخهای حمل هوایی!

در کنار تمام مطالب بالا، موضوع مهم و تاثیر گذار دیگری هم بر هزینه حملهای هوایی وجود دارد! دلالان و شرکتهای حمل و نقلی که با علم بر شرایط موجود بازار حمل و نقل هوایی، اقدام به چارترینگ پروازها و ارائه خدمات حمل هوایی به خرده فروشان میکنند! در واقع این چارترکننده‌ها در شرایطی که تقاضا افزایش یافته است، تعیین کننده کرایه حملهای هوایی و افزایش هزینه حمل به نفع خود هستند!


جدول نرخهای رقابتی و به روز حمل هوایی از چین


از سوی دیگر، این تراکم حجم محمولات هوایی و عدم توازن بین عرضه و تقاضا، نه تنها باعث افزایش لجام گسیخته هزینه حملهای هوایی میشود، بلکه باعث افزایش مدت زمان انتظار برای دریافت سرویس حمل هوایی هم میشود. حتی گاهی اوقات برای مسیرهایی که امکان حمل زمینی وجود دارن، مثل مبادی و مقاصد اروپایی، شاید بهتر باشد صاحبین کالا به جای صرف هزینه حمل گزاف هوایی و انتظار برای پرواز در این شرایط خاص و منحصر به فرد، از حمل زمینی به جای حمل هوایی با هزینه‌ای به مراتب پایینتر استفاده کنند. برای پیدا کردن بهترین شیوه حمل بهتر است با متصدی حمل مشورت کافی انجام شود.

در پایان، طبق نظر و پیش‌بینی کارشناسان این بحران و افزایش قیمت قطعا تا پایان سال جاری میلادی ادامه خواهد داشت و هرچه به پایان سال نزدیکتر میشویم میزان تقاضا از عرضه پیشی بیشتری میگیرد و نرخها بی ثبات‌تر و دارای افزایش لجام گسیخته‌ای خواهند بود. بنابراین اگر شما صاحب کالایی هستید که قصد انجام حمل هوایی از چین، آمریکا، آسیای شرق یا اروپا را دارید، بهتر است هرچه سریعتر اقدام کنید!

برای ثبت سریع و آسان استعلام حمل هوایی خود, نوار زرد رنگ پایین صفحه را ببینید و روی گزینه حمل و نقل هوایی کلیک کنید، یا استعلام خود را به شماره ۰۹۱۲۴۸۸۸۵۹۸ یا آدرس ایمیل hello@masirex.com ایمیل کنید.

اگر مایل به دریافت فایل PDF این مطلب هستید، ایمیل خود را وارد کنید.

= 1 + 8

دیدگاه‌های کاربران

= 1 + 8

هزینه‌ی حمل خود را برآورد کنید.