محسن کاوه
نویسنده
محسن کاوه
آینده بحران کمبود کانتینر

آینده بحران کمبود کانتینر

ارسال شده در تاریخ 30 تیر، 1400

اگر شما بعنوان تولید‌کننده یا واردکننده در حوزه حمل و نقل دریایی فعال هستید، بدون شک با چالش کمبود کانتینر، افزایش بی سابقه و عدم ثبات کرایه حمل دریایی و همینطور مدت زمانی طولانی انتظار برای دریافت کانتینر روبرو شدید و یا خواهید شد. همانطور که در محتوایی در خصوص بررسی بحران افزایش کرایه حمل دریایی بیان کردیم، این چالش ریشه در همه گیری کرونا دارد.

اما آینده وضعیت کانتینر در دنیا و مخصوصا آسیا و آسیای شرقی چه خواهد بود؟

با توجه به طولانی شدن مدت زمان باقی ماندن کانتینرهای خطوط کشتیرانی در مقاصدی که امکان برگرداندن کانتینرها را به مبادی نداشتند، عملا تعداد بسیار زیادی از کانتینرها از چرخه حمل و نقل بین المللی دریایی خارج شدند. بنابراین شرکتهای کشتیرانی ناچار به جایگزینی این کانتینرها هستند. در همین راستا بزرگترین شرکتهای سازنده کانتینر که کشور چین قرار دارند، اقدام به افزایش حدود ۱۰ درصدی در سرعت تولید کانتینر کرده‌اند و سعی دارند که کمبود کانتینرها را به این روش جبران کنند.

اما با توجه به میزان قابل توجه کانتینر مورد نیاز، طبق پیش بینی‌ها حداقل تا پایان سال میلادی جاری و حتی به گفته برخی منابع دیگر تا پایان سه ماه اول سال ۲۰۲۲ میلادی این کمبود جبران نخواهد شد. بنابراین همچنان این بحران ادامه خواهد داشت و طبیعتا به مرور زمان و به آهستگی اوضاع بهتر خواهد شد. پس صاحبین کالاهایی که درحال برنامه ریزی برای آینده کسب و کار خود هستند باید افزایش مدت زمان حمل را در فرآیندهای برنامه‌ریزی خود در نظر بگیرند.

حالا سوال اینجاست که آیا با جبران کمبود کانتینر و ورود کانتینرهای جدید به چرخه حمل و نقل دریایی، کرایه‌های حمل دریایی که به طور سرسام آوری افزایش پیدا کرده‌اند تعدیل خواهند شد؟
در پاسخ به این سوال باید گفت طبیعتا بر اساس قانون تعادل عرضه و تقاضا، با افزایش عرضه قیمتها بهبود پیدا خواهند کرد و به ثبات خواهند رسید. ولی نکته مهمی در این بین وجود دارد که باید به آن توجه داشت و آن هم بهای تمام شده تولید کانتینر است.

در ابتدای سال ۲۰۲۰ میلادی، بهای تمام شده هر واحد کانتینر 20 فوت ۱۸۰۰ دلار آمریکا بوده‌است و این عدد در پایان سال ۲۰۲۰ به رقمی حدود ۲۵۰۰ دلار آمریکا رسید. اما در حال حاضر بهای تمام شده تولید هر واحد کانتینر ۲۰ فوت به حدود ۳۵۰۰ دلار آمریکا رسیده است! این افزایش قیمت تمام شده کانتینرهای جدید تاثیر جدی‌ای بر قیمت کانتینرهای مستعمل هم داشته است. برای مثال قیمت هر کانتینر ۲۰ فوت مستعمل در ماه نوامبر سال ۲۰۲۰ در کشور چین چیزی در حدود ۱۲۵۰ دلار بوده است که این رقم در ماه مارچ سال ۲۰۲۱ به ۲۵۰۰ دلار رسیده است! یعنی دوبرابر.

با توجه به اینکه یکی از عوامل موثر بر کرایه حمل دریایی، قیمت کانتینر است، مخصوصا برای خطوط کشتیرانی که به صورت NVOCC هستند و کانتینرهای آنها عموما بصورت اجاره‌ای هستند، بنابراین انتظار کاهش کرایه‌حمل دریایی بعد از اتمام بحران کمبود کانتینر تا حد خیلی زیادی مرتفع نخواهد شد.

همینطور پیش بینی میشود که  هزینه حق توقف کانتینرها و مبالغ سپرده تضمین برای عودت سالم کانتینر و حق توقف هم افزایش چشمگیری در آینده خواهند داشت.


اگر مایل به دریافت فایل PDF این مطلب هستید، ایمیل خود را وارد کنید.

= 4 + 1

دیدگاه‌های کاربران

= 4 + 1

هزینه‌ی حمل خود را برآورد کنید.